Večer byl rozdělen na tři tematicky oddělené části. První, s nejvíce díly, se věnovala klasickému tanci. Druhá třetina byla zaměřena na moderní scénický tanec a poslední část tvořily lidové tance.
Úvodním číslem večera bylo Pizzicato v choreografii Roberty Pospíšilové, velmi dobře technicky provedená práce druhého ročníku. Dívky byly správně synchronizované, mile se usmívaly a kvalitně zahájily představení. Ani dívkám čtvrtého ročníku v Pas de quatre z Labutího jezera nescházela čistota v krocích a sladěné pohyby, které pas de quatre vyžaduje.
Velmi roztomile a něžně působila choreografie Panenky na hudbu Anatolije Ljadova, kterou vytvořila Roberta Pospíšilová. Dívky se hýbaly jako dřevěné panenky či loutky, prováděly sekané pohyby, které svou jinakostí a odlišností zaujaly diváky. Pavlína Kopecká předvedla krásné arabesky a precizně provedené allegro variace Svanildy z baletu Coppélia.
Variace Car Candavle v provedení Lucie Hrzalové byla pěkná, škoda jen, že se interpretka příliš často dívala na zem, místo do publika. Trochu nejistá byla také Kitri Elišky Bouzkové, zato jemně a mladistvě působila Aurora Anny Novotné. Krátkou a svižnou variaci v neoklasickém stylu a choreografii George Balanchina velmi dobře zatančila Aurora Kubelíková z šestého ročníku.
První zahraniční host, který se obecenstvu představil, byl mladý Marius Morawski, student sedmého ročníku Státní baletní školy v Lodži, jenž předvedl variaci Alberta z baletu Giselle. Bohužel působil trochu nejistě a nesměle, přestože klasickou taneční techniku dobře ovládal.
Na něho navázala jeho spolužačka z Lodže, studentka šestého ročníku Hanna Szychowiczová, která ukázala, že umí podat velmi kvalitní výkon. Zatančila jistě variaci z baletu Le Corsaire, nechyběly krásné vysoké skoky, několikanásobné piruety a vypracované rozsahy dolních končetin, jež předvedla například během častých grand jeté skocích.
Variaci Kitri z baletu Don Quijote temperamentně a vášnivě zatančila Anna Vágnerová, studentka sedmého ročníku pražské taneční konzervatoře, a klasickou taneční část večera uzavřel valčík z baletu Raymonda, který dobře synchronně a s krásnými kostýmy předvedly studentky čtvrtého ročníku.
Taneční konzervatoř hl. m. Prahy dokázala, že je její doménou klasický tanec, také to byla nejdelší část večera a nejlépe provedená. Bylo vidět, že se studenti v této technice cítí nejlépe a nejvíce jim svědčí.
Druhou částí večera byly variace moderního tance. Kočičí tanec v choreografii Yvetty Hubičkové dal prostor nejmladším žákům školy, stejně tak následující choreografie Lucie Linslerové Vážně?!. Concerto Grosso vytvořené Yvettou Hubičkovou bylo v jemném neoklasickém stylu, jakož i navazující vážné Splynutí pohybů taktéž Hubičkové. Choreografie byla originální, interprety pěkně prožitá a dojem tentokrát opravdu přešel až k divákům do hlediště.
Velkého potlesku se dočkala choreografie Lucie Šimůnkové Čas houslí, která důkladně pracovala s hudební předlohou a jejími akcenty. Na rozdíl od předešlých spíše vážných a jemných děl byla velmi dramatická a napínavá.
Shoo be doo bee Lucie Šimůnkové nás charakterově zavedlo zpět do hudby a tanců minulého století. Choreografie diváky bavila svou jednoduchou dějovou zápletkou a líbivými barevnými kostýmy i vhodnou reakcí interpretů na text písní.
Z bloku moderních tanců nejvíce zaujala choreografie Brain Dimension Hanny Szychowiczové z lodžské baletní školy, naprosto uchvátila publikum a nenechala nikoho na pochybách, že toto je nejlepší výkon večera. Szychowiczová byla dynamická, energická, nejspíše díky gymnastickému školení předvedla mnoho úžasných akrobatických prvků a v souladu s dramatickou hudbou, energií a úžasným hereckým projevem si zasloužila obrovské ovace. Neméně její následovník Marius Morawski, který předvedl vyspělý výkon po všech stránkách. V choreografii Indecision udivoval neobvyklými převaly, prací v přízemních polohách a krásnými liniemi těla, technickou zdatností a jistotou při všech prvcích.
Studenti Královské konzervatoře v Antverpách nádherně zatančili dílo /S/Wich Lake v choreografii Kevina Durwaela. Tanec sboru dívek a mužů byl značně zdařilým zakončením druhé třetiny Tanečního mládí.
Poslední část večera se věnovala lidovým tancům. Choreografie Magdaleny Kaprasové Pletený začala krátkou scénkou dívek, říkankami a písničkami, až se postupně přenesla do jemného i dynamického tance za doprovodu zpěvu tanečnic. Vynikl Ptačí koncert Evy Ornstové, který pěkně napodoboval pohyby ptáků, byl vtipný i milý, mladí interpreti druhého ročníku si s ním velmi slušně a zábavně poradili.
Tři páry studentů pátého ročníku pak ukázaly své dovednosti například při českých zvedačkách v choreografii Evy Ornstové Mateníky.
Radost z pohybu a barevné kostýmy naladily publikum při choreografiích Kalamajka i Na Valašsku Magdaleny Kaprasové, tanečníci je velice dobře herecky i tanečně předvedli, stejně tak i rychlý tanec Skočná či dílo Čeladenský.
Závěrečnou choreografií večera byla slovenská Helpa, krásné barevné kostýmy dokreslovaly atmosféru díla a díky profesionálnímu provedení a nasazení studentů se stala hezkou tečkou za celým večerem.
Taneční konzervatoř hl. m. Prahy se postarala o kvalitní představení, kdy divák mohl ocenit výborné výkony studentů všech ročníků školy, kteří jsou již odmala vedeni k velké profesionalitě. I díky krásné scéně Stavovského divadla a hostujícím studentům prestižních škol večer zanechal velmi pěkný zážitek a dojem radosti z tance.
Psáno z představení Taneční mládí 28. června 2015 ve Stavovském divadle.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?