Hudba Petra Iljiče Čajkovského byla původně rozvržena do tří jednání a prologu, baletu dominují sborové scény, pas de deux, divertissements a originální partitura čítá téměř čtyři hodiny. Verze o téměř shodné délce odvolávající se současně na choreografii Maria Petipy z roku 1890 uvádějí v opulentní ambaláži baletní soubory Pařížské opery, Královské opery v Londýně či Velkého divadla v Moskvě. Spící krasavice patří k titulům, na něž sází dramaturgie nejen početně velkých ansámblů, ale v našich zeměpisných šířkách ji do repertoáru zařazují i divadla s menšími soubory. A tak vedle Národního divadla v Praze, které má nyní na programu tento balet v podobě, jež mu dala Marcia Haydée (recenze zde), uvedl úspěšně Spící krasavici v roce 2019 budějovický baletní soubor v choreografii Jaroslava Slavického (recenze zde).
Jestliže v Českých Budějovicích přizvali k doplnění počtu hosty a soubor se ukázal ve velmi dobré kondici, v Ústí nad Labem se pustili do díla s pěti sólisty a patnácti sboristy s výpomocí dětí baletní přípravky Severočeského divadla. To je samo o sobě značným handicapem, který bylo třeba brát v úvahu spolu s nutným krácením hudebního partu. Značnému zjednodušení se nevyhnula ani scéna po obou stranách vyplněná dřevodeskami s prořezanými ornamenty květů růží oživených různobarevným nasvícením. O luminiscentní hýření jasné růžové, tyrkysové či žluté není nouze, barevné proměny oslňují jasem a pestrostí a chvílemi s potěchou překračují hranice kýče, zvláště v kombinaci s odstíny kostýmů. Vše tu září, včetně rezavé paruky a křiklavě zeleného sáčka Madame Catalabutte (nahrazuje ceremoniáře téhož jména z původní sestavy postav libreta M. Petipy a I. Vsevoložského). Účinkující mají příčesky s pletenými copy, které jsou výrazným prvkem scénických obrazů.
Madame Catalabutte má podobu klauna a Linda Buňková si mimické rozvernosti této role užívá. Baví děti přítomné na maškarním plese pořádaném na oslavu Aurory a vypouští do vzduchu barevné nafouknuté balónky, kterými v dalším dějství obdaruje princezna své nápadníky. Těžko soudit v jaké době se děj vlastně odehrává, rodiče hlavní hrdinky jsou v rokokově laděných oděvech včetně bílých, nadýchaných paruk; jejich království je velmi skromné, s dvěma žlutými křesly, k dispozici je ještě malý konferenční stolek, který po převrácení slouží jako váza pro květiny.
Aurora má světle žluté šaty z pevné, lesklé látky s nabíranými růžovými rukávky, které půvabné baleríně Frederice Kvačákové v titulní roli příliš nelichotí. Lépe vypadá v červených šatech z lehkého materiálu dokreslujícího linie pohybu ve snovém výjevu a v bílých ve finále. Je zřejmé, že autoři inscenace museli udělat hodně režijních a choreografických kompromisů a snažili se vnést do baletu odlehčený tón a vtip.
Víly kmotřenky nepřicházejí na křtiny, ale na oslavu asi desetileté Aurory. Chovají se velmi rozpustile: jedna z nich má lorňon, bez něhož je ztracená (stejně jako ve Spící krasavici Javiera Torrese uvedené v ND Praha v roce 2015), dvě dobré víly jsou siamskými dvojčaty, které oddělí kouzlo zlovolné Carabosse. Tančí ji Vladimír Gončarov, jenž je podepsán pod choreografií, na jedné noze má špičkový střevíc s červenými štrasy, na který se někdy postaví, pokud zrovna nekulhá.
Společně s Margaritou Pleškovou vytvořili dámské variace tak, aby je tanečnice zvládly. Vycházeli jim maximálně vstříc, přesto se projevily problémy s nejistým postojem na špičkách a hladkým provedením variací. Je zřejmé, že nově vytvořené vazby jsou i tak pro ně náročné, a lze jen doufat, že postupem času získají více jistoty, plasticity a dostanou se k propracování póz i pozic a uberou na přehnané mimice. Jestliže v dámských partech se využívá akademická technika, o výraznější charakterizaci pouštějící se nesměle na pole současněji laděného tanečního výraziva se tvůrci pokusili v případě čtyř nápadníků, které Carabosse vyčaruje z červených kukel. Z nich ztřeštěné pánské kvarteto vylézá, aby podniklo cestu za princeznou, které se neobratně dvoří.
Stejně jako v případě scénického dekoru a kostýmů, i v taneční kompozici jde o směsici různých stylů, které však postrádají vytříbenost. Množství postav, které je třeba v inscenaci zastat, je pro komorní soubor úkol nadlidský a sbor v Květinovém valčíku spočívá na bedrech tří tanečnic v rolích Zlata, Stříbra a Diamantu, které proplétají stuhy spolu se svými partnery.
Svět zla se zde skrývá za černou zástěnou s motivy růží, za kterou je také princezna uložena do průhledné schránky svými nápadníky alias služebníky Carabosse. Předtím, než dívku po píchnutí nachovou růží uloží k věčnému spánku, přinesou ji na jeviště a nechají prkenně stát se zavřenýma očima, přičemž ostatní hosté narozeninové oslavy jsou již dávno vzhůru.
Šeříková víla v podání soustředěné Zuzany Novoborské přivádí k spící krásce prince, který s ní ve svých představách tančí, než ji políbí, a děj se přesouvá do finálního výjevu 2. dějství – svatebního veselí, kde nechybí známé postavy z Perraultových pohádek. Úsměvná je scénka vlka s rozmnoženými karkulkami tančenými žákyněmi baletní přípravky, které svého soka udolají. Nečekaně a nápaditě končí škádlení Bílé kočičky s kocoury, které od objektu jejich zájmu odvádí malá šedá myška v podání malého chlapce.
Tanečnicím ústeckého baletu nelze upřít fyzický půvab, měkká port de bras a koncentraci, kterou do variací vkládají. Frederika Kvačáková v titulní roli Aurory jistě provádí piruety, vychází jí také zvedačky s partnerem Máté Brünnem, jenž nepostrádá vysokou elevaci, jistá tours en l´air a zvládá skokové rondy. Kvačáková obdařuje roli Aurory i procítěným výrazem, ale emoční odezvy se od Máté Brünna nedočká. Ten se soustředí na provedení vazeb a do láskyplného kontaktu se svou vyvolenou se nedostává. Tanečníci a tanečnice ústeckého baletního souboru tančí s elánem a chutí a snaží se co nejlépe obsáhnout dané role za doprovodu Orchestru Severočeského divadla, v jehož hře postupně převažuje fortissimo.
Záměr inscenátorů však přesáhl možnosti souboru, který spíše poukázal na své nedostatky – i při nejlepší snaze dosáhnout plně profesionální úrovně je Spící krasavice nad jeho síly. Titul jistě sklidí ohlas u dětských diváků a jejich rodičů, ale pro mě je příkladem toho, jak by se balet dělat neměl – předložit Spící krasavici jako barevnou podívanou s různorodými tanečními prvky od klasiky po pantomimu bez náležité propracovanosti a technické úrovně je jako hrát Beethovenovu symfonii s komorním orchestrem, jehož hráči na náročný kus interpretačními dovednostmi nestačí. Z tohoto úhlu pohledu se pak uvedení Spící krasavice jeví jako lichý umělecký tah ústecké dramaturgie, která by měla lépe využít daných nemalých kvalit členů baletního souboru a nepouštět je do takto pro ně nebezpečných vod.
Psáno z premiéry 4. března 2022, Severočeské divadlo Ústí nad Labem.
Spící krasavice
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a režie: Margarita Plešková, Vladimír Gončarov.
Výtvarník scény: Jana Stejskalová
Výtvarník kostýmů: Jana Stejskalová
Asistent režie: Natalia Vasina
Dirigent: Milan Kaňák
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 14x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?