V holešovickém divadle se pak konala i jedna z prvních post-karanténních premiér Kaleidoscope v „distanční“ režii Maxima Komara. Divácky atraktivní představení vsadilo na efektní akrobacii ve vzduchu i na zemi, na euforický koktejl skvělých výkonů na trampolíně, na teeterboardu, kruhu, rolla bola nebo balanční kouli.
Krasohled, zábavná hračka pro děti, která i nepatrným otáčivým pohybem dokáže měnit obrazce z pestré škály barev a tvarů, je pro cirkusovou novinku velmi příznačným přirovnáním. Hledí-li pozorovatel do kaleidoskopu, v podstatě do válce s jednoduchou soustavou tří zrcadel, je i navzdory jednoduchosti principu fascinován a okouzlen. A stejně tak funguje Kaleidoscope Cirku La Putyka, jeho první ryze venkovní představení. Premiéra se však pro nepřízeň počasí musela odehrát klasicky ve velkém sále. Vrstvená energie umocňovaná vzájemným hecováním těží z dlouholeté souhry zakládajících členů souboru (Daniel Komarov, Jiří Weissmann, Michal Boltnar) a přílivu nových spolupracovníků a mladé krve (Adam Joura, Naim Ashhab, Adéla Míšková, Helena Nováčková, Nikol Fryšová). Na jevišti se tak snoubí zkušenosti, jistota a také herecky dotažené artistické výstupy bardů se zvídavým chvěním a entuziasmem nováčků.
Režisér Komaro, s Putykou spjatý inscenacemi Batacchio či Isole, se na vzniku inscenace kvůli zavřeným hranicím podílel ze vzdálených Helsinek prostřednictvím on-line komunikace. Snad i jako připomínka jeho pohledu zvenčí, zraku upřeného na počítačový monitor, se na scénu několikrát vrátilo vizuálně zpracované oko. Z cirkusových náčiní tak například nápaditě využili walking globe, na kterém smíšená dvojice dokázala postavit pyramidu, nebo ji na závěr souboje s rovnováhou podepřela čtveřice performerů tak, jako Atlas držel nebesa, aby vynikl balanční prvek artistky. Další výtvarné ztvárnění očí vnesla na svém klobouku kontorsionistka a aerialistka Helena Nováčková. V elastickém kostýmu evokujícím hadí kůži a vysokých lodičkách se doslova vplétala do závěsného kruhu.
Scénografii Pavly Kamanové charakterizovaly pruhy a plochy v pastelových odstínech, křiklavá pestrobarevnost a mnohost typů kostýmů Kristiny Záveské poutaly na první pohled a celek korunoval růžový slon, hravě pojatý obal na konstrukci pro vzdušnou akrobacii. Dění na jevišti nezřídka připomínalo radostné hemžení na tržišti. Permanentní přestavby a jištění, sóla střídající kolektivní výstupy nebo duety, k tomu zastřešující typická hudební linka Jana Balcara nenechaly padnout rozjeté tempo. Jeviště stále žilo a živilo se reakcemi publika. Čím bouřlivěji reagovalo, tím více se šponovaly výkony ve světlech reflektorů. Na hojně využívané trampolíně exceloval mistr České republiky ve skocích Naim Ashhab. Vrcholem představení se bezesporu stal naskakovaný teeterboard.
Kaleidoscope dokázal navodit uvolněnou atmosféru, komika střídala rádoby romantiku, napětí umocňovalo odhodlání, risk přinášel obdiv i úlevné wow a potlesk. Dramaturgie rytmicky seřadila cirkusové disciplíny, tanec, pantomimu, souboj v maskách, interakci s diváky i divadelní etudy, každé číslo by dokázalo obstát i samostatně ať už jako součást kabaretu, fashion show, programu ve varieté či v šapitó, nebo právě na náměstí. Multižánrový rozptyl učinil z Kaleidoscope odlehčenou, a přesto vysoce adrenalinovou podívanou, v níž se osm performerů přesvědčivě stmelilo v jeden pulsující organismus. Cirk La Putyka neztratil dech, naopak nabral do plic vítr a vzlétl ještě blíž k divákům.
Psáno z premiéry 9. června 2020, Jatka78.
Kaleidoscope
Režie: Maksim Komaro
Obsazení: Daniel Komarov, Jiří Weissmann, Michal Boltnar, Adam Joura, Naim Ashhab, Adéla Míšková, Helena Nováčková, Nikol Fryšová
Scénografie: Pavla Kamanová
Kostýmy & make-up: Kristina Záveská
Hudba: Jan Balcar
Technická spolupráce: Olin Procházka, Daniel Hajtl, Prokop Štěpánek
Světelný design: Jan Mlčoch
Zvukový design: Jan Středa
Video: Jakub Jelen
Grafický design: Martin „Vosa“ Sršeň
Produkce: David Ostružár
Premiéra: 9. 6. 202
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 2x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?