Ve čtvrtek 31. března 2016 festival slavnostně zahájila site-specific performance Gangewifre finské umělkyně Ilony Jäntti v pražské botanické zahradě. Třicetiminutové dílo vzdušné akrobacie na lanech v prostorách univerzitní zahrady Na Slupi bylo neotřelým a originálním začátkem celé akce.
V pátek 1. dubna v dopoledních hodinách umělkyně diskutovaly nad stavem současné cirkusové tvorby. Večer následovalo uvedení work in progress Mud – A Chromatic research sesterského tria Lucie, Stéphanie a Cécile N’Duhiraheových. Ústředním tématem se stala lidská kulturní identita, něco, co předurčuje život každého člověka. Lucie N’Duhiraheová používala například těžké lyžařské boty, které působily jako břemeno, kterého se nelze zbavit. A to ani v momentě akrobatických výstupů na zavěšeném laně. Zpracování náročného tématu působilo těžkopádně. Zdálo se, že performerka se nedokázala přenést přes vlastní trauma, což zabránilo obecnějšímu vyznění celku. První festivalový den zakončila hypnotická Enola české akrobatky Elišky Brtnické.
Sobotní večer 2. dubna byl věnován mezinárodní tvorbě cirkusových umělců. V komponovaném pořadu Fun Fatale International Cabaret se představily akrobatky ze šesti zemí. Program zahájila Švýcarka Noëmie Armerllin, která prezentovala mistrnou balanční techniku na rukou. Náročné polohy, ve kterých setrvávala na jedné paži úctyhodnou dobu, střídaly vtipné komické výstupy připomínající scény z filmu King Kong. Německé duo Jana Korbová a Sylvia Idelbergerová představilo zřejmě nejznámější cirkusovou techniku – závěsnou akrobacii na šálách. Obě umělkyně měly jasně vymezené, protikladné charaktery (Jana – drsná a nesmlouvavá, Sylvia – laškující a veselá), díky čemuž představení nesklouzlo pouze k předvádění techniky, ale bylo odlehčeným a vtipným kouskem. Švédská žonglérka Julietta Birkeland překvapovala přítomné diváky žongláží s různým počtem míčků, dokonce až se sedmi. Sama performerka, její severské rysy a výrazné oči, ohromovala dokonale přesnou kontrolou vlastního těla. Ve čtvrtém čísle představila kanadská performerka Delphine Cézard cirkusovou techniku vertikálního lana. Z krátkého vstupu byla zřetelná čistá, zcela bezchybná technika. Její fyzická síla, kterou prezentovala s naprostou samozřejmostí, oslňovala všechny přítomné. Druhé žonglérské číslo ruské Naty Galkiny působilo originálně, jelikož k žonglování používala pouze dolní končetiny. Studentky katedry pantomimy pražské AMU Karolína Křížková a Eva Stará se představily výstupem s technikou acrobalance. Odlišná tělesná konstituce obou performerek byla základem jejich spolupráce. Křížková většinu času strávila na ramenou Staré, v jeden moment stála i na její hlavě. Nejeden mohl obdivovat výdrž Evy Staré, která dokázala udržet svou partnerku balancující na hlavě ve stylu sur le point – na špičkách v baletních střevících. Další zástupkyně české provenience Bára Bartoňová krátce předvedla techniku vzdušné akrobacie na visuté hrazdě. Na závěr vystoupily Švédky Moa Asklöf Prescott v krátkém komediálním intermezzu s brýlemi a Sofia Larsson balancující na vysokých stálkách.
Poslední festivalový večer uvedla dramaturgie dvě díla: Husí krky českého cirkusového uskupení Cirkus TeTy a Image – Selfie with eggs německé artistky Natalie Reckertové. Natalie, jak i několikrát během díla zopakovala, ráda dělá stojky. Zmínila se také, že ráda posouvá hranice nemožného, což nesčetněkrát během Image dokázala. Performerka divákům ukázala vše, co se běžný balancer snaží skrýt – pády. Ustavičně testovala svou rovnováhu, pokoušela vlastní osu těla, zda tuto, či onu polohu její tělo ještě snese. Image nebylo pouze o stojkách, ale o Natalii. Co miluje, co jí dělá radost nebo co ji naopak rmoutí. Příběh, ve kterém jsme měli možnost nahlédnout do vnitřního světa plného emocí, posouval celou inscenaci na zcela jinou úroveň. Upřímně doufám, že i v České republice budeme moci lépe se seznámit s tvorbou této talentové umělkyně. Bravo!
Fun Fatale 2016: Ženy na prknech
Gangewifre
Režie: Ilona Jäntti
Hudba: Tuomas Norvio (Gangewifre)
Mud – A Chromatic research
Koncept: Lucie, Stéphanie a Cécile N’Duhirahe (La Mine Serrée)
Enola
Koncept a choreografie: Eliška Brtnická
Supervize: Stéphanie N’Duhirahe
Hudba: Stanislav Abrahám
Režijní spolupráce: Minh Hieu Nguyen
Pohybová spolupráce: Jana Vrána a Ilona Jäntti
Scénografie: Yumi Hayashi
Light design: Karel Šimek
Fun Fatale International Cabaret
– mezinárodní novocirkusový kabaret
Koncept: Káča Dvořáková, Moa Asklöf Prescott, Noëmie Armerllin, Jana Korb, Sylvia Idelberger, Julietta Birkeland, Delphine Cézard, Nata Galkina, Karolína Křížková, Eva Stará, Bára Bartoňová a Sofia Larsson
HoopStep
Koncept: Silke Schirok a Christine Thevissen
Husí krky
Koncept: Katka Klusáková a Pavla Rožníčková (Cirkus TeTy)
Režie a dramaturgie: Radim Vizváry
Hudba: Matouš Hejl
Light design: Karlos Šimek
Hlavy: Jan Kreml
Image – Selfie with eggs
Koncept: Natalie Reckert
Režie: Caroline Intrup
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace