Petipa v Bajadéře vytvořil dvě mistrovské choreografické kompozice: Pas d’action, v němž Nikie jako přelud vstupuje mezi Solora a Gamzatti během svatebního veselí, a Království stínů, nepřekonatelný chef d’œuvre, v němž dosáhlo vrcholu sborové aranžmá tanečnic. Petipa pak v roce 1900 do baletu ještě zasahoval – navýšil počet stínů z dvaatřiceti na osmačtyřicet, vypustil výjev palácové slavnosti, a třetí jednání tak ponořil do mysteriózního šerosvitu.
Důležitou roli tu hrály samozřejmě návrhy scény a kostýmů – o jejich rekonstrukci, vycházející z dochovaných pramenů, se pokusili při znovuuvedení Bajadéry v roce 2013 Nikolaj Sviridčikov (kostýmy) a Valerij Firsov spolu Nikolajem Šaronovem (scéna). Z původního Petipova pohybového materiálu v tomto nastudování vycházel i Jurij Grigorovič, jenž do něho také zakomponoval variace dodané do Bajadéry Vachtangem Čabukianim a Vladimirem Ponomarjovem v roce 1941. Ve své verzi vypustili závěrečný, čtvrtý akt (a to k velké lítosti kritiky) a balet ukončili obrazem Stínů, na nějž navázal krátký výjev, kdy se Solor vrátil ke Gamzatti a následně se probodl. Čabukiani a Ponomarjov rozvedli palácovou slavnost (druhé jednání): Čabukiani použil hudbu z Pas d’action a vytvořil pas de six se Solorem, Gamzatti a čtyřmi tanečnicemi; autorem variace Gamzatti byl Ponomarjov a přidané sólo Zlatého bůžka pochází z třicátých let minulého století od Nikolaje Zubkovského. Čabukiani rozvedl postavu Solora, kterého sám tančil, a přidal si variaci ve výjevu Stínů (třetí jednání) a adagio při setkání s Gamzatti (první jednání). Z těchto úprav a přídavků vycházela celá řada dalších nastudování tohoto baletu. Pracoval s ní i Rudolf Nurejev, který proslavil Bajadéru za hranicemi Ruska, když ji v roce 1963 uvedl v Londýně. V roce 1974 pak světlo světa spatřila jeho Bajadéra v Paříži, kde ji Nurejev krátce před svou smrtí v roce 1992 pro pařížskou Operu obnovil. Inscenaci zakončil snovým výjevem (třetí dějství), Solorovým návratem do reality je pak spočinutí na lehátku a kouření opia z vodní dýmky jako na počátku jednání.
Katerina Novikova (PR baletu Velkého divadla) na počátku třetího jednání upozornila, že jde o ojedinělý výjev. Po variaci nešťastného Solora a tanci fakírů jsme se ocitli v Království stínů. Scéna je záměrně oproštěna od orientálního dekoru a tanečnice v bílých balerínách sestupují postupně z šikmé rampy jedna za druhou. Nakonec se na jevišti Velkého divadla zjevuje osmačtyřicet tanečnic – vazba arabesky a následného záklonu se opakuje a magie výjevu spočívá v množení pohybového tématu a v prostorovém rozvržení tanečnic. Hudba Ludwiga Minkuse je stejně podmanivá jako obraz, který se nabízí. Uchvacuje svou „jednoduchostí“ a rafinovaným strukturováním sboru. Tanečnice Velkého divadla shodně cítí pohybová zakončení záklonů a průběh vazeb. Jsou jednotné v provedení póz, ve stejné výši drží pozice nohou a dodržují přesnost útvarů. Sborové proměny, zastavení a tři sólové variace vyvolávají dojem snové dokonalosti. Jurij Grigorovič do tohoto lyrického obrazu nezasahoval, naplnil jeho poetický obsah a pečlivě obtáhl kontury. Tímto třetím jednáním jeho Bajadéra končí a zanechává za sebou zážitek z ojedinělé krásy klasického tance.
Jurij Grigorovič nepřichází s novým příběhem, tak jako například Youri Vàmos, jehož Louskáček je na repertoáru ND Praha, kde původní syžet ku prospěchu věci nahradila Vánoční koleda (A Christmas Carole) od Charlese Dickense. Velké divadlo se drží tradiční verze a Grigorovič v jejím duchu také balet pojal (jen Klára v druhém jednání splývá s vílou Dražé, která figuruje v originále). V některých momentech je to až trochu moc pompézní oslava Vánoc. Všemi barvami hraje výprava Simona Virsaladzeho, která zůstává neměnná od premiéry z roku 1966. Jestliže v prvním jednání se ocitáte ve vkusně zařízeném měšťanském domě, v němž se pohybují postavy v kostýmech konce 19. století, opulentně roztančené snové obrazy jsou pak zatěžkané unylými kostýmy. Tanečnice mají na hlavách paruky, pánové jakési kukličky a vypadají dost podivně. Závěru baletu chybí lehkost, radost a vyznívá spíše jako patetická oslava velkého vánočního stromu.
Kláru (v programu uvedena jako Marie) tančila Anna Nikulina, půvabná mladičká balerína, která má problémy s výrazem, jakmile se soustředí na provedení některých vazeb svého partu, najednou vypadne z role, stáhne rty, lehce se zamračí a vnímáte její usilovné soustředění… Po chvíli to přejde a náhle opět nasadí patřičný úsměv i výraz. Tento problém je zřetelný hlavně v prvním jednání, postupně se vylepšuje, s tím jak Nikulina nabývá na jistotě. Denis Rodkin tančí Louskáčka vzletně s mladistvým elánem; je to velký talent, jehož fyzické dispozice jsou příslibem úspěšné kariéry.
Louskáček bojuje nejenom s armádou myší, ale především se slabinami libreta, kdy druhé jednání je nudné a nabízí jen nekonečný počet divertissements bez dramatického vývoje. Ani verze kanadského choreografa Fernanda Naulta z roku 1964 uvedená koncem roku 2014 v Brně jako novinka nepřeklenuje daná úskalí a navíc se ukazuje, že v zámoří si přebírají ruskou tradici po svém. V prvním jednání jsem nabyla dojmu, že Čajkovského hudba zní jen proto, aby se tu netančilo a skupinky hostů na vánoční oslavě se přemisťovaly po scéně. A vy se mezi nimi drahnou dobu snažíte identifikovat Kláru. Ačkoli se Nault na Petipu odvolává (na Ivanova se v programu zapomnělo), dění na jevišti je značně rozředěným lektvarem toho, co tu z ruské tradice zbylo – řiďounké, nezáživné variace a lakonické sbory bez špetky šarmu a nápadu. Hudební čísla se přesouvají, takže variaci Klárky tančí její matka jako Královna cukrovinek na počátku druhého dějství. A když se dočkáme závěrečného, tím pádem, zkráceného Pas de deux, můžeme znejistět, zda jsme se nespletli a nejsme na jiném baletu – lze totiž rozpoznat úryvky z finálního duetu ze Spící krasavice, které se v původní verzi sice objevují, ale v menší míře. Z barev závěrečného jednání oči až přecházejí a místo kouzlu Vánoc můžete podlehnout spíše kouzlu kýče.
Přestože jsme geograficky i naší tradicí blíže původním zdrojům citovaných baletních děl, je k nám dovážena klasika ze zámoří. To, co bylo v závěru roku 2014 z ní představeno (Torresova Bajadéra v Praze, Naultův Louskáček v Brně), však nepředstavuje produkce, které by posouvaly baletní soubory ke světové špičce. Přála bych našemu baletu do začínajícího roku 2015, aby světové úrovně nedosahovali jen někteří tanečníci, ale aby produkce velkých divadel došly po všech stránkách takových uměleckých met, jež by jim umožnily vstoupit do přímých přenosů a snést detailní záběr kamery.
Nebude to asi lehce splnitelné. Vždyť šance, že balet ND Praha povede český tanečník nebo česká tanečnice světového jména, zůstala nepochopitelně promarněna (z původní trojice adeptů vypadli Jiří Bubeníček a Daria Klimentová). Ale pokud zůstaneme optimisté, je možné, že se situace někdy změní, jak se stalo v České filharmonii, kde se v sezoně 2012/2013 stal šéfdirigentem Jiří Bělohlávek (také kdysi ve výběru na tento post neuspěl a vedl orchestr BBC v Londýně). Pod jeho taktovkou se orchestru podařilo po deseti letech, v roce 2014, vrátit do Carnegie Hall a některé jeho koncerty se začaly přenášet do kin (zatím jen českých…). Nezbývá než doufat, že lepší časy nastanou i v baletu.
Bajadéra
Libreto: Marius Petipa a Sergej Chuděkov
Choreografie: Jurij Grigorovič podle M. Petipy
Kostýmy: rekonstrukce Nikolaj Sviridčikov
Scéna: rekonstrukce Valerij Firsov, Nikolaj Šaronov
Premiéra inscenace: 24. ledna 2013, Velké divadlo, Moskva
Libreto: Jurij Grigorovič podle E. T. A. Hoffmanna
Kostýmy a scéna: Simon Virsaladz
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace