PULPS – Na malém prostoru se dějí velké věci

V malém Studiu Maiselovka, kde sídlí soubor současného tance 420PEOPLE, se konají zajímavé projekty. Mimo hlavní repertoár souboru, který oslavil již 15 let od svého vzniku, uvádí na tomto místě komorní představení. Jsou to velmi intimní, niterné zpovědi, ať už starší generace tanečníků, jak říká umělecký vedoucí souboru Václav Kuneš 42­ plus, nebo i dalších zkušených interpretů.

PULPS. Foto: Aleš Král.

PULPS. Foto: Aleš Král.

Byla to úspěšná choreografie Where, která přinesla Cenu Thálie Heleně Arenbergerové. Dále šlo o Why Things Go Wrong Sylvy Šafkové a choreografii Softer Skills, kterou vytvořil Edan Gorlicki pro Andreu Opavskou, Helenu Arenbergerovou a Veroniku Kornovou. Nyní přichází s novým dílem PULPS Simona Machovičová, slovenská tanečnice souboru i zkušená choreografka. Přizvala si k sobě osobitého performera Jindřicha Panského.

Na horizontu zadní stěny útlého studia je zavěšena zřasená látka, nasvícená do modra a trochu zakrytá kouřem. Z jejího středu se valí beztvará hmota nepřesného tvaru, ze zmuchlané hladké textilie je vidět jen část dívčího těla. Po opětném převalování a proměnách se z látkového vaku postupně vysune mužské tělo. Následně v úzké fyzické sounáležitosti se zrodí žena. Napadá mě biblický obraz o zrození Adama a Evy.

PULPS. Foto: Aleš Král.

Přímá souvislost těchto postav, muže a ženy, ať už jakéhokoli původu, nás zavede do proměnlivého procesu a vývoje jejich hlubokého milostného vztahu. Oba aktéři mají na sobě kalhoty a trika v tělové barvě. Modré nasvícení se mění v růžové. Začíná jakési první poznávání a fyzicky dost náročné propojování v blízkém kontaktu těl. Dvojice tanečníků využívá spojení paží pro vytvoření napětí a odtažení. Následně je propojení i vzdálenost mezi nimi větší a delší, když mezi sebou natahují úzkou látku či šňůry, které drží v rukou.

Tento princip umožňuje různé spirálové pohyby a protáčení na zemi. Vypadá to, že se partneři chtějí skutečně chytit a získat se natrvalo. Pak dochází zřejmě k vyvrcholení milostného vztahu, těla jsou v kontaktu spolu v těsném objetí, gradaci v choreografii násobí červené paprsky světla. Stále proměnlivé tělesné prolínání připomíná šťavnatou dužinu, což byl záměr autorky – zobrazit lidské vztahy jako plod uvnitř dužiny, který stále potřebuje šťávu.

PULPS. Foto: Aleš Král.

V další fázi tanečníci chvíli spočinou v klidu. Žena je neklidná, je chvíli sama. Zdánlivě bojuje proti zdi, jako by to byl partner. Posléze se oba partneři znovu spojí. Jsou navlečeni do látky, jako do velké sukně, a chodí v delší sekvenci prostorem. Vnímáme jejich těsné objetí a pak náhle ostrá prudká gesta paží a rukou, trupu a hlavy. Scéna je velmi intenzivní a dynamická, i když jsou partneři vlastně na jednom místě. Následně se odvíjí dramaticky nosná pasáž, kdy Jindřich Panský chytne partnerku a ta ve spirále a divoké rychlosti létá jako chycená kořist. Vypadá to, že dívku zahodí, a tak se jí zbaví. Black out. Po chvíli muž na zemi zbrkle a násilně vymačkává velké šťavnaté pomeranče, plní sklenici, ale ta stále přetéká a přetéká…

PULPS. Foto: Aleš Král.

Oba tanečníci byli absolutně koncentrovaní, autentičtí, ve výborné kondici a naplnili téměř hodinu napětím a intimním tancem. Vše doprovázel živě na kytaru Václav Havelka, hudebník, zpěvák a frontman kapely Please The Trees, spolu se svou zvukově barevnou dramatickou hudbou. A Simona Machovičová překvapila ohromnou intenzitou a energií, se kterou své téma PULPS, tedy šťavnatých dužin plodů, rozkrývá a srozumitelně sděluje divákům.

Psáno z představení 8. května 2024, Studio Maiselovka.

PULPS

Studio Maiselovka