Hrochová je Ondinou, která reprezentuje spíše činoherní složku inscenace. Celý projekt těží z odlišných zkušeností tvůrců a interpretů. Tím druhým se jménem Hans je známý tanečník a choreograf, zakladatel a hlavní hybatel ProART Company Martin Dvořák. Ten je spolu s Hrochovou podepsán pod režií a dramaturgií a samozřejmě mu přísluší choreografie díla reflektujícího odvěký a stále poutavý námět o vodní víle zamilované do člověka, který zlákal nespočet autorů k osobitému zpracování.
Tím prvním byla povídka německého romantického básníka Friedricha de la Motte Fouqué. Známý příběh o rusalce a její lásce ke smrtelníkovi zpracoval ve své opeře Antonín Dvořák. Kdo by neznal slavnou pohádku Hanse Christiana Andersena Malá mořská víla? Téma Ondiny se objevuje i v dramatické literatuře Jeana Giraudouxe, jehož krédo vystihuje citát: „Lidskost je nad lidské síly.“ Tematicky je mu blízká i skotská autorka Sue Glover a její Tulení žena.
Podobenství o nenaplněných touhách
Ústředním tématem nové produkce ProArt Company je kontrast a konflikt dvou interpretů, muže a ženy, smrtelníka a nesmrtelné bytosti, člověka a přírody, ega a duše. Přináší nám podobenství o touhách, které nosíme hluboko v sobě a kterým se zoufale a marně bojíme podlehnout.
Ondina sedící v železné vaničce v nadýchané bílé říze si plave ve vodě a rodí se z mořské pěny. Velké taneční sólo Hanse je vyjádřením jeho ega, trápení a hledání. On uloví Ondinu a za pomoci šály ji učí chodit. Láska přichází jako úder z čistého nebe a je vyjádřena velkým tanečním duetem. I když Hrochová nemá ve svém pohybu Dvořákovu estetiku a propracovanost, je opravdová, živočišná, ovíjí se kolem milovaného člověka s absolutní oddaností. V jednom duetu je obsaženo vše – zvědavost, vášeň, lyrika i humor. Po milostném odevzdání následuje zklidnění a první spor. Dva principy se nepochopí, trápí se a osočují. Je v nich tolik lidského i bolestného. Cesty se rozchází, ona nesmrtelná téměř nepřežije a on se topí pod vědrem plným vody.
Hlavní představitelé jsou samozřejmě oba silnější v disciplínách, které jsou jim vlastní. Dvořák je skvělým tanečníkem, který však má i uvěřitelnou schopnost herectví. Jen jeho jevištní mluva není nejdokonalejší. Hrochová naopak suverénně prožívá i deklamuje text, ale dokáže být i barevná a výrazová v pohybovém materiálu.
Stejně jako text motivicky odkazuje na slavná literární díla, vychází i hudba z odkazů na známé autory. Cituje skladby s podobnou tematikou (elektronický remix děl Antonína Dvořáka, Clauda Debussyho a Maurice Ravela), ale přináší i zcela původní autorskou hudbu skladatele a DJe Sonority (Jana Hanáka). Kostymérka Jindra Rychlá oblékla Ondinu zpočátku do lehounkého řeckého chitonu a se změnou prostředí do Hansovy bílé pánské košile. Hans je jednoduchý v černých kalhotách a nátělníku. Scénografie si vystačí s několika kbelíky, které jsou využívány na mnoho způsobů, vaničkou, vodou a pěnou. Atmosféru tajemna přidává i mlha a svícení.
Jedním z typických znaků ProART Company je nadžánrové propojování a hledání nových konceptů pro již existující hudební či literární zadání a tento princip byl v Ondině vrchovatě naplněn.
Psáno z představení 6. prosince 2019, Buranteatr, Brno.
ONDINA – Malá mořská milovaná
Napsala: Lucie Hrochová
Režie, dramaturgie: Martin Dvořák, Lucie Hrochová
Choreografie: Martin Dvořák
Hudba: Jan Hanák alias Sonority
Kostýmy: Jindra Rychlá
Účinkují: Lucie Hrochová a Martin Dvořák
Premiéra: 30. 11. 2019
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 9x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?