Zásadně zaujímá jiné postavení v konkurenci skvělých umělců tradičního flamenca. A je to dost tvrdá konkurence, protože je stále hodně těch, kteří umí posunovat tradice španělského národního dědictví… Antonio Canales, Sara Baras, Mercedes Ruiz, Antonio El Pipa, vynikající Farruquito a jejich celé rodiny, které sólistům sekundují v tanci i ve zpěvu a hudbě.
Israel Galván se v něčem vymyká. Jeho cesta, jak sám říká, „je být a zůstat sám sebou“ za každých okolností a zůstat svobodný právě v dědictví jeho kořenů, flamencového jazyka, hledat nová témata, nový netradiční hudební doprovod.
Je to velmi citlivý umělec, tanečník, herec, charismatická osobnost. Mnoho let se zabýval tématem smrti, odchodu z našeho reálného bytí, proměny člověka a jeho existence, souvislostí návyku a historie v oblasti cante jondo, hlubinného vnitřního zpěvu a hlasového projevu, rytmů, dupů nohou – zapateado, tlesků – palmas, luskání a vysoce elegantních postojů, absolutního vytažení těla v dramatických souvislostech a situacích.
K jeho vrcholným dílům patří tituly Proměna (Metamorphosis) či Arena, v přímém sdělení smrti, koridy, boje člověka a býka, Konec zlatého věku (La Edad de Oro), nebo loňské kontroverzní představení Lo Real o cikánech, Romech a smrtící zášti, podobné holocaustu…
Ernest Hemingway nebo Karel Čapek, Francisco Goya či Pablo Picasso, ti všichni, kteří se tauromachií – studiemi koridy, života a smrti toreadorů – zaobírali, by na Galvána koukali s jistou nadsázkou. Vše již řečeno bylo, ale tvůrčí potenciál je věčný a opakovat a znovu studovat jedno a totéž téma je nutné.
Galván zrazuje svým způsobem svůj původ a tančí a dupe i zcela odlišnými způsoby. Vydupává ze země děsivá témata o depresi, nejistotách, existenci a smrti, snad autentičtěji a svobodněji než jeho konkurenti a předchůdci?
V repríze představení z roku 2010 s názvem La Curva (Křivka), vrcholné události letošního ročníku festivalu Tanec Praha, se především opírá o znamenitý hudební doprovod klavírní virtuosky a skladatelky Sylvie Courvoisier.
Spíše na jazz orientovaná pianistka nám připomíná ve svých i částečně improvizovaných pasážích slavné Kolínské koncerty Keitha Jarretta – pocitově, emocionálně silné téma. Je skutečně blízko vnímání reality Israela Galvána? A proč přítomnost jeho dlouholetých a blízkých spolupracovníků – zpěvačky syrového cante jonda Inés Bacán a staršího kolegy Santiaga José Jimenéze zvaného Bobote, který vytleskává rytmy palmas a sekunduje při drobných etudách. Prolínání stylu a jeho kombinací je nastaveno od začátku Galvánovy tvorby, ale nějak se tady i po hudební stránce míjí účinkem. Bohužel, přes veškerou úctu a respekt k tomuto výjimečnému tanečníkovi, musím vyjádřit zklamání. Připadá mi po těch několika letech vrcholového zapojení sice sebejistý, suverénní, ale také dost vyčerpaný.
Přes veškeré efekty inscenace jeho energie nevyzněla plnohodnotně. Naopak – bylo to průměrné sdělení, oproti dřívějším skvělým a výtečným vystoupením. Byť v dokonalé technice zapateada, technice rytmických dupů compásos i jeho rychlých gest a ostré gestiky střídané se zastaveným časem, klidem v neklidu, nesděluje Galván nic zvlášť výjimečného a nového. Jde o poněkud plytkou show po sobě jdoucích tanečních a hudebních výstupů. K zásadní komunikaci mezi ním a ostatními umělci nedochází. Snad kromě více méně nonverbálního napětí, kdy sedí u stolu. Je mi to líto, ale prýštící Galvánova energie zaniká, možná ve zbytečně velkém prostoru scény Hudebního divadla Karlín. Mimo velké koncertní křídlo a stolu, za kterým sedí, jsou na scéně jen spíše náhodně rozhozené části dekorací, jako ve skladišti. Galván rád hraje s pomyslným, imaginárním partnerem nebo rekvizitou. Tentokrát je to sklapovací dřevěná židle, kterou také využívá jakožto hudební nástroj.
Dekorace působí dost zastarale a nějak v nich, přes svou exkluzivitu, Israel Galván zaniká. Největší gradaci má scéna v závěru inscenace, kdy začne dupat zapateado i bez bot, na rozsypané bílé mouce (smíchané s magneziem), která práší a skýtá mnohé efekty. Tanečník si s ní hraje, vyhazuje ji. Obalí se v ní, doslova „omoučí“, takže posléze vypadá jako duch z jiné sféry. Možná jde opět o transformaci, převtělení.
Psáno z představení 22. června 2016, Hudební divadlo Karlín, Praha.
Tanec Praha – 28. ročník mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla
La Curva
Tvorba, choreografie a hudební režie: Israel Galván
Dramaturgie a režie: Txiki Berraondo
Hudba a klavír: Sylvie Courvoisier
Zpěv: Inés Bacán
Compás (rytmický doprovod): Bobote
Světelný design: Rubén Camacho
Premiéra: 2010
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero