Díky této nenápadné starší ženě a současně jedné z největších umělkyň svého oboru jsme měli možnost vidět překrásné představení Ombre Claire / Zářící stín, během kterého také zaznělo v jejím podání jako motto celé inscenace několik veršů ze sbírky Les Contemplations / Rozjímání Victora Huga.
Claire Heggen nebyla se svou tvorbou v České republice poprvé. Možná, že se nejstarší vzpomínka na její několikerá vystoupení u nás datuje od 13. září 1996. Spolu se svým partnerem Yvesem Marcem tehdy uvedli pod hlavičkou Théâtre du Mouvement na 3. ročníku festivalu Kašparův kolínský Mimoriál program sestavený z ukázek jejich nejúspěšnějšího repertoáru z let 1975–1995. Už zde se objevili jejich slavní Mutanti, Tak dlouho, dokud je hlava na krku, Nejistá rovnováha, Pozor na krok a další ukázky, z nichž některé je dosud možné vidět na YouTube a přesvědčit se, že jejich způsob sdělení i náměty jsou stále živou a umělecky překvapující záležitostí. Mám za to, že oni dva tehdy předvedli jako první cizinci u nás čistou decrouxovskou školu tělesného mimu, citlivě navazující na hlavní principy jeho teorie a pedagogiky. Z té doby si pamatuji nejlépe neobyčejně pružný, valivý pohyb jejich těl se zakrytými hlavami (Mutanti) a nádhernou a vtipnou etudu matky s dětmi na kolenou oslňující svým přesným rytmem a vtipným řešením hry s maskami na tváři a na kolenou. Obě tyto etudy už také vešly do dějin evropského mimického repertoáru (viděla jsem je i v podání dalších představitelů oboru). K jejím nejosobitějším rysům patří vedle neuvěřitelné pružnosti mistrovská hra s maskami, různými rekvizitami a loutkovými modely malých dětí. Je to ale víc než pouhá abstraktní hra těla a objektu, typická i pro jiné Decrouxovy žáky. Claire Heggen jí totiž dodává podobu básnické metafory. Navíc jí technická a výrazová šíře jejího umění umožňuje vytvářet i při sólové hře dramatické struktury, z nichž ty nejhezčí (alespoň podle mého mínění) evokují životné a vtipné situace z intimního rodinného života matky s dětmi.
Festivalový Zářící stín prezentoval umění Claire Heggen v jediné ukázce v ještě větší šíři než tomu bylo dosud, navíc v nezvyklé žánrové podobě, která má ve francouzské kultuře větší tradici než u nás – totiž v tragickém mimu. Hugovo Rozjímání a Schubertova skladba Smrt a dívka, které jsou ústrojnou součástí celé produkce, už předem napovídají – bez ohledu na údaje v programu – nostalgickou, meditativní polohu představení. To je navíc obohaceno herectvím Claire Heggen v podobě kultivovaně přednášených veršů a úchvatné tělesné mimiky, která svou sošnou sugestivitou odpovídá hlavním principům Decrouxova učení. Diváka ale oslovuje především výrazovou emocionalitou, mně osobně známou jen z Rodinových plastik.
Představení začíná příchodem ženy v bílém, která usedá na kraji jeviště a noří se gestem ruky opřené o čelo do vzpomínek. Současně roztírá pohyby rozvzpomínání po obličeji bílou barvu mimu i smutku. Následuje pohybová báseň – taneční pasáže s bílými závoji rozprostřenými po jevišti, ze kterých, jako z oblak letících nad zemí, čteme matné obrysy událostí i lidí. Claire Heggen nás jimi uvádí k vlastnímu tématu svého díla formou mimicky ztvárněného proudu vědomí. Ačkoli to možná není z mého realistického převyprávění úplně jasné, jde o dramatický proud, z něhož se pozvolna vynoří i obrys malého dítěte, jež se probouzí k lidství prvními pohyby pod něžnými doteky matky. Malá plastická loutka jako by se postupně zvětšovala a odvažovala hravé komunikace se svou rodičkou. Její drobné, něžné pohyby a mazlení jsou při veškeré stylizaci najednou docela reálné a jakoby přesně odpozorované ze života. Tím rostou i matčina radost a něha až do chvíle, kdy se dítě osvobozuje z její péče a sestupuje samo na zem. Pak se pohyb na scéně opět pozvolna noří do chuchvalců závojové mlhy až k výchozímu bodu usebraného rozjímání.
Krásný, hluboce lidský obraz radostných i smutných okamžiků zaznamenaných v lidské mysli vypovídá díky suverénnímu mistrovství Claire Heggen o nejpodstatnějších okamžicích života ženy, který zde přerůstá až na úroveň symbolického podobenství. Odosobněním a povýšením svého vyprávění na úroveň pohybové básně jim dala všeobecnou platnost i vlastní citovost a individuální výrazovou podobu. Její neobyčejně jemný a přesný pohybový projev poskytl v představení Zářící stín divákům zážitek, na který se nezapomíná. Je to vklad do lidské duše – osobní dar francouzské umělkyně divákům i těm, kdož by chtěli její vrcholné mimické umění následovat.
Psáno z představení 24. května 2015, Teatro NoD.
Festival My Mime 2015
Claire Heggen: Ombre Claire
Česká premiéra: 24. května 2015
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?