Komponovaný večer, který můžete zhlédnout doma, také nabízí pohled do vnitřních prostor divadla Sadler’s Wells, jelikož některé kusy jsou tančeny například ve foyer nebo ve výloze pro kolemjdoucí diváky. Doba pandemie nabídla vlastně jedinečnou možnost, jak zajistit účast tolika souborů a umělců najednou, což by za normálních okolností nebylo možné. Soubory by byly na turné, umělci povinováni jinými závazky. Umělecký šéf Alistar Spalding geniálně využil toto vakuum a z negativního lockdownu stvořil pozitivum, přestože zajistit nazkoušení choreografií a zkoordinování všech složek muselo dát opravdu značnou produkční práci.
Stream je rozdělen na tři zhruba hodinové části a každá obsahuje několik rozmanitých děl co do obsahového zaměření i stylového vyjádření. Některé choreografie nejsou prezentovány celé, ale pouze jejich úryvky. Nemusí ani být vaším cílem zhlédnout najednou vše, protože to by bylo až přespříliš. Dancing Nation ale poskytuje výběr toho nejzajímavějšího a je jen na divákovi, co si zvolí. Někdo se rovnou obrátí na své favority, další využije online přenos k seznámení se s pro sebe novými tanečníky a choreografy. Nalezneme tu totiž performance od etablovaných souborů a choreografů, ale nezapomíná se ani na nové talenty. Podporována je lokálnost, protože britský tanec zdaleka nesídlí jen v Londýně. Dalším plusem jsou vstupy moderátorky, která zároveň vede krátké rozhovory s tvůrci, a tak máme možnost dozvědět se detaily z příprav či osobního rozpoložení umělců v nelehké době. Jelikož celý stream je k dispozici do 26. února, pojďme se podívat, co by vám z přepestré nabídky nemělo uniknout.
První část přenosu prezentuje slavného choreografa Matthewa Bourna a jeho New Adventures, dále soubor Candoco (choreografie Yasmeen Godder), několik site specific performancí vybraných platformou Dancing Convention, která se věnuje stylům jako například lockin, wacking nebo flamenco. Poté se představuje nové uskupení současného tance Humanhood (choreografie Júlia Robert a Rudi Cole) a nakonec English National Ballet s duetem Hollow od choreografky Stiny Quagebeur.
Ještě předtím než Matthew Bourne vytvořil své slavné Labutí jezero, vdechl život hříčce pro pět tanečníků ve spodním prádle v choreografii Spitfire, s podtitulem An advertisement divertissement. Bourne ji nově nastudoval se současnými tanečníky své company přímo pro Dancing Nation a je to opravdu svěží a humorný rozjezd celého večera. Jak už z názvu vyplývá, inspiroval se baletními divertissements ve stylu slavného pas de quatre z období romantismu, avšak nahrazuje ho pěti trochu nadutými pány, kteří prezentují své svaly a spodní prádlo ve vycizelovaných pózách a originálních partnerských a skupinových eskapádách. Humor není situační, ale geniálně vychází z tance samotného. Další rozměr mu samozřejmě dodává i šarm pěti tanečníků, kteří podávají vrcholový výkon, přestože celá komická nálada kusu jejich „vážné“ počínání shazuje.
V druhé části online přenosu znovu potkáváme soubor Humanhood, nyní ale s jiným duetem, který opět rozeznívá prostory foyer Sadler’s Wells. Střídá ho experimentální soubor hip hop dance Far From the Norm s oceněným dílem BLKDOG od Botise Seva a dále Birmingham Royal Ballet s novým dílem Willa Tucketta. Přesouváme se do ulic Belfastu a sledujeme část úvodní sekvence z díla choreografky Oony Doherty. Street a hip hopový soubor Boy Blue se prezentuje představením z roku 2017 Blak Whyte Gray a závěrem se dostává ke slovu Akram Khan v Mud of Sorrow: Touch, v duetu s Natalií Osipovou, primabalerínou The Royal Ballet.
Akram Khan je znám svou spoluprací s jinými osobnostmi tance a tento nový kus, připravený speciálně pro stream Sadler’s Wells, konceptem připomíná jeho duet s jinou primabalerínou, a to Sylvií Guillem, s níž v roce 2006 vytvořil dílo Sacred Monsters. S Natalií Osipovou vede niterný dialog inspirovaný naším současným stavem mysli, ovlivněným pandemií, a nemožností se dotýkat a být v blízkosti lidí, jak jsme tomu byli vždy zvyklí. Za doprovodu zpěvu a kontrabasu se těla dvojice organicky přelévají jedno v druhé a po celou dobu se neopouští. Pózy, kdy se Natalie nohama drží Akrama a společně vedou své paže vzduchem, jsou opravdovou reminiscencí Sacred Monsters. Oba jsou spirituálně ponoření ve svém počínání a v kontrastu se social distancing se intenzivně věnují vzájemnému přibližování se. Duet plyne, jako by spolu tančili odjakživa. Akram Khan prostě nestárne.
Závěrečná část Dancing Nation nabízí taktéž paletu souborů a performerů. Společným jmenovatelem této části jsou soudobá témata, a to převážně vážnějšího rázu. Soubor Matsena Productions tančí v díle Shades of Blue inspirovaném hnutím Black Lives Matter, dále můžeme sledovat Northern Ballet v aktuální choreografii States of Mind o vlivu pandemie na náš vnitřní svět. Shobana Jeyasingh Dance s dílem Contagion ztvárňuje vliv viru na lidstvo, kdy původní inspirací pro Shobanu Jeyasingh byla první světová válka a španělská chřipka, avšak sama autorka se najednou ocitla uprostřed pandemie. Celý stream uzavírá soubor Rambert v díle Francouzky Marion Motin z roku 2019 nazvaném Rouge, které přináší inovativní styl ovlivněný pop-kulturou.
Přehlídka britského tance a jeho „tančící národ“ je opravdu masivním komponovaným večerem, díky kterému si i zahraniční divák může udělat dobrý přehled o tom, co britská taneční scéna nabízí a jak je rozmanitá. Stálo by za to zachovat tento skvělý přenos dostupným déle, alespoň do doby, než mekka tance Sadler’s Wells zase otevře své brány divákům.
Psáno ze streamu dostupném zde.
Program 1
Spitfire – an advertisement divertissement
New Adventures
Choreografie: Matthew Bourne
Face In (úryvek)
Candoco Dance Company
Choreografie: Yasmeen Godder
Window Shopping
Kurátor: Breakin’ Convention
Orbis (úryvek)
HUMANHOOD
Choreografie: Júlia Robert a Rudi Cole
Hollow
English National Ballet
Choreografie: Stina Quagebeur
Program 2
Sphera (úryvek)
HUMANHOOD
Choreografie: Júlia Robert a Rudi Cole
BLKDOG (úryvek)
Far From The Norm
Choreografie: Botis Seva
Lazuli Sky (úryvek)
Birmingham Royal Ballet
Choreografie: Will Tuckett
Hope Hunt and the Ascension into Lazarus (úryvek)
Choreografie: Oona Doherty
Whyte (úryvek) – Blak Whyte Gray
Boy Blue
Choreografie: Kenrick ‘H2O’ Sandy a Michael ‘Mikey J’ Asante
Mud of Sorrow: Touch
Choreografie: Akram Khan, s Natalií Osipovou
Program 3
Shades of Blue (úryvek)
Matsena Productions
Choreografie: Anthony Matsena a Kel Matsena
States of Mind
Northern Ballet
Choreografie: Kenneth Tindall
Contagion (úryvek)
Shobana Jeyasingh Dance
Choreografie: Shobana Jeyasingh
Rouge (úryvek)
Rambert
Choreografie: Marion Motin
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?