Ryze mužské obsazení tohoto představení vytvořilo specifickou energii a souhru tanečních těl. Každý ze čtyř tanečníků – Ivan Sačkov, Roman Mustafin, Pavel Kosarev a Artem Bogučarskij – obul odlišnou barvu ponožek jako jediné rozpoznávací znamení k černým minimalistickým kostýmům. Ve skupinových pasážích se tanečníci pohybovali v přísném synchronu a, bohužel, bylo znát, jak moc se navzájem kontrolují – autenticita interpretace tak částečně vyprchala. Velmi originální byly mužské duety, ve kterých choreograf využil řadu ženských póz z klasické partneřiny (např. arabesky penchées či záklony).
Pohybový slovník obsahoval místy až příliš uhlazené, a navíc obecně často používané prvky contemporary dance a komerčních stylů – ty byly sice provedeny na vysoké úrovni, s nepřehlédnutelnou plasticitou a energií, nicméně působily jaksi přísně naučeně a strojeně. Naštěstí se tanečníkům z tohoto stereotypu podařilo vystoupit v momentech, kdy pohyby nebyly záměrně synchronizované, kdy interpreti dostali více prostoru k improvizaci a nemuseli se tolik hlídat. Bylo zajímavé pozorovat, jak se jejich výraz během představení vyvíjel od až školsky přesných úvodních gest a pohybů k uvolněnému závěru, kdy ze sebe vydali všechno. Co se techniky týče, zvládali všichni čtyři tanečníci s přehledem náročné techniky floorwork, přemety a další akrobatické prvky, stejně jako partnerskou spolupráci.
Poezii okamžiku podtrhl v představení působivý světelný design, dotvářející atmosféru proměnlivých chvil. Každá scéna měla jiný světelný charakter, od jednoduchých horních bodovek po barevné filtry a ostré změny podobné stroboskopu. Nutno podotknout, že nebýt právě světelného designu, mnohé scény by ztratily na přitažlivosti a napětí.
Další velmi silnou složkou představení byl zvuk. Tanec doprovázela lyrická hudba z dílny Jaroslava Ejali Málka, která vytvářela různé nálady – meditativní, vášnivou, skličující, rozervanou, divokou. Jedna z pasáží, která byla obzvlášť zvukomalebná, kombinovala zvuky lidského dechu a polykání s pohyby vpíjejícími se do mlhavého světla.
Představení Proč jsou květy krásné? by se dalo shrnout jako sled zajímavých choreografických nápadů podpořených kvalitním světlem a zvukem, kde se něžnost promítala do až femininních pohybů paží a torza, mužský element pak převažoval v akrobatických pasážích. Kdo hledal příběh či hlubší sdělení, byl zřejmě zklamán. Z pohledu diváka se na jevišti střídaly okamžiky velmi intenzivní, kdy nešlo spustit zrak ze scény, a zdlouhavé, postrádají gradaci. Každopádně znamenal tento večer zajímavý exkurz do současné ruské choreografické tvorby.
Psáno z představení 9. března 2017, KC Cooltour.
Proč jsou květy krásné?
Koncept a režie: Lara Garri
Choreografie: Jevgenij Venin
Hudba: Jaroslav Ejali Málek
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?