Taneční platforma MOVE Ostrava dala letos vzniknout modernímu, originálnímu, upřímnému, zábavnému, velmi osobnímu a lehce extravagantnímu autorskému projektu SZ2 od Barbory Rokoszkové a Eduarda Adama Orszulika. Kromě toho, že oba interpreti vyrostli v Bohumíně, studovali Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a HAMU v Praze, tak je navíc nyní spojuje zbrusu nová autobiografická inscenace plná humoru, nadsázky, vzpomínek a vášně, jejíž název SZ na druhou je inspirován společnou spřežkou v jejich jménech.
Scéna plná rekvizit
Již při příchodu diváků do sálu bylo jasné, že je čeká neobvyklý večer plný překvapení. Jeviště bylo zaplněno rekvizitami nejrůznějšího charakteru – figurínami z maturitního představení performerů, všelijakými kusy oblečení, roletami, plakáty z představení, pokojovou rostlinou, vánočním stromkem, nafukovací hračkou, záclonou a spoustou dalších. Stále bylo co pozorovat, scéna hrála všemi barvami a během představení se neokoukala. Opravdový smysl ale dostávala, až když se předměty začaly měnit v živé vzpomínky – ty přesně ztvárněné i ty před divákem utajené.
Performance prochází společným životem dvou (vypadá to, že už nerozlučných) přátel a mladých tanečníků, kteří ze z Bohumína společně vydali původně za baletem do Ostravy, až se protančili do Prahy. Publikum se ocitlo v roli svědků radostných dětských hrátek a pošťuchování, baletních lekcí a studia na konzervatoři, maturity, toulání se ve velkoměstě a začleňování do úplně nového života. S touto cestou souvisí fakt, že oba interpreti na scéně předvedli širokou škálu pohybů od klasického po současný tanec, partnering a náznaky diska. Zároveň se inscenace zabývala jejich společným životem, ve kterém si byli vzájemnou oporou, což bylo poznat z mnoha vyobrazených situací.
Autoři zpracovali představení jako intimní výpověď, a tak diváky, kteří Barboru s Eduardem znají lépe, mohlo zasáhnout o něco hlouběji než ostatní. Všem přítomným pak předalo silnou dávku energie, inspiraci a potěšení ze zcela jednoduchého a zároveň jedinečného příběhu blízkého přátelství.
SZ2 (Barbora Rokoszová a Eduard Adam Orszulik). Foto: Petr Kiška.
Ironický nadhled
Inscenace vznikala přímo v prostoru Cooltouru, se kterým tvůrci inovativně pracovali. V tomto ohledu nejlépe fungovala jedna z úvodních scén, ve které Eduard jako dítě volá na druhý konec sálu přes všechny diváky do okna na Barboru a ptá se, jestli „nepůjde ven“. Opravdovým vrcholem dění, pohybu, práce s prostorem a materiálem byla hutná závěrečná scéna, po které sice na jevišti zůstala opravdová spoušť, ale v divácích silný zážitek. Inscenace poté skončila symbolickým sezdáním dvou přátel, protože přátelství je přece někdy víc než láska, jak znělo v jedné z doprovodných písní.
Kromě pohybového projevu došlo v SZ2 také na mluvené slovo, doplňování pohybu o citoslovce a v jedné fázi i na intenzivní instrumentální vstup s využitím okolních rekvizit a samozvučných hudebních nástrojů. Slovo hrálo významnou roli hned v úvodu, kdy Eduard vystoupil před diváky a představil duet v odborné hantýrce, které nikdo nerozuměl, ale všichni se pobavili. V závěru poté tanečníci slovně vyjadřovali svá přání – jak ta banální, když žádali o sklenici vody, tak ta vážná, když si přáli, aby spolu zůstali napořád.
Performeři během představení vystřídali hned několik převleků a hudebních nálad. Kromě Přátelství od Pavla Rezka zazněly dokonce i písně jako Holky z naší školky nebo Pražákům těm je tu hej. Výběr starší popové hudby byl do projektu začleněn trefně a většinou satiricky.
Konzervativnějšímu publiku by se místy mohlo zdát SZ2 nevkusné, možná „přes čáru“. Je třeba si ale uvědomit, že tvůrci jsou z velké části ironičtí, dělají si ze sebe legraci, svou autobiografii schválně pojímají punkově a mladistvě a dost možná je balancování na hranici libosti a nelibosti jedním z jejich záměrů.
Ne náhodou premiéru zakončilo srdečné standing ovation, kterým diváci ocenili nejen nápaditou taneční stránku SZ2, ale hlavně tu osobní, neboť otevřenost a bezprostřednost, se kterou umělci prostřednictvím pohybu vystoupili před publikem, byla výjimečná.
Psáno z premiéry 28. března 2019, Kulturní centrum Cooltour.
SZ2
Námět, choreografie, interpretace: Barbora Rokoszová a Eduard Adam Orszulik
Dramaturgie: Tereza Richterová
Světelný design: Pavel Vitt
Zvuk: Ondřej Pavlica
Premiéra: 28. 3. 2019
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 2x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?