Po celou dobu náš Iluzionista vystupuje tak, jako kdyby měl v sále hlavní slovo, byl jedinou autorskou i tvůrčí postavou inscenace, která má za sebou celý harém techniků, osvětlovačů a inspicientů. Po každém čísle suverénně svolává pomoc na přestavbu scény, avšak nikdy se nikdo neukáže. Švejdův Iluzionista si vše obstarává sám. Zapíná a vypíná hudbu a světla, běhá z místa na místo a přemisťuje kulisy, aby si vytvořil iluzi vlastní reality a svého velkého malého divadla, v němž zůstává sám, stejně jako je sám zajatcem světa iluzí.
Malá opona Iluzionistova divadélka se otevírá a náš hrdina začíná řečnickým úvodem, ve kterém polopaticky vysvětluje, co je to divadlo a jaký je jeho jedinečný význam pro dnešní dobu. Pokračuje kytarovým sólem, v němž předvádí krátké a jednoduché hudební motivy, což působí jako šroubované preludování. V následném čísle pantomimicky ukazuje charaktery vycházející z hudebních pokusů předchozího čísla a mění je podle nálady, barvy melodie nebo rytmu hudby. Poté přichází něco jako western. Iluzionista předvádí dva kovboje, kteří spolu rozmlouvají – jeden je Iluzionista otočený a oblečený zezadu a druhý tatáž postava otočená zepředu. Dělí je od sebe jen střih světla, postoj a kostým ukázaný ze dvou stran. Klam dvou postav, který je všem divákům od počátku zřejmý, náš kouzelník záhy vyjeví doznáním a spojením obou postav do jedné.
Po uměle vyvolané přestávce, při které všichni diváci i herec zůstávají a nic se neděje, následuje simulace audiovizuálního záznamu. Kouzelník nás vezme do 3500 metrů pod mořskou hladinu, sám předvádí dokumentární voice-over a ztělesňuje oceánské dno, což vypadá tak, že leží na zádech potažený vlnící se modrou plachtou a na rukou má maňásky - mořské příšery otočené proti sobě - které mezi sebou rozmlouvají. Po mini kouzelnické kabaretní show s banány a rockovém sólu v přeskáčích uchycených k velké dřevěné desce show graduje a následně dochází k úplnému rozpadu. Iluzionista zápasí s deskou, kterou nedokáže sám bez pomoci odnést a scénu tak přestavět. Představení dospělo k největšímu estrádnímu kousku, jenž si teď vybírá svou oběť a Iluzionista naráží na hranice svých schopností. Obrací stránku, vyjde z divadélka, prochází mezi diváky a chce zničit divadlo. Snaží se přesvědčit všechny přítomné, že kino je lepší. Nakonec divadlo zapálí, vyleze na střechu a chce utéct, ale zachytne ho rychloupínací divadelní hák, a tak se místo toho houpe jako lapené zvíře, zachycen za cíp kalhot, a prosí o zatažení opony divačku z první řady. Závěrem se opona roztáhne, přijdou dva technici a spolu s nápomocnou divačkou a visícím Iluzionistou uprostřed se ukloní, čímž představení končí.
Ve svém padesátiminutovém sólu performer eklekticky vystřídal různorodé a nenavazující jevištní disciplíny, role i kostýmy a rozličné žánry na škále od kytarového koncertu, westernu a hororu přes operu a balet až po dokument a parodii filmu. Celou dobu budil zdání, že čím více toho ukáže a čím více se vžije do jednotlivých rolí, tím více se lidé budou bavit. Přecházel od jednoho estrádního čísla k druhému, jako by permanentně vstupoval a vystupoval z jednoho snu do druhého. Věřil, že tyto sny jsou vázané na emoci spojenou s divadelností a velkým performativním prožitkem. Ale bylo tomu tak? Zažili jsme velké autorské divadlo?
Iluzionista není jen návratem k moderní pantomimě či klaunérii, stylizuje se spíš do kabaretní show a ironického divadla na divadle, přičemž klade zásadní otázku – co je to ono „velké divadlo“? Je to různorodá a poutavá jevištní hra a dramatický sled dění nebo si pod ním představujeme dokonalé zobrazení iluze reality?
I nápis Sobě sám, odkazující k nápisu Národ sobě, vyzdvihuje individualitu jedince a může sloužit jako klíč ke čtení inscenace. Tematizuje myšlenkový základ touhy individualisty po vlastní slávě a renomé, o které se s nikým nemusí dělit. Také obnažuje zjednodušenou a zcestnou představu o autorském představení, které vytváří a určuje pouze jeden autor. Paroduje a do důsledku dovádí ideu, že tvůrce je jediný autor a autor je jediný tvůrce představení. Iluzionista odkrývá, že pouze na jednom člověku představení stát nemůže a zároveň zobrazuje bezuzdnou hravost.
Kritika individualismu není programová, protože Švejdův Iluzionista v představení obstál — ukázal víceznačnost a obnažil obrovský potenciál hry a herectví. I přesto, že v jednotlivých výstupech postupně ztroskotával, nenašel vyústění, nechal je rozpadat a spíše unikal od jednoho hravého čísla k druhému, nevystoupil z role a pokračoval v hravosti a neustálé transformaci do dalších rolí. Ty soudržně korelovaly s jeho momentální emocí a přesvědčivě určovaly i náladu publika.
Psáno z představení 30. listopadu 2019, Alfréd ve dvoře.
Iluzionista
Režie: Petr Forman
Hraje: Vojta Švejda
Hudba: Jan Kalivoda
Světla: Jan Dőrner
Produkce: Milena Dőrnerová
Technická spolupráce: Petr Horký a Jan Niesyt
Výtvarná spolupráce: Josef Sodomka
Kostýmní výtvarnice: Lenka Polášková, realizováno na dílnách LenMi
Premiéra: 28. 11. 2019
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 3x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?