Undo, redo and repeat – Sdílení taneční paměti

Festival Tanec Praha každoročně dává prostor ve svém programu i představením, která jsou věnována studentům (ale nejen jim) a přinášejí nové pohledy na taneční historii a její osobnosti. Letos přijaly pozvání dvě německé choreografky a performerky Christina Ciupke a Anna Till s pozoruhodnou studií Undo, redo and repeat, ve které zkoumají, jakým způsobem je možné předávat dědictví velkých choreografických jmen z dob minulých. Vybraly si pět velkých osobností německého tance 20. století, které však nemusí rezonovat v povědomí všech diváků současného tance, ač jejich vliv na jeho vývoj byl značný. Mary Wigman, Kurt Jooss, Dore Hoyer, Pina Bausch a William Forsythe – kromě posledně jmenovaného již není možné zprostředkovat napřímo jejich choreografické dědictví, a tak Christina Ciupke s Annou Till vyhledaly jejich žijící spolupracovníky či studenty a členy souborů. S nimi absolvovaly rozhovory a sdílely konkrétní fyzické vzpomínky na velikány německého a světového tance. Z množství materiálu, které tímto způsobem získaly, pak vytvořily tři výstupy: digitální materiál na webu, instalaci a performanci.

Undo, redo and repeat (Ch. Ciupke, A. Till). Foto: TP

Undo, redo and repeat (Ch. Ciupke, A. Till). Foto: TP

Na začátku představení divák dostane do rukou svazek papírů, studijní materiál, kde performerky přesně popisují každou z pěti částí, kterou publikum během večera provedou. Pracuje se zde s odkrytými kartami, diváci postávají či posedávají volně po prostoru, přeskupují se podle toho, kde se odehrává akce, tanečnice mění kostýmy přímo mezi nimi. Každému choreografovi je věnována jedna část večera, ve které autorky projektu pracují s jasným zadáním, jež obdržely od svědků, zprostředkovávajícím jim kontakt s choreografickými velikány, avšak vždy samozřejmě ovlivněné vlastní vzpomínkou. Dvojice performerek buď pracuje s úryvkem choreografie, nebo se zadanou pohybovou vazbou. Před námi probíhá analýza pohybu za zvuků nahrávek, ze kterých například zní hlas Mary Wigman. Po stranách jevištního prostoru, který je zároveň i hledištěm, jsou rozmístěny obrazovky, kde jsou promítány rozhovory se spolupracovníky slavných osobností. V jednom momentu tanečnice pošlou do publika dva tablety, abychom se podívali, jak stejnou sekvenci interpretuje původní choreografka Dore Hoyer a následně tanečník Martin Nachbar, rekonstruující její choreografie v novém tisíciletí.

Vystoupení není klasicky zaměřené na diváka, jenž by mohl hodinu sedět pěkně v teploučku a ve tmě v hledišti a nechal se „bavit“. Je nucen se mentálně i trochu fyzicky zapojit a soustředit se na jednotlivé studie. Živé představení se zde mísí s výzkumem. Je za ním cítit množství materiálu a práce, kterou tématu a jeho zkoumání performerky věnovaly.

Undo, redo and repeat je jistě velmi vhodný kus pro studenty tanečních oborů, ale snad i běžný divák, pokud zůstane otevřený a zvědavý, si v něm může najít aspekty, které jsou pro něj fascinující. A pro ty, kteří si mysleli, že o Mary Wigman či Pině Bausch věděli hodně, může tato studie odkrýt nové informace či náhledy účastníků dob, kdy se psaly taneční dějiny. To vše za soustředěné energie a taneční disciplíny Christiny Ciupke a Anny Till.  

Psáno z představení 6. června 2017, divadlo Ponec.    

Tanec Praha 2017 / Tancem proti předsudkům
Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla
28. května–28. června 2017  

Undo, redo and repeat
Umělecké vedení a koncept: Christina Ciupke a Anna Till
Svědkové: Irene Sieben, Reinhild Hoffmann, Martin Nachbar, Thomas McManus a další
Akademická podpora: Lina Lindheimer
Dramaturg: Igor Dobricic
Light design a technické vedení: Mehdi Toutain-Lopez
Videodokumentace: Andrea Keiz

Design webu a design instalace: Katrin Schoof
Premiéra: 2. května 2014

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Anna TillChristina Ciupke

Divadlo Ponec

Tanec

Tanec Praha

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: