V Mystical Self se choreograf spolu s tanečníky dotýkají šílenství

Soubor Lenka Vagnerová & Company vtrhl do nové divadelní sezony plnou silou. Premiéra Mystical Self od Edivalda Ernesta je totiž drásající výpovědí, která vás nenechá v klidu a útočí na vaše fyzické i mentální receptory s neuvěřitelně obsedantní vehemencí. 

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Dílo Edivalda Ernesta se v tuzemsku objevuje poprvé, byť tento tanečník a choreograf původem z Mosambiku působí na taneční scéně, v současnosti v Německu, již nějakou dobu. Jako asistent se setkal s Davidem Zambranem (pedagogem i u nás známým metodou výuky Flying FlowPassing Through) a v Berlíně spolupracoval se souborem Sasha Waltz & Guests na mnoha inscenacích. V roce 2015 cestoval se svým sólem Tears po světě, o dva roky později se podílel spolu s Lindou Kapetaneou na duetu Half the Truth pro soubor RootlessRoot. Připravil několik studentských projektů v rakouském Salcburku a v roce 2023 utvářel program IT FOLLOWS pro Amsterdam University of Arts v Nizozemsku. Edivaldo Ernesto kromě toho vyučuje vlastní pohybový systém Depth Movement, který evidentně uplatnil i v novém díle Mystical Self, v němž účinkují tanečníci a tanečnice Lenky Vagnerové. 

Lenka Vagnerová si vybrala pro premiéru svého souboru umělce, jenž jejímu tanečnímu vyjadřování a naturelu konvenuje. A to nejen tělesnou ryzostí, charakterizující i tuto choreografku, ale i tím, jak Edivaldo Ernesto žene syrový projev performerů na hranu šílenství. A činí tak s neskrývanou rozkoší, když se noří do ponurých hloubek těl, otevírá prostor, kde není čas na poetické snění, ale naopak jeho hrdiny pronásledují samé noční můry. 

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Brutální tanec

Na potemnělém jevišti divadla Komedie se vylupují nejasné obrysy tanečníků, sedí v klidných pozicích, Adam Sojka v širokém postoji rozevírá paže s roztaženými prsty, Lukas Benjamin Lizama Garrido stojí na hlavě. Tento prvotní scénický poklid narušuje reprodukovaný doprovod Ivana Achera namixovaný z nejrůznějších zvuků: uši vám trhají velmi hlasité, nepříjemné disonance, skřípení smyčců, údery gongu, zkrátka totální disharmonie, jako když „taháte kočku za ocas“. 

Nad scénou se neustále valí kouř, a to nejen zpoza postranních šál, ale kouřovou clonu vypouštějí do éteru i těla tanečníků. Šedavý dým je všudypřítomný a v jeden moment se line přímo do hlediště. Jako by měl odlehčit, změkčit tíživou atmosféru, brutální tanec tanečního sextetu – dvou žen a čtyř mužů. Oděni v černých, širokých kalhotách, s torzy vrchního ošacení, které v průběhu hodinové černé seance obměňují, nenacházejí sami v sobě ztracený ráj, ale jejich vnitřní prostor představuje inferno. V temnotě svých fyzických projevů obnažují mnoho drsných podtónů, ve tvářích se jim zračí naštvání, rozladění, vztek a hněv. Ernesto nenechává tanečníky oddechnout, veškeré zhnusení, ohavnosti a nepříjemné emoční stavy je nutné vykopnout ven – v prudkých, razantních pohybech, kdy jeden ohrožuje druhého. Všichni jsou stále ve střehu, vždyť bojují se svými démony… 

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Až na samé dno

Lukas Lizama Garrido doprovází extatické variace nejmarkantnějšími grimasami, koulí očima a do široka rozevírá ústa. Jedna z tanečnic zase úpěnlivě naříká, jiný člen této neurotické tlupy doprovází údery paží silnými vzdechy. Matilde Giacomelli i Dalma Kitley, jakožto představitelky ženského pohlaví, zde nejsou ve svém projevu žádné křehotinky – jejich vnitřní svět je také plný pochybností, strachů a panické hrůzy, stejně jako ten mužský. 

Edivaldo Ernesto vás v Mystical Self vtáhne do pochmurných zákoutí lidských duší, ztracených a ponořených do dekadentního toku myšlenek a emocí, kdy ani chvilkové zpomalení pohybu nevyústí do plynulosti. I drobné střípky naděje opět zastíní negativní energie, s níž se všichni interpreti musejí popasovat. Musí mít stále pod kontrolou rychlé těkání hlavy, paží, nohou, trupu a nutno říct, že se jim to daří a jejich výkony, kdy je choreograf nutí „sáhnout si na dno“, vypořádat se s partnerem/duchem s tváří skrytou pod černou kuklou, jsou obdivuhodně uhrančivé. Po celou dobu představení navíc každý z šestice účinkujících zůstává v podstatě osamocen, neboť pokud se setkají, vždy je to důvod k souboji. 

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Ve druhé půli produkce lze ve zvukové ploše vysledovat výraznější rytmické celky, náznaky libějších melodií, ale i do nich proniká nářek, bolest, agrese a neutěšenost, u kterých byste si přáli, aby byly během tohoto bizarního rituálu zažehnány. Ale nic takového Ernesto nenabízí, neboť vstupuje do těch nejtemnějších hlubin lidské mentality a útěchu či naději lze spatřovat v oranžově zbarveném proudu světla, jež v jeden moment „hladí“ těla tanečníků. 

Do do temnoty zahaleného výtvarného návrhu pak prosakuje červená barva sukní, rukávu košile, svršků, jež může evokovat vášeň, lásku i krev… Mystical Self je sledem obrazů bez narativu, kaleidoskopem drásavých výjevů, v jejichž „ošklivosti“ se vlastně skrývá určitá krása.

Psáno z premiéry 18. září 2024, Divadlo Komedie.

Mystical Self
Choreografie, režie a koncept: Edivaldo Ernesto
Hudba: Ivan Acher
Kostýmy: Simona Rybáková (kreativní spolupráce Barbora Kotěšovcová)
Účinkují: Adam Sojka, Matilde Giacomelli, Léonard Vo Tan, Leo Terris, Lukas Benjamin Lizama Garrido, Dalma Kitley ​
Zvuk: Eva Hamouzová
Light design: Jan Hugo Hejzlar 
Produkce: Soňa Hájek Bartková, Eliška Řezníčková
Foto: Vojtěch Brtnický
​Koprodukce: Městská divadla pražská

Za podpory: Ministerstvo kultury ČR, hlavní město Praha, IDU, PerformCzech, Next Generation – financováno Evropskou unií v rámci Národního plánu obnovy

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 8x


Fotogalerie

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Mystical Self. Foto: Vojtěch Brtnický.

Témata článku

Edivald ErnestLenka Vagnerová & CompanyMystical Self

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: