Manifest vzdoru: Tři otázky pro Adama Halaše o představení Němí
rozhovory
Námět jako takový nebyl napsaným libretem, jednalo se o sled obrazů, které představení tvořily. Inspiroval jsem se Albertem Camusem, volně jeho texty, zejména jeho Zápisníky. Také zde hrála roli spolupráce s Apolenou Vanišovou, která přinášela stále nové textové materiály. Další inspirací byly sochy Alberta Giacomettiho. On pracuje s různými stavy člověka. Když se na sochu podíváme, vidíme její myšlenky, jako by se zastavily v čase. Převzal jsem esenci sochy a snažil se ji zasadit do nekonkrétního času. Socha v představení ožije a naráží na lidské a společenské problémy a pravidla. Tato díla jsou nadčasová, můžeme se na ně dívat i číst kdykoli. Nacházím v nich podobné věci, které zažívám i já. Od začátku jsem pracoval s obrazy, které se skrz různé inspirační zdroje vyjevovaly. A do těchto obrazů jsme zakomponovali krátké texty, aby doplňovaly smysl hereckého jednání (texty vznikaly během zkoušení a dramaturgii hlídala Apolena Vanišová). Jste tříčlenný se vším všudy tvůrčí tým, včetně scénografie, která byla pro diváka vcelku atakující. Proč jste volili tuto formu?
Plán byl držet se minimalismu a k tomu nám pomohla právě scénografie. Experimentováním jsme přišli také na žárovky, pomocí nichž je tvořeno i jádro jednotlivých obrazů a došlo skrz ně rovněž k propojení celku. Chtěl jsem poukázat na to, jak ve všech obrazech a situacích, kde hlavní postava Alberta „existuje“, mu doslova sžírá hlavu. A museli si tím projít i diváci. Kdyby byl ten proces méně intenzivní, už by to podle mě nevyznělo. Rozhodl ses do role Alberta obsadit Petra Krušelnického… Byla tato volba podmíněna třeba tím, že Petra známe jako umělce, který hodně pracuje s vizuální i hudební složkou?
Přišlo mi dobré oslovit Petra i proto, jakým způsobem funguje jako umělec, v konstelaci s tou rolí mi přišel zajímavý jako persona. Byla to intuice. Toto představení je jakýsi manifest vzdoru, kde za pomoci pohybu s minimem slov vytváříme vizuální show, elektrizující performanci. Snažili jsme se touto show nastavit zrcadlo s otázkou: Proč? Proč musím stále dokola být v nějakém cyklu a všichni se tváří, že je to tak správně? Nastavujeme zrcadlo Albertovi i divákům a k tomu bylo nutné pracovat na přesvědčivosti. A Petr k tomu má všechny předpoklady. Mne samotného zajímá vizuální podoba a její propojení s fyzickým projevem. Byl to od začátku úmysl, proto jsem oslovil Apolenu a Petra, kteří se scénografií hodně pracují. Petr vytvořil po představení Němí také hudbu a light design.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 8 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 8 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 10 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace