Představení v Paláci Akropolis bylo tehdy v září součástí programu, který nesl podtitul Patologie médií, a také performanci Jáma lvová definoval jako dílo, jež „zpracovává téma mediální manipulace z pozice média samotného“. Považovala jsem toto pragmatické vymezení za zbytečně omezující a celý výběr působil dojmem, že choreografie jsou pod jednotné a společensky závažné téma zařazeny trochu násilně. Především divákům předem nastolené téma ubírá z možností nechat vše na vlastní fantazii, s níž mohou v opusech číst nepřeberné množství jiných motivů a významů, než jaké jim takto podsouvá doprovodný text.
Tématem mediální manipulace a moci médií se zabývají mediální teoretici už sto let a nikdy nedospěli k jasné shodě na tom, do jaké míry média mocná jsou, či nejsou, teorie se střídají jako kyvadlo hodin. Téma je to opravdu komplikované a troufám si tvrdit, že popasovat se s ním by bylo problematické i pro zkušené choreografy a režiséry z našich etablovaných souborů, v každém případě příliš složité pro umělkyně či umělce, kteří tvůrčí svět teprve dobývají.
Ukazuje se však, že v případě Jámy lvové byl motiv médií jen výchozím bodem pro další tvorbu. Při oficiální premiéře 3. prosince se již psalo pouze o inspiraci tématem, což je ovšem rozdíl. Existuje samozřejmě část publika, která kategoricky odmítá doprovodný text, ale osobně jsem přesvědčená, že součástí performance je vše, včetně programů a textů, a že je nelze přejít bez povšimnutí. Kromě toho, že choreografie byla divákům představena jinak, přispěla k její nové percepci významným způsobem změna prostoru. Palác Akropolis se svým vyvýšeným pódiem není místem vhodným pro sledování současného tance. První řady vidí umělce prakticky z podhledu a vůbec nemohou vnímat pohyb tanečníků z perspektivy. Jak naprosto odlišnou podívanou nabízí divadlo Ponec ve svém čistém designu, v němž neruší pozornost žádný portál a dekorace a kde umělce a diváky nic neodděluje a nebrání jim ve společném sdílení jednoho prostoru, energie a emocí!
Choreografie získala na plynulosti, přechody mezi jednotlivými výjevy jsou obroušeny, veškeré dění na scéně obsahuje více dramatičnosti, více napětí a vzbuzuje ten osten zvědavosti, s nímž se těšíme na pokračování, ačkoli už vlastně víme, jaké obrazy se před námi rozvinou. Jednotlivé scény, jak jsem již podotkla, se výrazně nezměnily. V úvodu tanečnice šibalsky pokukují po divácích a nenápadnými gesty zvou k účasti na něčem, co by jistě mělo být zábavné a veselé. Jejich nadšené tváře a energická gesta nabývají na větší a větší dynamice a procházejí gradací až do předimenzovaných švihů prostorem a křečovitého, zarputilého výrazu, jenž svědčí o tom, že svůdkyně se již chytily do vlastní smyčky. Spadnout do oné „jámy lvové“ je proklatě snadné. Gesta a mimika se mění minimalisticky, pozvolna, skoro si ani nepovšimneme okamžiků transformace jednoho pohybu ve druhý. Zuřivost, do níž performerky upadají výrazově i tělesně, kontrastuje s jejich nažehlenými kostýmky dokonale „vystajlovaných“ figur z reklamy na novou zábavnou show nebo nebankovní půjčku. Právě v prosinci vyvolává performance i asociace spojené s fungováním reklamního průmyslu, jenž v těchto dnech roztáčí kolotoč předvánočních nabídek se skrytou výzvou: „Kupte dnes, zaplatíte později“.
Nechybí klidná pasáž s ampliony, v nichž se zrychlený dech performerek vedle úpěnlivého zpěvu mění ve zvuk ne nepodobný skandujícímu davu na politickém mítinku. Tato scéna vyvolává lehké mrazení – zvlášť když si letos připomínáme nejen třicet let od sametové revoluce, ale také osmdesát let od studentských nepokojů a zavření vysokých škol. Manipulace davů se arci netýká jen popkultury a mediálního průmyslu, ale také politiky a charismatických vůdců. I ti slibují sladký život, šťastné zítřky a zábavu.
Nejpůsobivější v choreografii stále zůstává sekvence, v níž se z dívčích postav stává jedna, nedobrovolný propletenec těl a paží, jež působí odtažitě jako cizorodá tělesa, udržující ženské postavy ve vzájemném uvěznění. Zatímco v předchozích částech byly performerky těmi, kdo se snaží ovlivnit a ovládnout jiné, zde se stávají oběťmi manipulace. Fyzický projev tanečnic se nejen v této části prohloubil. Jejich pohyby jsou obohaceny o drobné akcenty. Nespatřila jsem závažného rozdílu přímo v choreografii jako takové, ta se, pokud mne paměť nešálí, nezměnila vůbec, ale rozdíl v kvalitě pohybu je citelný. Projev performerek je zase o něco přesvědčivější.
Zvukovou krajinu stále vytváří Lukáš Palán u syntetizátoru a s elektrickou kytarou z místa po straně jeviště. Ovšem i hudební složka vznikající takto živě během performance se nyní jevila sevřenější a uhlazenější. Ubylo melodičnosti, ale dynamika je vyrovnaná. Závěrečný popěvek zmnožený v živé smyčce všech tří hlasů vybízí k zamyšlení nad reprodukovatelností čehokoli, co člověk dokáže vytvořit. Zkopírovat a donekonečna opakovat lze vše, vyjma živého vystoupení, které se nemůže nikdy vymanit ze stavu „tady a teď“ a být zakonzervováno k opakované konzumaci. Závěrečná scéna už jen umocňuje dojem zoufalství člověka, který se chytil do své vlastní pasti a proti své vůli dál hraje roli zarputilého svůdce, i když pod povrchem jeho duše křičí na plná ústa o pomoc. Jenže křik duše je němý, málokdo jej dokáže slyšet.
Nutno podotknout, že v prostoru divadla Ponec také vyniká světelný design Elišky Kociánové, jež především naplno rozvíjí možnosti pracovat pomocí světla s hloubkou prostoru. Vynikajícím způsobem tu vyniká užití kouřostroje, kdy se dým procházející proudem světla mění v iluzorní clonu vytvořenou jakoby z deště, připomíná skleněnou stěnu, po které během lijáku stékají očistné praménky vody. V představení si můžeme všimnout mnoha takovýchto detailů, které v prostředí Ponce vynikají a rozhodně dotvářejí inscenaci k plnosti.
Posun na všech „frontách“ je pozitivní, ať už šlo o vizuální podobu díla, upravení hudební složky, která více koresponduje s děním na scéně, nebo o přesněji nalezenou kvalitou pohybu. Samozřejmě je stále co vylepšovat. Úspěchu choreografie jistě napomáhá, že dramaturgické spolupráce se ujal úspěšný a zkušenější performer Viktor Černický. V každém případě se jedná o zdařilý projekt mladých choreografek a divák se jistě do této jámy lvové nechá nalákat rád.
Psáno z premiéry 3. prosince 2019, divadlo Ponec.
Jáma lvová
Koncept, choreografie, interpretace: Johana Pocková, Sabina Bočková
Hudba: Lukáš Palán
Dramaturgie: Viktor Černický
Světelný design: Eliška Kociánová
Premiéra: 3. 12. 2019, divadlo Ponec
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 9x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?