DANCE 2XS (Time 2XS) Urbanite 2009
reportáže
Z tiskové zprávy na plakátech zvoucích na taneční večer skupiny Dance 2Xs Urbanite 2009 v Laterně magice se na potencionální tance chtivé diváky hrnuly přísliby zajímavého večera. Neboť koho by nenalákal optimistický, téměř radostný popis: „Cílem projektu je přiblížit široké veřejnosti tanec jako takový, jeho možnosti a radost kterou přináší. Chceme představit spojení stylů tance od hip hopu přes house dance, locking až po jazz dance a contemporary, také projekce, zajímavé a neobvyklé kostýmy, mluvené slovo, živou hudbu.“
Běž za tím, co miluješ!
Nejnovější inscenace taneční skupiny Dance 2Xs má lehké obrysy dramaturgického rámce v podobě tematicky identického příběhu několika postav, které se ráno nezávisle na sobě vydávají na taneční konkurz. Ten je pro ně životně důležitý, neboť jak nás v závěru v osobních výpovědích utvrzují, v tanci je pro ně skryta svoboda, nezávislost, podtrhuje jejich jedinečnost a znamená pro ústřední hrdiny celý život. Tolik téma.
Jedna vteřina změní celý tvůj život!
Projekce, kterou tvůrci zvolili, mohla být zajímavou scénickou složkou, která jen podtrhne záměr několikavrtevného inscenačního stylu. Nakonec se však natočené filmové záběry omezily na popisnost cesty jednotlivých aktérů. Z filmu se stala nenápaditá složka a zbytečně se opakující záběry omezené na promítnutou cestu na konkurz. Divák sleduje, jak postavy dobíhají metro, aby dojely včas. Nicméně zasahuje osud – a to v podobě jiné osoby. Někdo jim vkročí do cesty, chce je okrást, či z jiného popudu náhody dopravní prostředek nestihnou a cesta za snem je ohrožena. To vše se s železnou pravidelností opakuje u všech postav. Představením diváky vede ještě verbálně ze záznamu mužský hlas linoucí se z reprobeden, který dovysvětluje, komentuje a opakuje průzračně čirý děj.
Sympaticky působící inscenační pokus propojit několik dramatických rovin – tanec, hudbu, řeč a film – ztroskotává na nedostatku imaginace a smyslu pro zkratku či alespoň nepatrné jevištní metafory. Propojení složek tak působí kostrbatým dojmem a inscenace tím ke své škodě dostává punc narychlo slepeného jevištního tvaru.
Taneční klipy
Hlavním očekáváním byla samozřejmě taneční rovina, neboť se soubor prezentuje jako těleso sestavené ze špičkových tanečníků ovládajících několik současných tanečních stylů. Jakoby však samotný tanec díky snaze vytvořit celistvý jevištní tvar s dramaturgickým rámcem zůstal opomenut. Taneční sekvence se omezily jen na prosté unisono pasáže, kde se sice rýsoval individuální potenciál jednotlivých tanečníků, ale kvůli choreografii koncipované jako doprovodný taneční klip byla jejich individualita potlačena.
Přitom bylo zřejmé, že řada tanečníků ovládá své tělo, někteří předvedli akrobatické prvky, byli taneční, muzikální a skrýval se v nich tvůrčí potenciál. Díky tomu, že se skupina snažila více zaměřit na formální stránku inscenace, nechtěně potlačila svoji největší a nejsilnější stránku: čistý tanec.
Jsme svobodní x chceme být jako z reklamy!
Lze také pochybovat o vážnosti a smysluplnosti sdělení inscenace v konfrontaci s výrazovými prostředky i uniformitou tanečníků. To, že si jednotliví aktéři chtějí připadat svobodní a inzerují svoji volnost právě tím, že na svých inscenovaných příbězích vyslovují, že ten, kdo jde za hlasem svého srdce (rozuměj v jejich případě tancem), je svobodný, příliš nekoresponduje s tím, že se všichni snaží být zejména módní. Jejich reklamním vzorcem jsou známé osobnosti – tedy konkrétně mainstreamový muzikanti a tanečníci. Nepřiznanou autoritou jsou vrstevníci, život ovlivňuje reklama, kde jsou stejně jako oni samí mladí usměvaví lidé, plní životní pohody a optimismu. Věnují více pozornosti samotné značce než obsahu, protože značkou se mohou pochlubit a získávají díky ní sociální zařazení a postavení. Nejde tedy ani tak o obsah, něco tancem říci, být originální, jde zejména o nápodobu toho, co právě v mainstreamu „frčí“. A to je málo. Zvlášť u lidí, kteří jsou mladí a měli by mít v sobě silnou potřebu kromě prožívané zábavy i po tvorbě, sdělování, originalitě a sebeprosazení.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 6 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 9 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 9 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 11 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 23 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace