V našem malém tanečně-divadelním rybníčku je vždy trochu napínavé, ale i osvěžující vydat se na představení tvůrců u nás ne příliš známých. Mezi ně patří režisér, choreograf a tanečník Jan Jakubal, který působil v mezinárodním divadelním souboru Krepsko, pravidelně hostujícím v Praze. Jinak se není příliš čeho chytit, obzvlášť když i anotace k představení je spíše mlhavá.
Jakubal vytvořil spolu s finskou scénografkou, loutkoherečkou a tanečnicí Niinou Lindroos inscenaci Hanuman Addiction Cycle, jejíž premiéra proběhla v divadle Alfréd ve dvoře. Ke spolupráci přizvali skladatele Jana Čechtického a audiovizuálního umělce Davida Vrbíka. Hra s hudbou a obrazy je výchozím bodem celého díla.
Na scéně vidíme pouze stůl, dvě židle a dva performery, sedící naproti sobě. Z reproduktorů se ozývají hlasy a zvuky kavárny, hraje příjemná podkresová hudba. Možná jsme svědky prvního rande. V zadním plánu je velká abstraktní projekce a ještě než začnou herci jednat, objeví se kurzor myši, který přímo na jejich tělech „retušuje“ barvy. Tento princip hry s projekcí a postavami se prolíná celým padesátiminutovým představením, což původně vtipnému momentu ubírá na síle. Aktéři začnou postupně rozehrávat grotesku klasického střihu – propadání se do židle bez sedáku, neschopnost nasadit si ztracenou botu...
Náhlý střih mění atmosféru scény, která je potemnělá, s psychedelickou hudbou. Postavy se ze tmy vynořují opět díky „vybarvování“ kurzorem, který vzápětí vykousává ve tmě cestu, po níž se Jakubal vydává, a zároveň svým pohybem generuje zvuk. Souhra obrazu, pohybu a zvuku je sice působivá, scéna ale trvá déle, než je schopna unést.
Jakubal se vrací k manipulaci se židlí, rozkládá ji, vytahuje z ní látku, smysl jeho konání se však těžko odhaduje. Dramatická hudba přestává s rozvleklým děním na scéně korespondovat. Niina Lindroos, která dosud stála spíš v pozadí, rafinovanými tahy mění tvar svého kostýmu, od čehož odpoutává pozornost tentokrát velmi výrazná a barevná projekce. Konečně přichází na řadu i stůl, který se dá také rozložit. Z něj vylézá tvor – opičí maska s látkovým tělem, kterou si aktér nasazuje. Náznaky určité mystiky se prolínají s groteskními prvky (propadání do židle, skřípnutí prsou v desce stolu), vizuálně působivý výjev však opět trpí svou délkou.
V závěru se vracíme do kavárny, jako by všechno předchozí dění byl flashback z posledního večírku s psychotropními látkami, který přišel v nevhodnou dobu. Hrdinové se zkoušejí dotknout, ale kontakt s reálným světem je pro ně fatální...
V představení se jen těžko hledají motivy i motivace, témata zmíněná v anotaci si dosazuji spíš násilně. Mnohé z obrazů jsou hezké na pohled, nedokážou ale udržet mou pozornost dostatečně dlouho. Hanuman Addiction Cycle působí jako zkoumání možností, jak propojovat moderní technologie s pohybem na jevišti. Mnoho už ale bylo prozkoumáno jinde. A s větším úspěchem…
Psáno z premiéry 14. května 2019, Alfréd ve dvoře.
Hanuman Addiction Cycle
Režie, choreografie, tanec: Jan Jakubal
Scénografie, loutky, kostýmy, tanec: Niina Lindroos
Hudba: Jan Čechtický
Světla, animace: David Vrbík
Kostýmní konzultantka: Veronika Susanna Harb
Konstrukční konzultantka: Iisa Tähtinen
Koprodukce Yellow Buoy / DAS OFF THEATER
Premiéra: 14. 5. 2019
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 2x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?