MTT se aktuálně soustředí na prezentaci českých tvůrců a budoucích profesionálních tanečníků. Původně byly ojedinělou možností, jak si vyzkoušet jiné přístupy ke klasickému tanci, poznat práci se zahraničními pedagogy, okusit moderní taneční techniky a jazz. Časy se ovšem mění a nabídka workshopů nejrůznějších tanečních technik a metod je k mání po celý rok. Může ji využít široká veřejnost včetně profesionálů a posluchačů konzervatoří, na něž jsou kladeny čím dál větší nároky.
Vzdělávání v oboru tanec ve státních institucích se věnoval Speciál 2021 vydaný pod hlavičkou Tanečních aktualit. O chodu škol a obsahu edukace v něm promluvili nejen ředitelé, vedoucí tanečních oddělení, ale o své zkušenosti s výukou se podělili také pedagogové a nedávní absolventi. Ocenila jsem, že otevřeně a neanonymně vyjádřili svůj názor. Všichni se shodli na tom, že studium vyžaduje disciplínu a sebezapření. Bez nich se tanečníci neobejdou ani v profesionální kariéře, kdy je zapotřebí obstát při konkurzech v silné konkurenci. Gala ve vinohradském divadle ukázalo, že na školách máme odhodlanou a zapálenou generaci českých tanečníků.
Během večera vystoupili posluchači Taneční konzervatoře Brno (TCB), Taneční konzervatoře hl. m. Prahy (TKHMP), Pražské taneční konzervatoře a SOŠ, Tanečního centra Praha, konzervatoře – gymnázia (TCP). Mezi jejich výstupy se zařadily ukázky z repertoáru Baletu Praha Junior a Bohemia Baletu, které poskytují dočasné zázemí absolventům TCP a TKHMP. Akcentaci na český tanec podtrhlo účinkování Pražského komorního baletu a „mezinárodnost“ zajistilo hostování tanečníků Santa Barbara Dance Company. Dramaturgie večera se vydařila – vyvážila délku a obsah vybraných děl od čisté neoklasiky přes její soudobé obohacení až po tzv. contemporary.
K aktuálním trendům se výrazně hlásila choreografie Group Autentics. Proměnlivý tok mladistvé energie zachytili hostující tanečníci americké company jistě a s elánem. Fundament dobré průpravy prokázali i další účinkující z řad studentů citovaných tuzemských škol. I oni se představili ve velmi dobrém světle, v pečlivém nastudováním vybraných kusů. A zaujali nejen oni, ale také choreografie Terezy Hlouškové (fragment z Malých pošetilostí), Davida Lamparta (Matka/Ukrajina 22), Šimona Kubáně (Maria), Lukáše Lepolda (The Way) a Vlasty Schneiderové (fragment ze Vzpomínek). Každý z nich zúročuje znalosti tanečního „řemesla“, citlivě pracuje s dynamikou a pohybovým frázováním, s hudbou a schopností obsáhnout prostor jednotlivci i skupinou. Ve většině děl vystoupili studenti posledních ročníků, jejichž výkony mě vzhledem k jejich mládí mile překvapily zdařilým technickým provedením i výrazovou vyzrálostí. Výtečně se vypořádali s neoklasickým tvarováním, rychlými změnami vazeb a postavením v prostoru rovněž posluchači 4. ročníku TKHMP. Bérangere Andreo je ve svém Etinsel s doprovodem barokních tónů J. S. Bacha nešetřila, nic jim neulehčila a postavila je před výzvu, které se studenti nezalekli a zvládli ji na výbornou.
Pohotovost, přesnost a interpretační zaujetí nechyběly žádné z uvedených choreografií– za všechny bych ještě jmenovala ukázku z produkce Vzpomínky, jež rovněž vyžadovala velkou soustředěnost na vzájemnou souhru, koncentraci na přesné načasování zachycení gest a póz reagujících na verše Ivana Slavíka. Gala mi zkrátka dalo naději, že čeští tanečníci a tanečnice se neztratí. Mají totiž značný potenciál, který by mohly zúročit tuzemské soubory spolu s choreografy, kteří prokazují talent a schopnost uchopení tvůrčího procesu v celém rozsahu.
S ohledem na to, jak se v posledních ročnících MTT profilují, tedy na prezentaci výsledků našich škol, by pak stálo za zamyšlení, zda nepozměnit název akce, zda nezapojit další, zbývající konzervatoře a nepřizvat více hostů ze zahraničí. Aktuální dramaturgická koncepce se soustředí na porovnání připravenosti posluchačů na profesionální kariéru, což je nepochybně záslužné a podnětné. Proto by bylo dobré nastavený tematický kurs neopouštět a upozorňovat nadále na výsledky vzdělávacího procesu, o jehož náplni a kvalitách se ještě nedávno u stolu či před obrazovkami čile diskutovalo, a nejen v odborných periodikách psalo (převážně v souvislosti s publikací Baletky od Miřenky Čechové). Na vědomí je potřeba brát i konkrétní výstupy. Ty jsou také velmi důležitou, průkaznou zprávou o kvalitě vzdělávaní budoucích tanečních profesionálů.
Psáno z představení 24. dubna 2022, Divadlo na Vinohradech.
Gala
Painted Rainbow
Choreografie: Attila Egerházi
Hudba: Jean Sibelius
Tančí: Balet Praha Junior
Etinsel
Choreografie: Bérangere Andreo
Hudba: J. S. Bach
Tančí: 4. ročník TKHMP
Group Autentics
Choreografie: Derion Loman, Madison Olandt
Hudba: Ken Nordine, Group Autogenics by the Books
Tančí: UC Santa Barbara Company
Malé pošetilosti (fragment)
Choreografie: Tereza Hloušková
Hudba: Claudio Monteverdi, Philip Glass, Antonio Vivaldi (úprava Armand Amar)
Tančí: Balet Praha Junior, PKB
Matka /Ukrajina 22
Group Autentics
Choreografie: David Lampart
Hudba: Gustav Mahler
Tančí: Marika Blahoutová, Vojtěch Pilbauer (Bohemia Balet)
Maria
Choreografie: Šimon Kubáň
Hudba: Max Richter (Antonio Vivaldi)
Tančí: Pražská taneční konzervatoř a SOŠ
Růže (fragment)
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Spirituál kvintet
Tančí: Balet Praha Junior, PKB
It's been nice
Choreografie: Yusha-Marie Sorzano
Hudba: Shirley Bassey, Edmond Gondinet, Léo Délibes, Philip Gille, Gottfried Finger
Tančí: UC Santa Barbara Company
The Way
Choreografie: Lukáš Lepold
Hudba: Zack Hemsey
Tančí: 5. a 6. ročník TKB
Vzpomínky (fragment)
Choreografie: Vlasta Schneiderová
Hudba: Georg Fridrich Händel, budhistická mantra, Andrea Bocelli
Tančí: Balet Praha Junior, Albert Kaše (PKB)
Avant toi
Choreografie: Stéphen Delattre
Hudba: The Newton Brothers
Tančí: Aneta Pašková, Michael Dembický (Bohemia Balet)
Epitaf (fragment)
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Antonín Dvořák
Tančí: PKB, Balet Praha Junior
Ride
Choreografie: Joshua Manculich
Hudba: Julia Wolfe
Tančí: UC Santa Barbara Company
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 7x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?