Skrz detail, zkoumání (téměř) celého světa
Julyen Hamilton se oddává výzkumu přítomnosti v naší fyzické realitě. Jde do hloubky a do detailů, zkoumá a pitvá jednotlivé principy a skrz to se dostává k obecnějším souvislostem. Na workshopu jsme zjišťovali, jak se naše tělo chová v realitě, kde se potkávají gravitace a vertikalita, v kartézském pohledu přímé a kolmé k horizontalitě, a mnohem složitěji se projevující v živém organismu člověka. Objevovali jsme zákonnosti, které vykazuje skladba našich kostí, a to, jak se tělo dotýká podlahy. Až teď si uvědomuji, jaký je Julyen Hamilton mistr ve spojování zdánlivě vzdáleného (jedna z mých učitelek tance mi kdysi řekla, že právě toto je jedna z hlavních charakteristik umělce, a já jí přitakávám). Zadání, která Julyen poskytoval, adresovala základní principy ve své obnažené jednoduchosti. Zároveň je však spojoval s výkladem týkajícím se zákonitostí celého vesmíru (těch obecně vědecky uznaných počínaje Galileem, přes například Einsteina až k zmínkám o teoriích, které jsou – možná prozatím – považovány za vědecky neověřené hypotézy). Fyziku a biologii pak hladce, skoro jen tak jakoby mimochodem, propojoval s příklady filozofickými, odkazy na umění všech žánrů anebo na společenské dění.
Avšak to hlavní, o co šlo, bylo „making some dances“, a tak se také dělo. Jestli se snad někomu výše zmíněné k tomu zdá irelevantní, nezažil workshop. Ve skupině dvaceti osmi účastníků jsme se pohybovali v hale Studia Alta s obrovskou vnímavostí vůči sobě i ostatním (jaká to práce s prostorem, že jsem za celý týden ani jednou neměla pocit, že bychom si ve studiu navzájem překáželi!), tvořili jsme pohybové kompozice od sól až po výstupy dvanácti lidí. Zabývali jsme se kompozicí, takovou, která vzniká v daném momentu. Pracovali jsme s frázováním pohybu. Zkoumali jsme stavy mysli a těla, které komunikuje s publikem. Upřímně mohu říci, že všechny průběžně vzniklé kompozice pro mě znamenaly, jak z pohledu performera, tak z pohledu diváka, ojedinělý silný zážitek. (Následuji Julyenovo záměrné nepoužívání slova „improvizace“, neboť to podle něj může vést k opomenutí nebo podcenění pečlivé práce, která za kompozicí vzniklou v daném momentu stojí.)
Play mistra kompozice každého momentu
Ani v letošním ročníku nebyl festival ImproEvents ochuzen o přednášku a promítání (které se uskutečnilo hned v pondělí 2. března) a o vystoupení lektora. Nový prostor Studia Alta se na tuto příležitost naplnil k prasknutí a Julyen Hamilton ho pak zaplnil svojí přítomností.
Představení Play však bylo mnohem více než demonstrací elementů práce Julyena Hamiltona, z nichž o některé se svým vyučováním podělil s účastníky workshopu. Pro mě osobně bylo nezapomenutelným mnohavrstvým a přitom jasným zážitkem. Slovy lépe nepopsatelným. Takže co jiného k tomu říci? Jestli budete mít příležitost vidět na živo (anebo alespoň na obrazovce) Julyena Hamiltona, mohu jen doporučit.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace