Taneční centrum Praha – Závěrečné představení 2015 ve Švandově divadle

Ve středu 24. června 2015 uvedli své závěrečné představení studenti Tanečního centra Praha na scéně Švandova divadla. Dvouhodinový program zahájil dramaturg TCP Antonín Schneider. Za celý akademický rok studenti absolvovali devadesát osm představení na osmnácti místech České republiky i v zahraničí. V rámci večera představili výběr nejlepších prací – celkově třiadvacet choreografií. Po pěti až šesti choreografiích prezentovali své práce žáci přípravného oddělení, studenti prvního až sedmého ročníku a tanečníci Baletu Praha Junior. Krátké pauzy na čtení programu umožnily rychlou orientaci. 

Foto: Archiv TCP.

Foto: Archiv TCP.

Jeden z větších potlesků sklidil posluchač sedmého ročníku se soutěžní choreografií Tap Technique Ihor Bezděněžnych. Pečlivá rytmická práce a soustředěnost tanečníka rozhýbaly celý sál. Po krátké přestávce se představil Balet Praha Junior, a to hned dvěma pracemi – Očista od Aleše Hanzlíka a Sens Interdit / Vstup zakázán od Samuela Delvauxe. Při obou dílech vznikalo v divadle napětí z temnějších témat. Zatímco vojenská a dramatická Očista, využívající symboliky bílých masek, byla vytvořena pro sbor se sólistkou, Sens Interdit s bojovou, energickou a dunivou atmosférou patřilo jen jedné tanečnici a dvěma tanečníkům. Studenti pátého až sedmého ročníku si společně zatančili choreografii Bolero Pavly Köningsmarkové. Známá hudba Maurice Ravela rozezvučila sál a publikum skupinu tanečníků a tanečnic značně ocenilo.

 Foto: Archiv TCP.

Mnoho ostatních prací mělo spíš charakter baletních, moderních nebo jazzových cvičení skupiny, případně skupiny se sólisty, kde se střídaly atmosféry a různá témata. Láska, kabaret, ezoterika, Orient, také mravenečci a polka. To vše nabídlo Taneční centrum Praha divákům. O talentu studentů nelze pochybovat. Jejich technická práce měla svoje kvality. To se ale o celkovém působení interpretačních schopností říci nedá. Tanečníci jsou připravováni k atletickým výkonům, avšak přes jejich ztuhlý či usměvavě koncentrovaný výraz k zpracování tématu v těle nedochází, což je škoda. Jako interpreti, případně později tvůrci choreografií, by k přirozenému emočnímu provedení měli být vedeni. Je nutno podotknout, že i tentokrát (stalo se tak i na absolventských koncertech 14. června 2015) byly v programu zmíněné nevhodné narážky na další pražské konzervatoře. To rozhodně nepodporuje tvořivou uměleckou atmosféru, ve které by se každému líp pracovalo, případně i spolupracovalo. 

Na závěr bych ráda zmínila, že pokud divák pečlivě hledal, zahlédl projevy jednotlivých osobností. Po takovém výstupu sklidili tanečníci od diváků ohromný aplaus a o tom, jestli uvedené dílo fungovalo, nebylo pochyb.

Psáno z představení 24. června 2015, Švandovo divadlo Praha.

Taneční centrum Praha – Závěrečné představení 2015

Stupid Cupid
Choreografie: Vladimír Sojka
Hudba: Howard Greenfield a Neil Sedaka

Mravenečci
Choreografie: Eliška Grabcová
Hudba: Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř

Slavnost květin v Genzanu
Choreografie: Jan Schneider
Hudba: Edvard Helsted a Holger Simon Paulli

První špičky
Choreografie: Petra Padriánová
Hudba: Bobby McFerrin

Variace Modrého ptáka z baletu Spící krasavice
Choreografie: Šárka Isabela Lafková
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij

Adagio
Choreografie: Miroslava Martinovská
Hudba: Ludwig Minkus

Variace Amora (z baletu Don Quijote)
Choreografie: Marius Petipa a Alexander Gorsky
Nastudování: Šárka Isabela Lafková
Hudba: Ludwig Minkus

La chevaleresque
Choreografie: Pavla Königsmarková
Nastudování: Pavla Königsmarková a Miroslava Martinovská
Hudba: Friedrich Burgmüller

Variace Floriny (z Pas de deux Modrého ptáka a Floriny)
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Šárka Isabela Lafková
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij

Tap Technique (soutěžní choreografie)
Choreografie: Ihor Bezděněžnych
Hudba: The Piano Guys a Michael Meets Mozart

Louisina polka
Choreografie: Pavla Königsmarková
Nastudování: Pavla Königsmarková a Miroslava Martinovská
Hudba: Bedřich Smetana

Trnky
Choreografie: Eva Vlčková
Nastudování: Eva Vlčková a Barbora Dastychová
Hudba: Jan Dumek

Misie
Choreografie: Eva Bezemková
Hudba: Ennio Morricone

Sleepsong
Choreografie: Eliška Grabcová
Hudba: Secret Garden

Stmívání
Choreografie: Natálie Housková
Hudba: Christina Perri

Looking
Choreografie: Natálie Housková
Hudba: Schrodinger’s Kitten

Fever
Choreografie: Eva Plocková
Hudba: Peggy Lee

Očista
Choreografie: Aleš Hanzlík
Hudba: Tarja Turunen

Vlak na Kolín
Choreografie: Eva Plocková
Hudba: Neřež

Bolero
Choreografie: Pavla Königsmarková
Hudba: Maurice Ravel

Sens Interdit / Vstup zakázán
Choreografie: Samuel Delvaux
Hudba: Qntal a Armand Amar

Let me fall
Choreografie: Jiří Voborský
Hudba: Josh Groban

If It Hadn’t Been For Love
Choreografie: Eva Plocková
Hudba: Adele

Témata článku

Antonín SchneiderPavla KönigsmarkováSamuel Delvaux

Balet Praha JuniorTaneční centrum Praha

Švandovo divadlo

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: