Žonglér Filip Zahradnický patří k první generaci umělců nového cirkusu, kteří obor přímo vystudovali, a to na The Academy of Modern Circus (AMoC) v dánské Kodani.
Marie Vejvodová
Po dokončení studií multimediální žurnalistiky v Londýně a ve Španělsku nastoupila Marie Vejvodová do Lidových novin jako redaktorka domácí redakce. Do víkendových příloh Magazín Pátek a Relax přispívá dodnes. Též působí v oblasti PR. Pro svou lásku k filmu a tanci pracovala například pro festival dokumentárních filmů o životním prostředí Ekotopfilm či festival současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA. Dříve též psala pro portál Opera Plus.
Texty autora
Martina Hajdyla Lacová: „Těhotenství je znak ženské síly a sebevědomí.“
Slovenská tanečnice a choreografka Martina Hajdyla Lacová ze souboru ME-SA vstoupila na jaře na scénu s unikátním představením Bodies in Progress. Ač se jedná o sólo, není na jevišti sama, a s diváky otevřeně sdílí své třetí těhotenství.
Jan Razima: „Zásadní je pro nás svoboda.“
Jan Razima je umělecký šéf Dočasné Company, která nemá na české taneční scéně obdoby. Jde o kolektiv mladých tvůrců, kteří se ve své tvorbě snaží reflektovat dobu, ve které žijí.
Václav Kuneš: „Tanec mě celý život drží nad vodou.“
Soubor současného tance 420PEOPLE tanečníka a choreografa Václava Kuneše letos slaví patnáct let. Za ta léta představil řadu úspěšných inscenací.
SKUTR: „Schiele je plný tajemství.“
Divadelní režiséři a současní umělečtí ředitelé Činohry Národního divadla Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří tvoří tvůrčí duo SKUTR, se letošní léto vracejí do Českého Krumlova.
Ondřej Hrab: ,,Risk je podstatou divadla.“
Divadlo Archa, jedna z prvních tuzemských platforem alternativního umění, se nepotopila ani v nejtěžších chvílích, když přišly ničivé povodně nebo chyběla finanční podpora. Její zakladatel a ředitel Ondřej Hrab nikdy nepřestal věřit, že jeho práce má smysl.
Na procházce sebepoznání s Ferstrem Dadlerem: „Fascinuje nás obrovská proměna, kterou všichni od začátku do konce projdeme.“
Letošní festival současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu KoresponDance, který právě probíhá ve Žďáru nad Sázavou, propojuje tanec s krajinou a architekturou.
Šárka Maršíková: ,,Česko je velkým hráčem na mapě nového cirkusu.“
Nový cirkus se mezi umělci i veřejností těší v Česku čím dál větší oblibě. Organizace CIRQUEON, která se zasazuje o rozvoj tohoto v tuzemsku relativně mladého žánru, reagovala na rostoucí poptávku a na konci listopadu otevřela v pražských Holešovicích CIRQUEON LAB.
Viliam Dočolomanský: Dvě dekády lovu na jednorožce
Neotřelý divadelní soubor Farma v jeskyni má letos dvacetileté výročí. Jeho zakladatel a umělecký ředitel slovenského původu Viliam Dočolomanský má obzvláště co slavit, jelikož se podle vlastních slov „dvacet let pokouší o nemožné“.
60 let svobodného současného tance
Celý rok 2021 připomínal vznik Vysokoškolského uměleckého souboru (VUS), který skoro půl století formoval tuzemskou taneční scénu.
Igor Vejsada: „Cítím se dobře a mladě!“
Tanečník a choreograf Igor Vejsada na začátku července u příležitosti svých pětašedesátých narozenin oficiálně ukončil svou aktivní taneční kariéru. Není divu, že neustále musí uvádět na pravou míru, že ale ještě neodešel do penze.
Barbora Kohoutková: „Jako baletní mistryně jsem i trochu psycholožka.“
Barbora Kohoutková stála na jevištích po celém světě a setkala se s předními osobnostmi taneční scény. Za svou kariéru nasbírala bohaté zkušenosti, které od konce loňského roku nyní předává dál v roli baletní mistryně Baletu Národního divadla.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace