Milan Tomášik je umělec původem ze Slovenska, který posledních čtrnáct let žije, tvoří a působí ve slovinské Lublani, svůj talent uplatňuje ovšem po celém světě. To je také důvod, proč se česká premiéra jeho nejnovější sólové inscenace s názvem Sólo 2016 dostala na program Kulturního centra Cooltour v Ostravě až 25. října 2018, tedy dva roky po svém prvním uvedení v Košicích a Lublani.
Solo 2016 je autorská choreografie, kterou anotace prezentuje jako „osobní a zároveň univerzální výpověď tanečníka, který skrze různé emocionální stavy hovoří o světě na druhé straně černé kostky.“ V tomto ohledu divákova očekávání naprosto naplňuje. Performance je autentická, místy velmi intimní a zároveň nadčasová, čistá svým vizuálem, strukturou i precizními pohyby tanečníka.
V úvodní části sólista využíval ostrých dynamických pohybů. Prvních pár minut se v podstatě neposunul z místa, ale pohybem přitom naplnil celý prostor. Z poklidného začátku se propracoval k silné, rychlé pasáži, kterou doplňoval hlasitými výdechy, a s gradující hudbou se dostal až do extáze v podobě třesu, jako by ho probila nastřádaná energie v sále a síla hudby. Poté se tenze uvolnila, choreografie se zvláčnila a chvíli plynula za doprovodu zvuků větru a deště. V inscenaci ale nechyběla ani popová část doprovázená expresivnějšími výrazy a lehce bizarní závěr, v němž si tvůrce nasadil indickou čelenku a tančil na evropskou středověkou hudbu.
Většinu času Milan Tomášik na jevišti tančil jakoby ve svém vlastním světě. Zdálo se, že vidí věci, které divák nevidí, a že prochází místy, kde divák nemůže být. Na scéně se zrodil paralelní prostor, který publikum po svém poznávalo pouze skrze pohyby a emoce interpreta. On sám ale ze svého světa párkrát vystoupil a seznámil se s diváky, což bylo velmi sympatické.
Vrcholem díla bylo akrobatické číslo na strapse – pásu zavěšeném ve vzduchu, za nějž se artista drží jednou rukou a díky obrtlíku se protáčí. Pokud diváka choreografie doposud neoslnila, v tomto momentě určitě svůj názor změnil.
Během celého sóla využívá Milan Tomášik obsáhlý pohybový materiál, v němž prvky nesou společný nádech, ale skoro nikdy se neopakují a především nejsou prázdné – působí dojmem, že každý sebemenší pohyb je kontrolovaný a stojí za ním jasná myšlenka. Divák může vidět technicky precizní točky, lidový tanec i procítěnou improvizaci v duchu contemporary dance. Zároveň performer neztrácí kontakt s publikem, a to ani v těch nejniternějších, nejintimnějších částech. Divák se tedy nikdy nestává pouhým pozorovatelem, ale díky vzájemnému napojení s tanečníkem je neustále součástí dění.
Autoři velmi citlivě zacházejí s minimalisticky zpracovanou scénou, světelným designem a novými médii – s projekcí vkusně dokreslující dění na jevišti. Sólo nedoprovází autorská hudba, ale skladby zvolené tvůrcem, mezi nimiž zaznívá například remix popového hitu Chandelier od zpěvačky Sia, ale také staré slovinské lidové a náboženské písně. Kombinace těchto různých hudebních stylů přitom naprosto odpovídá momentální náladě inscenace a vše do sebe zapadá.
Milan Tomášik dal svým sólem kromě výborných tanečních a choreografických schopností najevo především neuvěřitelný respekt k tanci a pohybu jako takovému. Jeho práce jednoduše čišela úctou, citem a nezbytnou pokorou k umění pro to, aby se z „obyčejného sóla“ stal výjimečný zážitek.
Psáno z představení 25. října 2018, Kulturní centrum Cooltour, Ostrava.
Solo 2016
Choreografie, tanec a výběr hudby: Milan Tomášik
Asistentka choreografa: Špela Vodeb
Dramaturgie: Andreja Kopač
Světelný design: Luka Curk
Technický ředitel: Janko Čief
Kostým a scéna: Jasna Vastl
Autorka videa: Hana Bi
Premiéra: 19. 9. 2016 v Košicích a 11. 10. 2016 v Lublani
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?