Na zadním jevišti se objevují dvě ženské postavy – abstraktní znázornění Myšlenky Jang (dívka v bílých šatech s černobílou namalovanou maskou) a Myšlenky Jin (dívka v černém kostýmu také s bíločernou maskou). V úvodu představení si tak trochu rozvrhnou role působení svých energií. Pan Jekyll (Alexey Yurakov), vědec a odborník v chemických výzkumech, je plně posedlý svým bádáním. Jediným rozptýlením z jeho intenzivní práce je mu jeho láska, krásná snoubenka Elisabeth, kterou autorka Marika Hanousková do inscenace přidala. Záměrně, aby z děsivé atmosféry příběhu došlo k odlehčení a romantickým tanečním duetům. Je otázka, zda je dobře, aby byl duet až tak lyricky a doslovně růžově pojat a tančen na špičkách.
Posedlost a „workoholictví“ vedou vědce Jekylla k vyzkoušení chemických procesů. Po požití silného dryáku se mění ve stvůru, v jakéhosi pana Hydea či Drákulu. Přeměňuje se ve „zlo“, ve své horší „já“, se scestnými hrůznými a násilnými představami. Jeho chutě se posléze mění v drastické vražedné činy. Své okolí obtěžuje a dravě znásilňuje.
Mezi těmito zásadními fakty choreografka a režisérka Marika Hanousková čitelně a jasně vytváří taneční scény vykřičeného domu, tance kurtizán a jejich partnerů-pasáků. Posléze staví i další velmi pěkné párové tance v kavárně či tančírně. Sborové scény se odehrávají na zadním vyvýšeném pódiu. Dost zajímavé partnerské vazby – à la tango, v pěkné nápadité a dá se říci i nelehké choreografii pro tři páry libereckých tanečníků. Vedle nich je čtvrtá sólová dynamická tanečnice Veronika Šlapanská v další přidané roli Lilly, která je nejdříve jen napadena.
Pro Jaroslava Koláře je ztvárnění role Hydea dobrou příležitostí, jak upozornit na svůj herecký i mimický talent. Je to další stupeň v jeho kariéře. Opravdu je nejlepším a výrazově nejsilnějším zážitkem celé inscenace. Držení těla, mimika i přesně dotažená maska šíleného delikventa divákům rozhodně nemohou přidat na jistotě, jak dojít v nočních hodinách v klidu domů, potkat bych ho za tmy nechtěla. Až tak expresivně a dotaženě, v tanečně nijak zvlášť technicky náročném partu sdílí Kolář podivínské chování pana Hydea. Další alternativou a jeho obětí je opět Lilly, která přichází za Jekyllem kvůli ošetření rány. Následně v expresivně vystavěném duetu je znásilněna a zavražděna.
V roli soudce i částečně vypravěče vystupuje herec Divadla F. X. Šaldy Tomáš Váhala, který posouvá jen některé díly a dramatické situace dopředu. Jeho výkon je však výrazný, sympatický. Stejně jako hudební předloha i zvuková kulisa Petra Čermáka, jež pomáhají kompaktně držet opus pohromadě. Na premiéře bylo znát velké zaujetí tanečního souboru a všech tvůrců pro věrohodné převyprávění a stupňování příběhu R. L. Stevensona.
Nelze inscenaci hodnotit jako něco zcela překvapivě nového, ale divácky je téma přitažlivé. Dobře rozvržené do obou prostorů – na proscénium i na zadní scénu. Scénograf Aleš Valášek zároveň vytvořil přespříliš realistickou laboratoř, oproti dalším prostředím, jež spočívala v jednoduchých náznacích (židle, stolky v kavárně). Kostýmy jsou dost dobové, ale plně akceptují anglickou provinční atmosféru.
Psáno z premiéry 13. května 2016, Malé divadlo – Divadlo F. X. Šaldy Liberec.
Jekyll & Hyde / Znáte své druhé já?
Scénář, režie a choreografie: Marika Hanousková
Činoherní scénář: Tomáš Váhala
Hudba a nahrávka: Petr Čermák a Miloš Vondráček
Scéna a kostýmy: Aleš Valášek
Inspice a korepetice: Elena Nagyová
Light designér: Pavel Hejret
Dramaturgie: Helena Syrovátková
Asistenti režie: Vlasta Vindušková a Tomáš Váhala
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?