Flamenco versus kathak
V jednom večeru se na scéně setkávají dvě výrazné osobnosti, stanou vedle sebe dva světy. Španělský choreograf a mistr flamenca Israel Galván vstupuje do kolbiště s britským tvůrcem Akramem Khanem, jehož rodina přišla do Londýna z Bangladéše. Kromě těchto dvou performerů jsou aktivní součástí představení Torobaka hudebníci. Jeden perkusionista, zpěvačka a dva zpěváci doprovázejí ony dva rivaly, spojence a taneční šamany.
Galván s Khanem v úvodu tančí duet, nejdříve vykročí až na forbínu, zastaví se, ruce ve vzpažení, dlaně otočené k obecenstvu, jako by vysílali a současně přijímali energii, vzdávali se (zaujali mě velké ruce a dlouhé Galvánovy prsty). Mužská těla se dotýkají, naráží do sebe. Galván a Khan tančí vedle sebe každý po svém, chvílemi se vyladí na shodnou pohybovou frekvenci, hecují se, zápasí jako dva býci, objímají se a prsty si poťukávají vzájemně na záda.
V Torobace nehledejme příběh, nechme se unášet rytmem strukturujícím tělesná tvarování, precizním a funkčním světelným designem, vysokým hlasem zpěváka a hlubokým vokálem zpěvačky. Vždyť už samotný název je slovní hříčkou – vznikl spojením dvou slov označujících býka, rituální zvíře Španělska, a krávu, posvátné zvíře Indie.
Flamencový showman
Torobaka je sledem výstupů, promyšlenou taneční hrou nefalšovaného, fyzického výrazu. Po počátečním duetu Galván vstupuje na dřevěnou desku a zahlcuje nás svou energií. Jeho sólo je silné v prožitku, nasazení a upoutává náročností v provedení. Galván je prostě flamencový showman! Hudební doprovod tu funguje v těsném propojení s pohybem. Hraje se tu nejen na bubny, ale také na malé činely. Khan přichází bos a ryčně dupe do podlahy. Jestliže jeho „soupeř“ drží vypjaté paže v duchu španělském a jeho podupy jsou elegantní, Khan předvádí kroužení rukou v duchu indického tance kathak a více tíhne k zemi. Jeho projev je syrovější, výrazněji pohroužený do nízkých poloh; v dalších výstupech jeho chůzi, běh a dupání doprovází zvonění rolniček upevněných okolo jeho kotníků. V jednom výstupu má na rukou nazuté bílé boty, s nimi vkleče našlapuje po podlaze. V některých momentech produkce je interakce mezi vokálem a pohybem velmi výrazná, to když tanečník bezprostředně odpovídá pohybem na hlasový projev. Nasvícený kruh je arénou, do níž všichni účinkující postupně vstupují a prosazují své hlasy a fyzický projev lpící na práci nohou a paží.
Andaluské flamenco i kathak jsou pro oba umělce výchozím materiálem jejich tanečních kompozic, do nichž vzlíná osobitý, soudobý tvůrčí vhled. Prolnutí hlasů, rytmu, tleskání a pohybu do úchvatného divadelního celku je to, oč tu také běží. Hodinová produkce končí, bílé nasvícení ringu přechází do červeného zabarvení, dialog dvou mužů nabíral grády a může nakonec v poklidu skončit.
Psáno z představení 19. září 2015, Festspielhaus, Hellerau Drážďany.
Torobaka
Choreografie a režie: Israel Galván a Akram Khan
Hudba a interpretace: David Azurza, Bobote, Christine Leboutte, B C Manjunath a Bernhard Schimpelsberger
Světelný design: Michael Hulls
Kostýmy: Kimie Nakano
Zvuk: Pedro León
Světová premiéra: 2. června 2014, Grenoble, Francie
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace