Premiéra Where je součástí nového projektu nazvaného 42+PEOPLE, určeného interpretům starší generace. Samozřejmě se okamžitě vyjeví paralela s bývalým NDT 3 Jiřího Kyliána (Nederlands Dans Theater měl tři soubory, z nichž třetí patřil právě starším tanečníkům od čtyřiceti let). V tomto ohledu to tedy není nápad zcela originální, ale výsledek tanečního večera ve vynikající interpretaci tanečnice a pedagožky Heleny Arenbergerové a Václava Kuneše je úžasný a ojedinělý.
Helena Arenbergerová má za sebou bohatou kariéru, je hostem nezávislých souborů, pravidelně vyučuje současný tanec i na taneční katedře HAMU. Václav Kuneš spolupracuje s mnoha tanečníky. Jeho poslední premiéra Ever vznikla v úzké spolupráci s Exhausted Modern v čele s hudebníkem Ladislavem Zensorem a je zdařilou taneční inscenací (recenze zde). A toto tvůrčí uskupení se také zásadně podepsalo na nynějším projektu.
Elektronická hudba Exhausted Modern a dalších interpretů souzní absolutně s jednotlivými výjevy a naplňuje každý pohyb a gesta tanečníků. Koncepce choreografie vychází z interpretačních dovedností obou tanečníků, jejich technické virtuozity a hlubokého hereckého sdělení, i ze schopnosti improvizovat a naslouchat jeden druhému. Bytostná přítomnost obou interpretů a napětí v bezprostřední blízkosti diváků (kteří v omezeném počtu sedí ze dvou stran studia) se doslovně přelévá v prostoru, dech i gesta jsou na dosah.
Zvláštní kostýmy – lehké úzké kalhoty a jakási tunika či dlouhá košile s mírným stojáčkem – od výtvarnice Olo Křížové jsou pro oba stejné. Z počátku mi připadaly dost legrační a jemně růžová barva mi osobně k současnému sdělení neseděla. Ale po prvních obrazech a rychlém blackoutu jsem postavy začala vnímat jako nějaké starozákonní biblické bytosti, možná Adama a Evu, muže a ženu v jejich nahotě a nevinnosti nebo jako anděly z vyšších sfér. Zřejmě jde o inspiraci některým z renesančních obrazů, alespoň tak se Václav Kuneš zmiňoval, i když konkrétní plátno neprozradil.
Pomalu se rozvíjel dialog s opatrným a pouhým náznakem dotyku objímání a objetí. Nedokonalé a křehké se stávalo v pohybu pevnějším a narůstalo ve vzájemném kontaktu, zvedačkách i určité resistenci v partneřině. Po delších, pomalých sekvencích začala hravá a dost rychlá část, jakési allegro vivace nebo scherzo v koncertním smyslu slova. Helena Arenbergerová pravděpodobně i improvizovala krátké krokové vazby, poskoky a Václav Kuneš motivy přebíral, přetavoval do mužnějšího charakteru. Přesně je neopakoval, spíše přijímal partnerčinu energii.
Posléze oba ubírali v dynamice, pohyb krátili a minimalizovali. Vypadalo to, že tato hra, téměř dětského charakteru, je ohromně baví a naplňuje. Připomínali mi Stevea Paxtona a Yvonne Rainer, americké ikonické tanečníky, zástupce postmodern dance a zakladatele kontaktní improvizace, v jejich bezprostřednosti a identitě. Asi proto, že si na nic nehráli. Je totiž velmi těžké, zvláště v tak těsné blízkosti diváka, zůstat pravdivým, skutečným, bez obalu připitomělých pohybových stylizací a tzv. výrazu. Zpřítomnit jevištní prezentaci je dar, který každý nemá. V této performanci vidíte skutečné mistry.
Po střední části tanečníci zůstali ještě více spolu v nejrůznějších polohách a v intimitě, kdy jeden druhého přímo absorboval do sebe a zase se naopak vzdaloval. Chvílemi byli v protikladu, opozici, jindy tančili unisono, v synchronu i symetrii. Obě zrcadlové, úzké stěny sloužily i pomocí světelného designu k prohlubování perspektivy i násobení obrazu v zrcadlovém odrazu.
Představení Where přináší silný zážitek. Ze současné české produkce premiérovaných tanečních a baletních titulů naprosto vyniká, je jakýmsi majákem naděje, že kvalita a kreativita snad nezanikne.
Psáno z představení 20. listopadu 2022, Studio Maiselovka.
Where
42+PEOPLE
Choreografie: Václav Kuneš a Helena Arenbergerová
Dramaturgie: Lucie Němečková
Tančí: Václav Kuneš a Helena Arenbergerová
Hudební kompilace: Exhausted Modern a další interpreti
Hudební supervize: Pierre Urban
Kostýmy: Olo Křížová
Scénografie: Lucia Škandíková
Light design: Jan Mlčoch
Produkce: Martina Laštovková, Aneta Jochim, Marta Lajnerová, Anna Borovská, David Borovský
Premiéra: 19. 11. 2022
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 6x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero