Fungování souboru je propojeno s TKHMP, jeho umělecký šéfem je její ředitel Jaroslav Slavický. Do celovečerních baletů bývají tak zapojováni i studenti školy, jak tomu bylo například v Donu Quijotovi v choreografii Maria Petipy, Alexandra Gorského, Fjodora Lopuchova či ve Suite en blanc a Faunovu odpoledni Serge Lifara; ke spolupráci byli během takřka dvou dekád přizváni tuzemští choreografové Sylva Šafková, Petr Zuska, Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar, David Lampart, Alena Pešková či Hana Litterová. Stálým hostem je Bérangère Andreo, francouzská tanečnice, která i v zahraničí často pracuje s posluchači konzervatoří a pro Bohemia Balet vytvořila mimo jiné balety Lunneda, Petr Pan a zdařilou taneční transkripci románu Oliver Twist.
V premiérovaných Kontrastech dostala možnost připravit se souborem nový opus Alfama, který je vložen do středu večera. O lásce, probouzení mysli, srdce a těla, jak popisuje své dílo autorka, tančí Lucie Matějová, Adéla Šorfová,Anna Weisová, Vojtěch Pilbauer, Matěj a Jan Šimůnek. V sólech se představili Luigia Saccardo a Tim Herz. Hudební podkres pro neoklasické tvarování tvoří hudební koláž, jež tematicky sjednocuje portugalský hudební styl fado. Choreografická textura ladí s lyrickými i dramatičtějšími okamžiky, kdy sledujeme fluidní taneční tok, v němž výstupy celého oktetu střídají dueta, do kterých Andreo vložila první milostné okouzlení, zklamání, radost, smutek i velké rozčarování rozvedené v ženském sóle, velmi dobře a citlivě interpretovaném půvabnou Luigiou Saccardo.
Choreografka taneční texturu odvíjí od čistých, protažených linií akademické taneční techniky – jemně ji modeluje a narušuje v sepětí s melancholickou atmosférou výjevů a vybraných kompozic. Tanečníci v kalhotách, halenách a tanečnice v dlouhých šatech zemitých barev poutají v Alfamě pozornost svým mladistvým elánem, solidní technikou a múzickým cítěním.
O poměrně komplikovanou výpověď se jednalo v případě úvodního kusu z dílny francouzského tvůrce Stéphena Delattra, který má za sebou letité choreografické zkušenosti ve vlastním souboru Delattre Dance Company i mimo něj. V roce 2012 získal první cenu na švédské choreografické soutěži ilDance, o dva roky dříve cenu kritiky na Mezinárodní soutěži v Hannoveru, v roce 2021 obdržel řád Chevalier de l´ordre des Arts et les Lettres. V Bohemia Balet nastudoval obsahově komplikované abstraktní dílo v programu přiblížené slovy:
„Hrdina dneška zůstává mýtem. Skutečná společnost čeká na spasitele, který dokáže zachránit zranitelný lidský život před utrpením. Někdo si představí souboj dobra a zla, anděla a ďábla. Někdo vakcínu, která porazí virus“. Až takovéto úvahy Delattre do A Suspended moment of Vulnerability / Pozastaveného okamžiku zranitelnosti vložil.
S prvními hudebními tóny se objevuje uprostřed jeviště sošná Adéla Šorfová v černém upnutém celotrikotu, v horní části s červenými ornamenty. Její ruce připomínají ptačí drápy (stejné držení použil Marko Goecke namátkou v opusu Fly Paper Bird premiérovaném počátkem října Baletem ND). Sólistka představuje ono zlo alias Ďábla/Virus, který napadá lidstvo, na jevišti zosobněné tanečníky a tanečnicemi ve světlých celotrikotech. Choreografie vyzdvihuje dispozice interpretů, kteří obsáhnou vysoké polohy nohou, jistě točí a provádí variace neoklasického charakteru. V závěru vidíme v zadním plánu v projekci lidská těla, působící jako embrya nebo šířící se nákaza, které se předtím snažil zamezit disponovaný a elegantní Vojtěch Pilbauer v roli Anděla/Vakcíny.
Prezentované sémantické ukotvení příběhu bylo hůře stravitelné, byť snaha autora o jasnost sdělení je zřejmá a chvílemi ho přivádí na hranici polopatismu. Nicméně samotná taneční forma nepřináší v zásadě nic invenčního, je sice pro interprety jevištní zkušeností, ale choreografický obsah vyznívá jako konstrukt bez přesvědčivějšího přesahu avizovaného obsahu, který autor předložil k úvaze. Rozpačitost vykazoval i jeho následný pánský, krátký duet Who Dares, Wins /Odvážný vyhrává sázející na vtip a humor (stejně jako Pozastavený okamžik zranitelnosti vznikl již dříve pro jiné soubory v Německu). Půtka dvou chlapců v tanečním výrazu preferovala výraznou mimiku, nežli by se dařilo navodit úsměv samotnou jevištní situací, kdy se V. Pilbauer a Anton Troshchenko (j. h.) vzájemně hecovali za doprovodu písně Viva la papa col pomodoro, jejíž chytlavá melodie strukturovala choreografii, v níž oba tanečníci podali výtečný výkon, i přes úskalí, jež jsem naznačila.
Nejlépe z celého večera vyzněly závěrečné Křehké vztahy / Fragile Beziehungen německého tvůrce Paula Juliuse. Choreografie souzněla s opusem Posseded od Balanescu Quarteta, jenž svou výraznou rytmizací a hudebními motivy přivedly autora k razantnímu gestu, proměnlivé dynamice, akcentaci, zpomalení a následné akceleraci vazeb. Tanečníkům slušely a pohyb dokreslovaly černé široké kalhoty a krajkové různobarevné vršky byly rovněž dobrou volbou. Hudba spolu s choreografií otevřela členům BB prostor pro projevení jejich espritu, mentálního nastavení, kdy srozumitelně v intencích contemporary dance vypovídali skrze svá těla věrohodně o lásce, žárlivosti, flirtování a nedorozuměních.
Křehké vztahy přitáhly pozornost energickým a originálním tvarováním pohybu v plném souladu s hudební proudem, který byl jak pro choreografa, tak tanečníky zdrojem inspirace a síly. A pro diváka znamenaly zdařilou tečku večera, v němž tanečníci Bohemia Baletu prokázali své kvality a nadání, které stojí za to, aby je nadále plně uplatňovali a rozvíjeli.
Psáno z premiéry 19. listopadu 2023, Divadlo na Vinohradech.
Kontrasty
A Suspended moment of Vulnerability / Pozastavený okamžik zranitelnosti
Choreografie: Stéphen Delattre
Asistent choreografie: Marika Blahoutová
Kostýmy: Stéphen Delattre
Hudba: Peteris Vask&Mask
Tančí: Adéla Šorfová, Vojtěch Pilbauer, Lucie Matějová, Jan Šimůnek, Luigia Saccardo, Matěj Šimůnek, Anna Weisová, Anton Troshchenko (j. h.)
Who Dares, Wins / Odvážný vyhrává
Choreografie: Stéphen Delattre
Asistent choreografie: Marika Blahoutová
Kostýmy: Stéphen Delattre
Hudba: Viva la papa col pomodoro (Rita Pavone), Singles collection
Tančí: Vojtěch Pilbauer, Anton Troshchenko (j. h.)
Alfama
Choreografie: Bérangère Andreo
Asistent choreografie: Tereza Szentpéteryová
Kostýmy: Josef Jelínek
Hudba: Misia, Christine Pluhar, Vincent Demestre, Lucilla Galeazzi, Marco Beasley
Tančí: Lucie Matějová, Adéla Šorfová, Anna Weisová, Vojtěch Pilbauer, Matěj Šimůnek, Jan Šimůnek
Křehké vztahy / Fragile Beziehungen
Choreografie: Paul Julius
Asistent choreografie: Tereza Szentpéteryová
Kostýmy: Pavel Knolle
Hudba: Balanescu Quartet, Posseded
Tančí: Tereza Szentpéteryová, Matěj Šimůnek, Luigia Saccardo, Vojtěch Pilbauer, Lucie Matějová, Tim Herz, Adéla Šorfová, Jan Šimůnek
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 11x
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem