Co se týče celkového synchronu tanečníků, byť nebyl úplně dokonalý, nijak nezaostával za tím, co můžeme v dnešní době vidět na jevišti v podání našich profesionálních souborů. Tím spíše se pak nabízí trochu kacířská otázka, jak by asi Suite en blanc teprve vypadala v živém podání ansámblu, pro nějž byla kdysi vytvořena…
Sláva scénické kantáty Carmina Burana německého skladatele Carla Orffa již dávno překročila hranice vážné hudby a skladba se stala nedílnou součástí pop kultury, mimo celé řady filmů a televizních reklam se tak s ní můžeme setkat například i v několika dílech ještě slavnějšího amerického seriálu Simpsonovi. Ivanka Kubicová byla k vytvoření její scénické podoby „inspirována“ zakázkou japonského souboru Kasai Ballet z roku 2001. V jejím pojetí se jedná o sled krátkých žánrových výjevů středověkého života, z nichž každý reprezentuje příslušnou část kantáty. Na barvitosti těmto výjevům pak přidávají i historizující kostýmy mnichů, trhovců a vesničanů, celkově je však tento kaleidoskop obrazů tematicky nesourodý a postrádá jakýkoli překlenovací motiv; jde tak spíše o pohybovou ilustraci jednotlivých částí Orffovy skladby, kdy zmnožování tanečníků na scéně odpovídá crescendům v hudbě, a naopak. Po stránce použitého pohybového materiálu pak převažuje základ vycházející z lidových tanců doplněný jemnou příměsí techniky Marthy Graham. Proti Suite en blanc zde však tanečníci neměli příliš příležitostí prokázat své kvality, což společně s ideovou vyprázdněností díla jako takového budí otázky, proč byla tato část vůbec zařazena právě na absolventský koncert.
Když mi před lety Vladimír Nečas líčil podmínky, v nichž je jeho soubor nucen pracovat, byl jsem z toho poněkud v šoku – nastupující tanečník, jehož plat v ústeckém divadle je nižší než pracovníka v McDonald ‘s na vedlejším náměstí, repetitoři pracující s hudbou na vysloužilém, věčně se zasekávajícím CD přehrávači a podobně. Přejme proto letošním absolventům i jejich mladším kolegům, ať nejsou během své kariéry nuceni se potýkat s takto nedůstojnými podmínkami a mohou dále rozvíjet svůj talent v prostředí, které je může – a také dokáže – náležitě ocenit. Určitě si to zaslouží.
Psáno z Absolventského koncertu Taneční konzervatoře hl. m. Prahy 22. června 2014, Státní opera Praha.
Absolventi v oboru klasický tanec:
Laura Balogová
Nikol Brabcová
Anna Knollová
Lenka Maříková
Karina Varaeva
Kamila Zelenková
Patrik Holeček
Jakub Rašek Absolventka v oboru moderní tanec:
Klára Chládková Absolventský koncert Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Suite en blanc
Hudba: Édouard Lalo
Choreografie: Serge Lifar
Nastudování: Kateřina Slavická
Odborná spolupráce: Cyril Atanassoff Carmina Burana
Hudba: Carl Orff
Choreografie, režie, scéna a světelný design: Ivanka Kubicová
Kostýmy: Roman Šolc
Nikol Brabcová
Anna Knollová
Lenka Maříková
Karina Varaeva
Kamila Zelenková
Patrik Holeček
Jakub Rašek Absolventka v oboru moderní tanec:
Klára Chládková Absolventský koncert Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Suite en blanc
Hudba: Édouard Lalo
Choreografie: Serge Lifar
Nastudování: Kateřina Slavická
Odborná spolupráce: Cyril Atanassoff Carmina Burana
Hudba: Carl Orff
Choreografie, režie, scéna a světelný design: Ivanka Kubicová
Kostýmy: Roman Šolc
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?