Z bohatého programu jsem si vybrala větší část tanečních pohybových představení a performancí. Všechny uváděné představení a projekty Malé inventury byly premiérované v loňské divadelní sezóně a odbornou kritikou již hodnocené. Přesto se musím zmínit o těch, které byly pro mne velkým zážitkem.
Když se pod nohama houpe zem
Mezi ně rozhodně patřilo představení Seismic francouzské choreografky a výtvarnice Marie Gourdain, tanečníka a divadelního tvůrce Felixe Baumanna a seskupení tYhle. Na zajímavě seskládaných dřevěných dílech scény, jakýchsi praktikáblech, lavicích, volně ložených prknech rozdílných velikostí a nejistém, nepravidelně a podivně postaveném, a neukotveném scénickém prostoru se odehrává řada dramatických scén a setkání.
Performeři Halka Třešňáková, Felix Baumann, Sean Henderson a Till Jenewein, střídavě ve dvojicích, samostatně, ale i všichni současně, rozehrávají nejrůznější situace. Z počátku jde o hravé, téměř dětské téma, sestavování i přehazování dřevěných větších kostek. Postupně se však hra stává nesnesitelnou vzhledem k tomu, že se aktérům země houpe pod nohama. Nic nefunguje, jak by mělo.
Zdánlivě jednoduché setkání a kontakt s druhým člověkem se stává až nečekaně komplikovaným i nepředvídatelně složitým, pakliže se povrch pod vámi začne třást, naklánět a klouzat. Performeři vydávají naprosto vyčerpávající fyzické výkony a musí alespoň trochu předvídat, co se vlastně s nimi může stát. Vzniká neuvěřitelně silná, a vlastně zcela aktuální reflexe hrůzného zemětřesení, které se nedaleko od nás v reálu odehrává. Vynikající inscenace Marie Gourdain se tak stává aktuálně naléhavou. I diváky přepadaly emoce bezmoci a beznaděje, vyčerpání z marnosti lidského počínání. Zároveň byli v určitém vytržení a napětí až do poslední minuty.
Nedotažený konec
Slovenský tanečník a choreograf Peter Šavel (mimoOs & kol.) žije v Bruselu, kde před lety absolvoval významnou školu P.A.R.T.S. světoznámé choreografky Anne Teresy De Keersmaeker, a má na svém kontě řadu úspěšných choreografií. V hale ve Veletržním paláci nyní předvedl představení TETSU, The Energy That Shapes Us.
Taneční kvintet Barbora Janáková, Eva Priečková, Silvia Sviteková (alternace Miroslava Stašková), Jaro Viňarský a Andrej Štepita zvládl dosti náročnou choreografii skvěle, přestože podmínky pro tanec ve zmíněné hale, na leštěných parketách a s diváky blízko na dosah a oslnění světelnými panely, nebyly vůbec ideální. Myslím si, že na jevišti by představení, které je oslavou životní energie a pohybu, vyznělo mnohem lépe.
Peter Šavel se představil i v další inscenaci Whoman souboru Ufftenživot, spolu s hercem Jiřím Šimkem. Zahráli poprvé v nově budovaném a rekonstruovaném prostoru libeňského pivovaru, nového sídla Studia ALTA. Přestože podmínky vzniku inscenace s podtitulem Můžou se i muži stát lidmi? byly zřejmě velmi dobré v dlouhodobé přípravě v rámci několika rezidentních pobytů i v zahraničí, výsledek, byť vtipně komponované performance, působil nedotaženě, jak ve výkonu obou performerů, tak poněkud useknutém konci. Ten se rozmělnil v podivnou diskuzi. Zřejmě to bylo tvůrčím záměrem.
Šaty dělají člověka
Tereza Lenerová spolu s výtvarníkem Adamem Vačkářem vytvořila představení Existuje dojem bytí v interpretaci Edity Antalové, Jitky Čechové a Evy Rezové. Přesná a přehledná koncepce o podivných bytostech, výtvarných artefaktech je plná napětí i tajemství. Tři tanečnice mají prodloužené končetiny dřevěnými holemi nebo spíše větvemi. Velkou část představení se pohybují na zemi, na břiše i na zádech v různých nelehkých polohách. Konečně, když se těchto objektů zbaví, stávají se svobodnými a hledají smysl lidské existence ve spojení s přírodou i přírodními živly. Limity a omezení pohybu reflektují stav mysli a provokují hledání způsobu a cesty k osvobození.
V performanci a přednášce Black Dress uvedla britská performerka Becka McFadden velmi vtipně sama sebe a zároveň předvedla celou řadu krásných černých šatů. Nešlo ale vůbec o ledajakou módní přehlídku, ale o sled nejrůznějších životních situací a zážitků spojených s konkrétními šaty, které si postupně vybírá a obléká.
McFadden nás v poměrně dlouhých monolozích i výstižných pojmech i symbolech zavádí na různá místa, možná i na terasu italské Kalábrie. Jde o taneční trénink, téměř krasobruslařsky rutinní, jak naznačuje sportovně vyhlížející trikot se sukénkou. Vzpomínky na Vánoce a na babičku, která umřela, soutěže, které měla ráda… Zážitky z nakupování s kamarádkou, pronikání do sebe sama, sebezpytování. Od toho všeho se tedy odvíjí výměna šatů, které připomínají a evokují určitou událost.
Autorka popisuje zevrubně nebinární identitu, všímá si prožitků a emocí i návyků lidí, kteří jsou nastaveni tímto směrem, a komentuje i otázky vztahů a sexu. Vždy se před diváky převléká do nových a nových šatů a rób zavěšených na stojanu. Převlékání je součástí každého dne, vždy se změníme, možná se stáváme někým jiným. Jak se cítíme a kým jsme, i na to se ptá štíhlá, křehká performerka i tanečnice, ovšem s plným nasazením a energií. Výrazovými prostředky jsou tedy hlavně hra a pohyb s textem a hudbou i videoprojekcí.
Spoluautoři představení jsou Daniel Somerville i Markéta Pščolková, kteří patří k uskupení Beautiful Confusion Collective, jehož je Becka McFadden uměleckou ředitelkou. Je zajímavé, že tato talentovaná umělkyně zakotvila v Praze a dost intenzivně spolupracuje s divadlem Venuše ve Švehlovce (i se souborem Depresivní děti touží po penězích). Vedle představení Black Dress je na repertoáru uskupení i série Pohyb/Architektura, Variace Vertigo.
Letošní festival Malá inventura měl velkou energii a po pauze spojené s pandemií se konečně mohl předvést na mnoha pražských scénách za nebývalé účasti diváků i zahraničních hostů.
Psáno z festivalu Malá inventura, 22. února až 1. března 2023.
Seismic
Koncept: Marie Gourdain, Felix Baumann
Choreografie a režie: Marie Gourdain, Felix Baumann
Performeři: Felix Baumann, Sean Henderson, Till Jenewein, Halka Třešňáková, ve spolupráci s Johanou Pockovou
Dramaturgická konzultace: Jakub Režný
Světelný design: Zuzana Režná
Skladatel hudby: Thibault Cohade
Asistent hudby: Lukáš Palán
Kostýmy: Magdaléna Vrábová
Scénografie: Jan Tomšů ve spolupráci s Marie Gourdain a Felixem Baumannem
Produkce: tYhle, Matière Mobile, Von B bis Z
Produkční: Sarah Corroyer (FR), Ludmila Šindlerová (CZ), Claudia Teichmann (DE)
Produkční konzultant: Dirk Förster
Koprodukce: Tanec Praha z.ú. / PONEC – divadlo pro tanec, LOFFT – DAS THEATER Leipzig (DE), Les SUBS Lyon (FR), CCNR Rillieux-la-Pape (FR)
Další partneři: Studio ALTA, Schloss Bröllin (DE), MS Schrittmacher (DE), Sparkasse (DE)
Whoman
Performeři: Jiří Šimek, Peter Šavel
Dramaturgická a kreativní spolupráce: Marta Ljubková
Technická podpora a light design: Štěpán Hejzlar, Zuzana Režná
Produkce: Tereza Tomášová, Ludmila Vacková a Jiří Šimek
Producenti: Studio ALTA, Ufftenživot
Koproducent: Moving Station (Johan z.ú)
Rezidenční pobyty: Velvarská kostka, Rezi.dance v lese, Sprang Scene (Norsko), Baerum Kulturhus (Sandvika – Norsko), Studio ALTA, Moving Station
TETSU – The Energy That Shapes Us
Koncept a choreografie: Peter Šavel
Pohybový materiál a tanec: Barbora Janáková, Eva Priečková, Silvia Sviteková, Andrej Štepita, Jaro Viňarský, Miroslava Stašková /alternace/
Hudba: Marián Zavarský
Světelný design a technika: Juraj Čech
Kostýmy a scénický vizuál: Laura Štorcelová
Projektový management a produkce: Barbora Janáková
Produkce: Andrea Tušimová
PR: Katarína Šipöcz Svobodová, Miroslava Stašková
Stáž: Irene Márquez
Videozáznam: Noro Knap
Grafický design: Ivana Kleinová
Logo: Timur Aloev
Výroba kostýmů: B.C.M. Fashion Style
Bulletine: Katarína K. Cvečková
Trailer: Noro Knap, Ivona Lichá
Existuje dojem bytí
Autor, choreografie: Tereza Lenerová
Koncept: Tereza Lenerová, Jan Horák
Výtvarný koncept: Adam Vačkář
Tančí: Edita Antalová, Jitka Čechová, Eva Rezová
Dramaturgie: Jan Horák
Hudba: Natálie Pleváková
Light design: Jan Hugo Hejzlar
Kostýmy: Marjetka Kürner Kalous
Produkce: Veronika Hladká
Producent: Jakub Hradilek, Veronika Hladká
Black Dress
Koncept, účinkující: Becka McFadden
Dramaturgie, choreografie: Becka McFadden, Daniel Somerville
Asistent režie: Markéta Pščolková
Video, asistent vizuální režie: Mariia Reshetova
Překlad: Eva Ullrichová
Technická spolupráce: Filip Obermajer
Produkce: Kateřina Kubíková, Michaela Kessler, Adriána Spišaková
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?