Tuto reflexi jsem původně vůbec neměla v plánu psát. Do divadla jsem doběhla na poslední chvíli a jen matně si vybavovala, co mě dnes večer v té festivalové a premiérové smršti čeká, anotaci jsem si nestihla přečíst…
Daniela Machová
MgA. Mgr. Daniela Machová, Ph.D.
Od roku 2007 je redaktorkou a od roku 2017 ředitelkou Tanečních aktualit, od roku 2024 ředitelkou Dance Context. Příležitostně publikuje na kulturním portálu Artzóna České televize.
Vystudovala sociologii na filozofické fakultě UK a taneční vědu na HAMU. V badatelské práci uplatňuje metody sociologického výzkumu na studium tanečních jevů. Dlouhodobě se zabývá profesí tanečního mistra a fenoménem středoškolských „tanečních“. V minulosti vypracovala studii tanečního publika (Výzkum tanečního publika. Porovnání diváků klasické a alternativní taneční scény v publikaci Tanec a společnost vydané Nakladatelstvím AMU v roce 2009) a kvalitativní sondu do profese tanečníka (Svoboda na volné noze versus jistota v angažmá? Sonda do života tanečníků v 21. století v Čechách v publikaci Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením vydané Nakladatelstvím AMU v roce 2013). Ve spolupráci s Institutem umění-Divadelním ústavem realizovala v rámci projektu Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR rozsáhlý výzkum tanečních studií (Taneční studia – Struktura a rysy v rámci taneční podnikatelské komunity, IDU, 2016).
Texty autora
Fairy Tales – Hledání autenticity pod nánosem rolí
Ryze ženskou tematiku jsem byla zvyklá vídat na tuzemském jevišti obvykle v podobě velmi intimních, osobně laděných příběhů v sólovém podání charismatických tanečnic a performerek.
„V zásadě lze financovat jakýkoli druh umělecké činnosti,“ říká David Dixon
Možnost získávat prostředky na uměleckou činnost mimo grantový systém zvyšuje míru svobody a nezávislosti. Musí se však člověk fundraiserem narodit, nebo se jím může stát?
Daniela Machová: „Taneční aktuality pro mě vždycky byly a stále jsou obrovskou školou života“
Přinášíme slíbenou druhou část rozhovoru Daniely Machové a Kristiny Soukupové, dlouholetých členek redakce Tanečních aktualit. Dnes slaví kulaté jubileum Daniela Machová, současná ředitelka Tanečních aktualit.
Dlouholeté členky redakce Tanečních aktualit ve speciálním dvojrozhovoru: „Tanec byl pro mě zjevením“, říká Kristina Soukupová
Danielu Machovou a Kristinu Soukupovou pojí stejný rok narození a v jejich cestě životem i kariérou se dají nalézt určité paralely.
Co umělečtí kritici a kritičky potřebují? Možnost dialogu
Na konci června uspořádaly Taneční aktuality kulatý stůl o potřebách umělecké kritiky, na němž se sešla více než desítka zainteresovaných.
Seismic – Když se naše bytí otřásá v základech…
Dnešní doba s covidem, válečným konfliktem na Ukrajině, ekonomickou a ekologickou krizí nám více než kdy jindy připomíná, že jedinou jistotou, se kterou můžeme v životě počítat, je naprostá nejistota.
Mohou si kritici dovolit zvolnit?
Čas je nedostatkové zboží, vzácnost, luxus... Jakkoli byl bezesporu příchod covidu tragický, nedá se mu upřít, že nám dovolil, i když mnohým nedobrovolně, se zastavit a zvolnit.
Úvahy nad psaním o tanci umožnily nahlédnout do povolání tanečních kritiků
Proč a pro koho píšeme? Co přináší teoretická reflexe rozvoji tanečního umění? Jaké jsou podmínky, překážky a radosti psaní o tanci?
Marie Kinsky: „Můj cíl je oživit Vizi tance, aby fungovala pro obor.“
Marie Kinsky předsedá po předešlé roční zkušenosti znovu oborové organizaci Vize tance, která po delší pauze nabírá druhý dech.
Tereza Ondrová: „Baví mě nechat se unést někam jinam.“
Tereza Ondrová obohacuje svou uměleckou tvorbou českou taneční scénu už více než patnáct let. Nejdříve pod hlavičkou spolku VerTeDance, nyní ve spolupráci s uskupením Temporary Collective.
This is not about me! – Bravurní studie politických projevů
Kauzy a činy politiků jsou stejně jako jejich veřejné proslovy často předmětem vášnivých společenských diskusí a mnohokráte i terčem posměchu. Byly inspirací i pro sólové představení Michaely Daškové...
NEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace