Tato síť dvanácti evropských tanečních festivalů a institucí má za společný cíl rozvíjet a posílit scénu současného tance napříč Evropou. Po světové premiéře u nás bude Grand Jeté představeno v rámci turné na dalších partnerských festivalech, což je pro choreografku i celou skupinu zárukou možnosti dílo reprízovat. Po projektech spíše komornějšího rázu se nyní Gribaudi vrhla do spolupráce s početnější skupinou tanečníků, a to členů MM Contemporary Dance Company. Ta nese jméno svého zakladatele, italského choreografa Michele Meroly, který ji založil již v roce 1999.
Silvia Gribaudi ráda propojuje dva světy – ten jevištní, obývaný performery, a ten na druhé straně, často zahalený do tmy a spoléhající se na anonymitu diváckého zážitku. V Grand Jeté je hned po úvodním příchodu všech aktérů na jeviště jasné, že my v hledišti budeme konfrontováni, a to velmi zpříma. Pět tanečníků a pět tanečnic, elegantně oděných do kostýmů různých variací černé barvy, a spolu s nimi sama choreografka se postaví do popředí jeviště a prohlížejí si diváky. Festivalové publikum nadšeně reaguje a odmění příchod bujarým potleskem. Ten se několikrát opakuje, aniž by ještě tanečníci pořádně rozhýbali svá těla. Již od pohledu je ale jasné, že jde o těla trénovaná, znalá jazyka klasického tance, ač se company věnuje převážně stylu současnému. Na kontrastu lehce korpulentní postavy a neučesaného pohybu Gribaudi versus vysoce kultivovaného projevu tanečníků je vystavěn komický efekt, který udává tón celému představení.
Choreografka oslovuje publikum a snaží se napůl francouzsky a napůl anglicky vysvětlovat a částečně demonstrovat některé prvky klasického tance, který, jak známo, má francouzskou terminologii. Jde o zábavný výlet do světa labutí, který staví na určitém obecném povědomí o baletu a jeho prvcích, které má asi každý z nás. Italští tanečníci se šarmem a energií následují pokynů své dirigentky a nabízejí svá „grands jetés”, tedy explozivní skoky, kterými létají nad její hlavou. Každý z tanečníků je výraznou osobností a režijní styl jim diktuje posílat energii direktivně přímo do hlediště, které je s rozjezdem festivalu natěšené a připravené okamžitě reagovat.
Představení staví i na hudební znalosti Labutího jezera, kdy jednotlivci z publika pobrukují melodii a tím rozhýbávají tanečníky. Celý taneční rej kulminuje výzvou, abychom se v hledišti postavili a také si poskočili. To v úzkých uličkách divadla PONEC není moc jednoduché, ale diváci se nebojí a nejeden z nich vstává mezi sedačkami a provádí svou mini verzi onoho grand jeté, za nadšení choreografky i tanečníků.
Vysoce interaktivní a zábavný kus jako by byl stvořen pro úvod Tance Praha, dobře naladí, pobaví, a přestože někteří taneční znalci mohou místy zvedat obočí a cítit se, že už je Gribaudi trochu „over the top”, sympatičtí performeři nakonec všechny přesvědčí o tom, že se nemusí bát létat.
Psáno ze světové premiéry 7. června 2023 v divadle PONEC, v rámci festivalu Tanec Praha 2023.
Grand Jeté
Autor: Silvia Gribaudi
Účinkují: Silvia Gribaudi a the MM Contemporary Dance Company: Emiliana Campo, Lorenzo Fiorito, Mario Genovese, Matilde Gherardi, Fabiana Lonardo, Alice Ruspaggiari, Nicola Stasi, Giuseppe Villarosa, Leonardo Zannella, Rossana Samele
Hudba: Matteo Franceschini
Světelný design: Luca Serafini
Styling: Ettore Lombardi
Asistent choreografie: Paolo Lauri
Pohybový coach: Andrea Costanzo Martini
Dramaturgický konzultant: Annette Van Zwoll
Umělecká spolupráce: Matteo Maffesanti
Technický poradce: Leonardo Benetollo
Kreativní producent: Mauro Danesi
Produkce: Associazione Culturale Zebra (IT)
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem