Autoři se inspirovali středověkým kouzlem alchymie a možnostmi ztvárnění, které skýtá. Námět byl navíc podpořen tím, že Němá kniha je skutečně beze slov. Sestává totiž z obrázků, jejichž bohatost Handa Gote do tohoto představení přejali. Ta byla znát v hudebních prostředcích – od středověkých a renesančních v podání lesního rohu, dud nebo menších varhan po práci s elektroakustikou, s rezonancí kovových trubek a pracovních nástrojů. Obsáhlá a zásadní byla celá scénografie, zahrnující desítky drobných rekvizit a propriet. S těmi performeři v průběhu vystoupení pracovali tak, že vytvářeli občas až kouzelnicky působící efekty, které zároveň natáčeli a na místě z nich tvořili obrazovou videokoláž na plátně.
Performance příliš nepracovala s tradiční výstavbou děje a představení sestávalo spíše z jednotlivých částí, vyobrazujících postupy naznačené v knize (ta byla divákům ve zmenšené podobě zpřístupněna jako program k představení). Už na začátku, kdy jeden z aktérů „spal“ pod žebříkem, další na kuchyňském stole strouhali cibuli a Tomáš Procházka přitom fistulí představoval členy inscenačního týmu, bylo jasné, že půjde o určitou dekonstrukci klasického divadelního tvaru, jak se o to Handa Gote pokouší i ve svých jiných projektech. V tomto případě ovšem pevnou strukturu zajistila předloha. Přestože v mnoha ohledech vyobrazovala práci, a tedy se soustředila zejména na proces, zaměřovala se určitě i na výsledek. Tím pak u Handa Gote neměl být kámen mudrců, který by urychlil přeměnu olova ve zlato, dle mého pochopení jím mělo být vědomí, pozměněné a zušlechtěné skrze práci, jak to (ještě dlouho před komunisty) zamýšleli středověcí alchymisté. Jádrem inscenace bylo tedy soustředění na proces a na jeho kouzelné (či aspoň kouzelně působící) možnosti.
Tyto možnosti pak skupina rozvíjela jak v zacházení s materiálem, tak v práci se smysly (zrak, sluch a skrze kuchyni nejprve čich, a posléze i hmat a chuť) a samozřejmě se symbolikou. Scénograf-alchymista Robert Smolík měl na sobě tři klobouky, hudebník a interpret Tomáš Procházka tři košile, počet misek s jídlem, servírovaným na konci představení, se rovnal počtu planet naší sluneční soustavy (spolu se Sluncem). Významnou složkou, ve které se práce se symboly i efekty snad nejvýrazněji projevila, bylo plátno. To postupně vyobrazovalo úkony a v koláži videí i celé stránky z Němé knihy. Nešlo přitom o starší záznam, nýbrž o úkony performerů zachycené během představení na kamerky rozmístěné v prostoru. Tyto obrazy občas působily magičtěji než realita: různé efekty s kouřem, barvami a světlem sice vypadaly občas kouzelně i při předvádění, občas však byly záměrně směšné. Například když jeden z aktérů přinesl obří větrák, na který další naházeli provázky na magnetech. Magnety se chytily na větrák a provázky vlály. Performer nad větrákem pak vyvolal kouzelnický, skoro „drákulovský“ dojem. Celá tato podívaná byla v realitě úsměvná, efekt na plátně byl ale jiný. Byť i tam se scéna zdála groteskní, získala zároveň magickou obřadnost, protože už se blížila středověké obrazové poetice, kterou nalezneme v předloze inscenace.
Vrchol snažení autorů je tedy ve vyobrazení Němé knihy spoluprací jevištní performance – vykonáváním a prožitím činností z předlohy – a prací s videomateriálem – komplexním propojením zachycené práce do obrazů na plátně. Činnost autorů přitom není skutečně němá – je doprovázena středověkou i elektroakustickou hudbou. Celek je zakončen pozváním k jídlu uvařenému v průběhu představení. Mutus Liber tak nedává odpovědi ani otázky. Umožňuje prožitek, ke kterému dostanete klíč už v programu představení. Prožitek někdy obyčejný, někdy fascinující, rozhodně však netradiční a nakonec sytící.
Psáno z první reprízy představení 8. března 2015, Alfred ve dvoře.
Mutus Liber
Autorský tým: Veronika Švábová, Tomáš Procházka, Robert Smolík, Jan Dörner a Jakub Hybler
Host: Michael Pospíšil
Produkce: jedefrau.org
Premiéra: 7. března 2015, Alfred ve dvoře
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?