Česká taneční platforma: Tři otázky pro Doru Sulženko Hoštovou

Představení Proces, s nímž vystoupí na České taneční platformě Dora Sulženko Hoštová, která se vrátila na scénu na konci roku 2014 po čtyřleté pauze, se zabývá procesem vzniku tanečního díla. Doru Sulženko Hoštovou na jevišti doplňuje Jan Čtvrtník, hudbu zajišťuje Johana Švarcová. Krátký rozhovor o nešvarech, které se na taneční scéně objevují, a o tom, že je ještě možné vytvořit originální představení.

Dora Hoštová a Jan Čtvrtník, Foto: Vojta Brtnický

Dora Hoštová a Jan Čtvrtník, Foto: Vojta Brtnický

Představení Proces zachycuje tvůrčí proces vzniku tanečních představení obecně. Poukazuje například na zbytečnost některých rekvizit na jevišti, svlékání herců, zapojení videoprojekcí a dalších v dnešní době poměrně často používaných prvků. Vím, že jste řekla, že nechcete na nikoho ukazovat, vyslovovat konkrétní jména. Mohla byste ale říct, jaký prvek z těch jmenovaných nebo samozřejmě i dalších je podle vás používán nejvíc nepatřičně?
Nejde až tak o to, co se používá, ale jak se to používá! Já proti projekci, nahotě a jiným efektům na scéně nic nemám, pokud má daná věc své opodstatnění a jasný význam, může naopak představení poponést. My v představení Proces spíše kritizujeme ty nešvary. Moment, kdy autor zapomene na téma, nebo dokonce téma postrádá, a začne čas vyplňovat polystyrenem, tehdy se to pro mne stává směšné až trapné.

Je ale vůbec možné, aby člověk vytvořil zcela nové a originální představení?
Myslím, že ano. Síla v novém a originálním představení není v kvantitě – o kolik víc tanečník udělal obratů, o kolik víc stála projekce, o kolik víc šokoval než ten druhý… Není to soutěž. Pro mě je originál ten přístup, poctivá práce. Když vidím představení Petra a Matěje Formanových, vždycky mě překvapí. Obludárium jsem viděla například třikrát, a ačkoli jsem viděla stejné představení, vždy jsem viděla originál.

Možná je to trochu brzy, ale máte představy o vašem dalším díle, jeho tématu a zároveň o procesu jeho vzniku?
Já neumím přemýšlet tak rychle. Proces vznikal dost dlouho jen v samotné hlavě. Teď je čas se o něj chvilku starat, dát mu péči a v budoucnu se uvidí.

Dora Hoštová a Jan Čtvrtník, Foto: Fabiana Mertová

Témata článku

Dora Sulženko HoštováProces

Tanec

Česká taneční platforma

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: