Žánrové zaměření tohoto uskupení je už tradičně pro některé diváky (laiky i odborníky) lehce matoucí. A to může vyústit i v lehce bizarní situaci, kdy v rámci povrchnosti v zavedeném „rozškatulkování“ dostanou takové projekty obligátní žánrovou nálepku, aniž by někoho u statistických tabulek hlouběji zajímalo, jestli zařazení odpovídá. A tak vznikla pro redakci Tanečních aktualit i tato recenze, která se zaobírá dvěma alternativními divadelními díly, která s tancem a vlastně ani s tělesným uměleckým pohybem vůbec nepracují.
Podvraťáci jsou zcela novým experimentem, kterým se režisér Petr Boháč jako spoluautor konceptu a scénografie pustil do méně známých vod multimediální inscenace s přesahem do dokumentárního divadla. Vytvořil spolu s Martinem Tvrdým (hudba, animace, video), Janem Tomšů (scénografie, light design) a autorem komiksových ilustrací Tomášem Zahrádkou téměř naivně dojemnou fikci příběhu o setkání chlapce a vojenského bojového psa na útěku, kteří se s dobrodružnou odvahou společně postaví proti tajné čínské policii snažící se zahladit aféru politického bulváru. To vše se bez zdůraznění odehrává na pozadí současné reality čínských protivládních protestů.
Vzniklá konfrontace má černobílý komiksový styl inspirovaný japonským anime, který jí dodává nadsázku i temné napětí. Autoři využívají princip live-cinema, kdy částečně kombinují komiksové video s dokumentárními filmovými záběry skutečnosti v Hong-kongu, a především s živou loutkovou animací v reálném čase. Zajímavé je bezpochyby scénografické řešení projekce, jejíž variabilitu zajišťuje rozebíratelná stěna z bílých panelů. To dává možnost formovat prostor projekce podle potřeby a zároveň i vymezuje prostor pro technické zázemí.
Velmi výrazným tvůrcem atmosféry je i autorská hudba propojující direktivnost elektronického beatu minimal techna s industrializací reálných zvuků včetně psího štěkotu. Nic pro jemnější povahy, i když odvaha upozornit na kontroverzní společenská témata je zde ovšem zabalena do značky „rodinné představení pro děti od 10 do 110 let“. Trochu rafinované i tendenčně alibistické zároveň. Po technické stránce Spitfire Company přiznává svou pozici začátečníka v oblasti multimediálních technologií, čímž jen roztomile dotváří poetickou esenci neoddělitelného dojmu o plnění klukovských snů. Nicméně na tanec a tělesný pohyb v reálném čase zapomeňte.
Příběh, který se minimálně z poloviny odehrává z pohledu černého psa jménem Alfa, se nebojí drsného zobrazení světa, kde utajení je nástrojem politické manipulace a život v zemi s miliardou obyvatel jen pouhou možností snahy o reálnost konkrétní existence.
Otevírat společensky závažná témata v rámci divadelní tvorby je posláním tohoto živého umění a je faktem, že Spitfire Company si toto v posledních letech uvědomuje čím dál tím víc.
Konec člověka?!? je představení inspirované reportážními knihami nositelky Nobelovy ceny za literaturu Světlany Alexijevičové. Reportáže psané z kuchyně jsou jakýmsi volným pokračováním ojedinělého projektu z roku 2017 Konec---člověka. Doba z druhé ruky, který vznikl pro Jatka78 a kombinoval čtení textu s tancem a fyzickým pohybem. V rámci projektové tvorby festivalu Next wave 2019 se k tématu černého místa v ruské mapě i historii – následkům výbuchu jaderné elektrárny v Černobylu – vrátil Petr Boháč jako autor inscenace už sám.
Simulací televizního zpravodajství přiostřil námět fenoménem společenské potřeby informací a šíření neinformovanosti zamlčováním. Navíc v rámci divadelní akce formálně zúžil scénický manipulační prostor, čímž veškerou pozornost soustředil pouze na jediné dva protagonisty v rolích televizních moderátorů (Inga Mikshina-Zotova, Roman Mikshin-Zotov). Skutečné profesní zaměření této původem ruské dvojice je také to jediné, co by zdánlivě mohlo pojit tento titul s tancem (informace, která se v rámci díla nikterak nezdůrazňuje, ale „…modří již vědí“: oba jinak působí zde v Čechách jako tanečníci současného tance.).
S určitou nacionální sebeironií interpretovali oba herci vzpomínky pamětníků na skutečnosti související s touto tragédií, které snad ani ucho dnešního člověka slyšet nechce. Vtipy, při kterých mrazí, absurdita situací, zoufalá snaha o bagatelizaci. Napětí v tíživosti vlastní bezmoci v některých chvilkách odlehčoval i divákům nabízený alkohol a lahůdky ruského původu, samozřejmě pravé.
V televizním zpravodajství doplňují jednotlivé vybrané zprávy reportážní vstupy. Adekvátní inscenační stylizace v tomto díle byla realizována formou live-cinema s principem využití loutkové animace. Tu skoro až naivně dětskou hru s figurkami vytvářeli oba herci přímo na svém „moderátorském“ stole. A vedle se vařil závěrečný boršč. Kdo z festivalových hostů by neochutnal….
Pozn.: Ne-tanec je termín, který ve své studii (vycházející z aktuálního německojazyčného tanečně-vědného diskurzu o tanečním konceptualismu) v časopise ArteActa (roč. 1 2018/1) uvedla Jitka Pavlištová jako označení toho, kdy je absence tanečního pohybu vnímána jako forma negace tělesného projevu, a to ji dostává do vztahu s tancem na principu defigurace, desorganizace a dekompozice v rámci konstituce konceptuální choreografie. V praxi to znamená, že tancem může být cokoliv, jakákoliv inscenační koncepce čehokoliv do obrazového tvaru.
Otázkou, která však v této studii i výchozím diskurzu chybí, je skutečná potřeba a přínos této tzv. „nové choreografie“ a trochu tendenční interpretace pohybového minimalismu jako „ne-tance“, pro samotný tanec jako obor vycházející z podstaty umělecké stylizace fyzického pohybu a projevu. Nicméně terminologickou definici lze prakticky využít v případě jako tento, kdy něco, co tancem není, je za tanec považováno.
Psáno z představení 21. a 28. ledna 2020, Palác Akropolis, Praha.
Podvraťáci
Koncept: Petr Boháč, Martin Tvrdý, Jan Tomšů
Hudba, animace, video: Martin Tvrdý
Scénografie: Petr Boháč, Jan Tomšů
Komiks a ilustrace: Tom Zahrádka
Light design: Jan Tomšů
Projekt manažer: Barbora Repická
Koproducenti: Palác Akropolis, Místa činu / 4+4 dny v pohybu
Partneři: UFA Fabrik Berlin (D), Divadlo Drak
Premiéra: 11. 10. 2019
Konec člověka?!? Reportáže psané z kuchyně
Koncepce, režie: Petr Boháč
Hrají: Inga Mikshina-Zotova, Roman Mikshin-Zotov
Produkce: Spitfire Company (Bezhlaví o.s.)
Koprodukce: Palác Akropolis, …příští vlna/next wave…
Premiéra: 21. 9. 2019
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?