Nebude náhoda, že právě v této době se rozhodl i věhlasný a v tanečním světě až téměř legendami opředený soubor Netherlands Dans Theatre také otevřít svůj archiv a rozehřát srdce fanoušků video záznamem jedné ze svých inscenací. Talentovaná choreografka Crystal Pite pro NDT tvoří již od roku 2008, i když jejím domovem je její vlastní soubor Kidd Pivot. Během poslední dekády získává její jméno stále silnější zvuk. V Česku jsme zatím neměli to štěstí se s ní ani její tvorbou naživo setkat, vkládané naděje fanoušků zatím neproměnil ve skutečnost ani žádný ze stálých souborů, ani kurátoři největších tanečních festivalů. Naštěstí je Evropa stále dosažitelnější a pro ostatní zde poslední dobou dobře fungují náplasti v podobě tanečních přenosů do kin. Snad se někdy zadaří…
The Statement je choreografie na mluvené slovo vytvořená pro tanečníky NDT1 a premiéru si odbyla v Haagu v únoru 2016. Námětem dvacetiminutového kvartetu je jednání vedoucího štábu o způsobu, jak vydat prohlášení, které je od nich požadováno, vzhledem k vrcholící krizi. Úkolem nejmenovaného oddělení bylo přiživit konflikt ve vzdálené zemi a využít jej k vlastnímu růstu. Nyní je jim nařízeno, aby s vědomím toho, co způsobili, přijali zodpovědnost a uchlácholili běsnící veřejnost oficiálním prohlášením.
V temné místnosti s jedním stolem sledujeme charaktery podléhající panice a strachu z následků svého jednání, pocitům bezmoci i viny, ale i záchvěvům hrdinství a spravedlnosti. Diplomatické i otevřené jednání mocnářů je prostoupeno manipulativní hrou slovíček, póz i argumentů. Známá hra o moc obsahuje vzájemný nátlak a výhružky svědectvím, poznámky „mimo záznam“, debatu o tom, zda říct pravdu a její slepou uličku v nezodpovězené otázce „co je to pravda?“. Vnitřní rozpor, zda je prioritou záchrana situace, politické tváře, nebo vlastního krku. Boj o moc a kontrolu v rámci týmu. Obnažené dialogy balancují na hranici černého humoru, z něhož mrazí – upřímně syrová hra z pera scénáristy Jonathona Younga kreslí linii celé inscenace. Tanec geniálně ilustruje hlas dialogů ze záznamu, kromě animace dodává slovům i další rozměr a pohled na rozpolcené osobnosti mocnářů. Tanec je úsporný a výmluvný, pohybově rozvíjí a násobí přirozená gesta a prozrazuje osobní pohnutky jednajících. Inspiruje se pózami i dynamikou pramenící z mluvených dialogů a jejich nadsázkou dodává mnohdy prázdným slovům pitoreskní zbarvení. Postavy tak někdy působí jako loutky vlastních slov, která zní prostorem, tajuplnost i naléhavost situace skvěle podtrhují světelné efekty Toma Vissera. Hudební podkres Owena Beltona umocňuje dojem blížící se katastrofy, který s takovou oblibou zobrazují právě americké thrillery.
Dílo, které i po čtyřech letech funguje jako aktuální, je nesmrtelné právě svým věrným zobrazením vztahů a charakterů vedoucích pracovníků. Nelze si nevzpomenout na Zelený stůl Kurta Joose a vlnu senzace, kterou jeho uvedení v roce 1932 způsobilo. A na kterou taneční historie, vzhledem k následujícím evropským událostem, nikdy nezapomněla. Choreografická poetická báseň, jak bylo dílo označováno, tehdy propojila středověké tance smrti danse macabre s předzvěstmi sílícího fašismu. Nechce se ani věřit, že tato dvě díla dělí celých 84 let. Oběma stačí pouhá půlhodina, aby změnila naše vnímání a víru ve schopnosti tanečního vyjádření. Nepotřebují parodii a humor, svou pravdivou snahou vyjádřit podstatu jednání evropských státníků míří do černého – nesmyslné a bezvýchodné jednání lidské malosti je zároveň k smíchu i pláči.
Psáno z online streamu dostupného 10.–17. 4. 2020 ZDE.
The Statement
Choreografie: Crystal Pite
Hudba: Owen Belton
Scénář: Jonathon Young
Tančí: Aram Hasler, Rena Narumi, Roger Van der Poel a Jon Bond
Hlasoví herci: Meg Roe, Colleen Wheeler, Andrew Wheeler, Jonathon Young
Světelný design: Tom Visser
Scéna: Jay Gower Taylor
Kostýmy: Crystal Pite, Joke Visser
Světová premiéra: 4. 2. 2016, Zuiderstrandtheater, Haag
Natočeno v roce 2018 v koprodukci s Mezzo a La Belle Télé, režie Tommy Pascal.
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 3x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?