3 otázky k osmdesátinám prof. Břichňáčové - Kašparovské
rozhovory
Na jednom semináři STAPu (Společnost tanečních pedagogů) mi Jana Tomanová-Eriksson nabídla, abych vyučovala lidový tanec na její škole. Nabídku jsem přijala a učím tam dodnes. Pracuji zde spíše s menšími dětmi, jejichž srdečná a milá odezva je pro mne vítanou vzpruhou. Které období vaší životní dráhy je pro vás nejvýznamnější?
Po profesní stránce to byla má éra taneční. Měli jsme v ČSSPT výborný kolektiv, tanečníky, muzikanty, zpěváky. Obecenstvo nás vřele přijímalo, ať to bylo na domácích scénách nebo v zahraničí. V rámci pedagogické práce pak to byla doba mého působení na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy. Na které své žáky nejraději vzpomínáte?
Nerada bych někoho opomenula, protože je jich opravdu hodně. Aspoň tedy několik jmen: Bára Dastychová a Magda Kaprasová (obě působí jako pedagožky lidového tance), Tomáš Rychetský (sólista baletu a choreograf v Národním divadle v Praze), Radek Šula (vynikající tanečník lidového tance), Marek Kašparovský (člen baletu Národního divadla v Praze), Martin Pacek (choreograf a spoluzakladatel Tanečního divadla BUFO), Richard Hes (choreograf a zakladatel Taneční skupiny UNO), Alena Pešková (tanečnice a choreografka). Danuše Břichňáčová – Kašparovská se narodila 14. prosince 1932 v Mrakotíně u Jihlavy. Jako dvacetiletá byla přijata do taneční skupiny Vojenského uměleckého souboru, odkud za rok po úspěšném konkurzu přešla do Československého státního souboru písní a tanců (ČSSPT). Tančila zde celých 27 let až do roku 1980. Z jejích rolí jmenujme například Anku ve Zbojnickém ohni, Evu v Kytici Bohuslava Martinů, Zlou sestru v Popelce ze Špalíčku. Pro taneční dráhu měla ideální předpoklady, drobnou, harmonicky stavěnou postavu, výbornou techniku a smysl pro dějové ztvárnění. V letech 1980-1991 pracovala s ČSSTP jako asistentka choreografie, byla pravou rukou choreografky Libušky Hynkové.
Po odchodu z ČSSTP se Danuše Břichňáčová – Kašparovská věnovala taneční pedagogice. Tento obor vystudovala při zaměstnání na taneční katedře HAMU, studium ukončila v roce 1982. V letech 1980-2007 učila na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy lidový tanec a pro své studenty vytvářela i choreografie, které tančili na veřejných vystoupeních. V té době byla také několik let zaměstnána jako pedagog lidového tance na soukromé taneční konzervatoři Ivo Váni-Psoty v Praze.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace