První dny Flory se nesly v duchu tanečního divadla a pohybu (ale samozřejmě se přidaly také čistě činoherní počiny) a nabídly divákům skutečně kvalitní podívanou. Dvě reprízy (8. a 9. května 2015) představení Peklo – Dantovské variace (premiéra 30. září 2014, http://www.tanecniaktuality.cz/do-pekla-se-420people-proc-ne/) odehrál soubor 420PEOPLE ve spolupráci s herci Lucií Trmíkovou a Davidem Prachařem. Toto ztvárnění Dantova Inferna vzniklo původně pro Experimentální prostor NoD, v Olomouci se však muselo přizpůsobit prostorově omezenějšímu jevišti divadelního sálu v budově bývalého jezuitského konviktu (dnes Umělecké centrum Konvikt Univerzity Palackého). Nutno ale říct, že tento prostor má skutečně působivou atmosféru – podkrovní sál, kde jsou na stropě obnažené masivní trámy, dýchá historií i zvláštním geniem loci a divadelní aurou.
Dantovské variace dávají textu renesančního básníka nový rozměr. Daly by se zřejmě nejlépe shrnout slovem „dekadentní“ – dekadentní obraz zvrácenosti lidských povah, marnivého pozlátka, chtíče a falše. Hranice mezi herectvím a tancem se smazávala – herci pronášeli verše, tančili, převlékali se do různých kostýmů rovnou na jevišti; tanečníci zvládali herecké pasáže, a ačkoli nepoužívali hlas, stačil mírný náznak, pohyb či pohled k tomu, aby bylo jasné, co chtějí vyjádřit. Občas se při pohledu na černé paruky (stejné pro všechny tanečníky i jedinou tanečnici – Natašu Novotnou), černé roláky a muže v podpatcích vkrádala myšlenka na Andyho Warhola, dekadentní večírky konce šedesátých let a zlatou mládež. To vše tedy dokázalo obsáhnout jedno představení.
V sobotu dopoledne si pak mohli návštěvníci festivalu zkusit rozhýbat svá těla pod vedením tanečnice, choreografky a výkonné ředitelky souboru 420PEOPLE Nataši Novotné, která si mezi dvěma představeními našla čas na dvouhodinový workshop pro veřejnost. Ten se odehrával ve Freskovém sále Divadla na cucky ve Wurmově ulici, a opět tak došlo k zvláštnímu propojení barokního prostoru, dýchajícího historií, a současného tance. První polovina workshopu sestávala z cvičení zaměřených na rozhýbání a zahřátí celého těla, v té druhé Nataša Novotná naučila tanečníky úryvek z jedné z choreografií 420PEOPLE.
Tím ale výčet tanečních kusů uvedených v rámci Divadelní Flory rozhodně nekončil – na programu byly inscenace Milana Tomášika, VerTeDance nebo Spitfire Company. Pohybové elementy prolínaly nejen tanečními projekty, ale pracovaly s nimi i jiné kusy – např. Báby souboru Divadla Na zábradlí. Tato skvělá groteska plná černého humoru vyžadovala od interpretů nejednu náročnou taneční či mimickou pasáž.
Divadelní Flora tedy proběhla úspěšně, s kvalitním programem a velkou návštěvností. Bylo vidět, že má na festivalové scéně již vybudovanou tradici a těší se zájmu veřejnosti. Nezbývá než pevně doufat, že si takto povede i příští rok, během svého jubilejního, dvacátého ročníku.
Psáno z festivalu Divadelní Flora Olomouc 8.–10. května 2015.
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace