Pocta Jiřímu Kyliánovi

V rámci programu mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha se 2. října 2015 na Nové scéně Národního divadla uskutečnilo setkání s významným českým choreografem Jiřím Kyliánem. Smyslem večera byly kromě samotného setkání nejen premiéra dokumentu Jiří Kylián, který vytvořil režisér Martin Kubala, ale i projekce dvou kratších filmů Schwarzfahrer a Between Entrance and Exit, na nichž se režijně či choreograficky podílel právě Jiří Kylián. 

Jiří Kylián. Foto: Archiv Zlaté Prahy.

Jiří Kylián. Foto: Archiv Zlaté Prahy.

Na tento večer nebylo možné koupit vstupenky předem, a tak se lidé z obavy, aby se vešli do sálu, začali scházet již více než hodinu před zahájením představení ve foyer. Dav se rychle rozrostl a nálada očekávání panovala dlouhé minuty před vstupem do hlediště. Někteří odvážnější jedinci si mohli zkrátit chvíli fotografováním s bratry Bubeníčky, kteří se také účastnili večera a ochotně pózovali.

Po vstupu do přeplněného sálu, v němž se některým divákům ani nepodařilo najít místo k sezení, moderátor Jiří Vejvoda přivítal hosty a pozval na jeviště autory snímku – Jiřího Kyliána, Martina Kubalu, Jaroslava Boučka a Jindřicha Junu. Jiří Kylián poté uvítal obecenstvo, které přítomnost choreografa ocenilo salvou potlesku a jásotem.

Dokument Jiří Kylián se zabývá inscenováním poslední Kyliánovy premiéry, večerem tří choreografií Vanishing Twin (2008), Claude Pascal (2002) a Tar and Feathers (2006), uvedených již dříve samostatně v Nederlands Dans Theater (NDT). Tentokrát se jedná o loučení Kyliána s NDT, protože jeho díla z repertoáru tohoto haagského divadla zmizí. Režisér Martin Kubala dostal výjimečnou příležitost čtrnáct dní zblízka sledovat přípravy představení, zkoušky na jevišti i v sále, zachytit komunikaci Kyliána s interprety a ptát se ho na množství dotazů. Tím nám dokument přiblížil jak počátky Kyliánovy tvorby a studia, tak jeho rodinné zázemí či názory na tanec a choreografii i život obecně. Velkou hodnotu mají též četné úryvky výše jmenovaných choreografií zachycených v dokumentu. Jiří Kylián nám odhaluje paralelu jeho tvorby, založenou na duetech, vztahy mezi interprety, elementy mužským a ženským. Zabývá se jejich vzájemnou interakcí, rozpory, rozhovory, které převádí do neomezeného tělesného, pohybového jazyka.

Jiří Kylián.

Dokument sklidil obrovský aplaus a „standing ovation“, lidé tleskali a výskali, v sále byla cítit úcta k tvůrci, který několika slovy dílo okomentoval a poděkoval všem, kteří se na něm podíleli.

Poté jsme mohli zhlédnout dva kratší snímky – Between Entrance and Exit (2013) a Schwarzfahrer (2014), v obou se představila manželka a múza Jiřího Kyliána, tanečnice Sabine Kupferberg.

Večer zakončil moderátor stručným shrnutím a diváci, kteří očekávali ještě slíbenou diskusi s hosty, se bohužel nedočkali. Přesto setkání s tak význačným choreografem, jakým je Jiří Kylián, navíc na české půdě, je velká pocta, za kterou byli všichni přítomní náležitě vděčni.

Psáno z představení 2. října 2015, Nová scéna Národního divadla.

Pocta Jiřímu Kyliánovi

Jiří Kylián
Režie: Martin Kubala
Námět: Jaroslav Bouček
Střih: Jindřich Juna 

Between Entrance and Exit
Režie: Boris Paval Conen
Koncept, choreografie a scénický design: Jiří Kylián

Schwarzfahrer
Režie: Jiří Kylián
Kamera: Jan Malíř

Témata článku

Boris Paval ConenJiří KyliánMartin Kubala

Nová scéna ND

Tanec

Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: