První dny Flory se nesly v duchu tanečního divadla a pohybu (ale samozřejmě se přidaly také čistě činoherní počiny) a nabídly divákům skutečně kvalitní podívanou. Dvě reprízy (8. a 9. května 2015) představení Peklo – Dantovské variace (premiéra 30. září 2014, http://www.tanecniaktuality.cz/do-pekla-se-420people-proc-ne/) odehrál soubor 420PEOPLE ve spolupráci s herci Lucií Trmíkovou a Davidem Prachařem. Toto ztvárnění Dantova Inferna vzniklo původně pro Experimentální prostor NoD, v Olomouci se však muselo přizpůsobit prostorově omezenějšímu jevišti divadelního sálu v budově bývalého jezuitského konviktu (dnes Umělecké centrum Konvikt Univerzity Palackého). Nutno ale říct, že tento prostor má skutečně působivou atmosféru – podkrovní sál, kde jsou na stropě obnažené masivní trámy, dýchá historií i zvláštním geniem loci a divadelní aurou.
Dantovské variace dávají textu renesančního básníka nový rozměr. Daly by se zřejmě nejlépe shrnout slovem „dekadentní“ – dekadentní obraz zvrácenosti lidských povah, marnivého pozlátka, chtíče a falše. Hranice mezi herectvím a tancem se smazávala – herci pronášeli verše, tančili, převlékali se do různých kostýmů rovnou na jevišti; tanečníci zvládali herecké pasáže, a ačkoli nepoužívali hlas, stačil mírný náznak, pohyb či pohled k tomu, aby bylo jasné, co chtějí vyjádřit. Občas se při pohledu na černé paruky (stejné pro všechny tanečníky i jedinou tanečnici – Natašu Novotnou), černé roláky a muže v podpatcích vkrádala myšlenka na Andyho Warhola, dekadentní večírky konce šedesátých let a zlatou mládež. To vše tedy dokázalo obsáhnout jedno představení.
V sobotu dopoledne si pak mohli návštěvníci festivalu zkusit rozhýbat svá těla pod vedením tanečnice, choreografky a výkonné ředitelky souboru 420PEOPLE Nataši Novotné, která si mezi dvěma představeními našla čas na dvouhodinový workshop pro veřejnost. Ten se odehrával ve Freskovém sále Divadla na cucky ve Wurmově ulici, a opět tak došlo k zvláštnímu propojení barokního prostoru, dýchajícího historií, a současného tance. První polovina workshopu sestávala z cvičení zaměřených na rozhýbání a zahřátí celého těla, v té druhé Nataša Novotná naučila tanečníky úryvek z jedné z choreografií 420PEOPLE.
Tím ale výčet tanečních kusů uvedených v rámci Divadelní Flory rozhodně nekončil – na programu byly inscenace Milana Tomášika, VerTeDance nebo Spitfire Company. Pohybové elementy prolínaly nejen tanečními projekty, ale pracovaly s nimi i jiné kusy – např. Báby souboru Divadla Na zábradlí. Tato skvělá groteska plná černého humoru vyžadovala od interpretů nejednu náročnou taneční či mimickou pasáž.
Divadelní Flora tedy proběhla úspěšně, s kvalitním programem a velkou návštěvností. Bylo vidět, že má na festivalové scéně již vybudovanou tradici a těší se zájmu veřejnosti. Nezbývá než pevně doufat, že si takto povede i příští rok, během svého jubilejního, dvacátého ročníku.
Psáno z festivalu Divadelní Flora Olomouc 8.–10. května 2015.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?