Při příchodu do sálu se již na scéně do rytmu rozehřívali Radim Vizváry s Irenou Kristekovou, protagonisté celé show. Z jeviště bylo mezi diváky vyvedeno molo a v zadním plánu mixovala hudbu DJ Bára Kodymová, která spolu s režisérkou Jindřiškou Křivánkovou doprovázela hlavní interprety podporováním jejich energie – rytmickým pohybem za pultem. Po obdržení signálu, že jsou už všichni diváci uvnitř sálu, přešli protagonisté z rozehřívání do akce: přecházení a pózování na molu. Pomalejší rytmika a zastavování rezonovaly s intenzivním vnímáním přítomnosti performerů – vyjadřovaly jejich sebejistotu v tělesných pozicích i v šatech, které nosí. A na kostýmech (vycházejících z výše zmíněných bálů) bylo vidět, že nebyly kontroverzní jen v osmdesátkách, ale že mohou vyvolat emoce ještě dnes. Třpytky skoro na každé části oblečení, výrazná barevná škála, extrémně vysoké podpatky a vyzývavé střihy, vše s příměsí travesti a transgender tematiky během asi deseti změn převleků. Takovou scénografií se v Čechách může pochlubit jen málokterá pohybová inscenace (pokud ovšem nejde přímo o travesti show, za což autor těchto řádek Prague is Burning nepovažuje).
Pokud by šlo jen o zmíněné kostýmy a obměny prvků z tance vogue, nelišilo by se představení od alternativní taneční soutěže. Dramaturgie Prague is Burning v sobě však měla další podstatné elementy. Gesta a figury performerů obsahovaly stále větší dramatický náboj. V nadmíru sexuálních anebo artistních pohybech se postupně ukazovala kritika našich hodnot, která ale nebyla populistická (nemyslím, že by se v sále našlo moc lidí, kteří by estetiku performance považovali za dekadentní či úpadkovou, jak by se asi stalo o něco dále na východ), nýbrž šlo o kritiku povrchnosti našeho vnímání. Právě protože představení pracovalo s velmi jednoduchými prostředky, jakými byly přítomnost performerů a nekomplikované (seč výkonnostně velmi náročné) taneční kreace, mohli autoři inscenace více reflektovat nitro člověka: naše již zmíněné hodnoty a vnímání. Můžeme se zaměřit na tělo a užít si je i v tanci nebo sexu, žádný z těchto aktů však nemusí být formalizovaný a zbavený svého smyslu, jak je někdy prezentovali Vizváry s Kristekovou. Soustředěním se jen na výkon a na perfektní vnější podobu věci totiž můžeme přijít o to důležité: aby nás tyto akce duševně naplňovaly.
Podstatnou částí dramaturgie byla také identita. Oproti očividnějšímu případu mužské transformace, kdy stačí ženské šaty a podpatky, byla tato otázka z pohledu ženy reflektována v krásném čísle, kdy si Kristeková nalepila vousy a zpívala smutnou píseň. Při tom se jí pokazil mikrofon a vousy neustále padaly, takže vážnost tématu se narušila (nebo podpořila?) notnou dávkou komiky. Situace i představení působily o to silněji, že performeři celou dobu takřka bez přestání tančili, a jejich téměř hodinový výkon byl co do fyzické výdrže úctyhodný.
Téma identity a vůbec místo performance na současné české scéně nemohly být otevřeny lépe. Prague is Burning může být pro mnohé šokující, ale krásné je zejména v tom, jak jednoduchými prostředky umožňuje každému nahlédnout sebe sama.
Psáno z premiéry 21. listopadu 2015 v Paláci Akropolis, Praha.
Prague is Burning
Koncept a režie: Jindřiška Křivánková
Supervize a pohybová spolupráce: Anke Gerber a Oliver Pollak
Scénografie a kostýmní výtvarnice: Petra Vlachynská
Light design: Karel Šimek
DJ: Bára Kodymová
Produkce: Jakub Urban
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?