Každá premiéra je událost. Každá premiéra souboru DOT 504 je událostí o to větší, že je očekávána a bystrým okem sledována nová taneční inscenace, která by snad měla být jedním z vrcholů české taneční tvorby současné doby. Tento soubor není z těch, u kterých očekáváme výsledky nových experimentů. Naopak. Měřítkem jsou především taneční výkony patřící bezpochyby k tomu nejlepšímu u nás. Nicméně čerstvá premiéra dvou nových choreografií v produkci tohoto souboru jako by byla onou výjimkou potvrzující pravidlo. Tentokrát byl dán prostor komorněji pojaté práci choreografa a tanečníka Jara Viňarského a choreografickému debutu tanečnice a nyní snad i choreografky Lenky Vágnerové. Obě díla přinesla ve své podobě právě tu hořkost výsledku hledání, na druhou stranu jako by otevřelo okno do nové souborové praxe a jejího uměleckého vlivu na tanečníky vlastní i nevlastní. Interpretační kvalita byla celkově jako vždy dokonalá, a proto se zaměřme na nově dané příležitosti.
Vedení souboru DOT 504 velmi ochotně spolupracuje s úspěšnými choreografy, a takovým Jaro Viňarský bezpochyby je. Dílo ExitOfUs pro DOT 504 v jeho choreografii a autorské interpretaci spolu s Petrem Opavským (tanečníkem souboru) je námětem, režií i výpravou dílem Tomáše Volknera. O to více skoro mrzí, že je spíše pouhou sondou, která zkoumá syntézu tance a animace těla a loutky na téma konce života člověka (jak se trochu alibisticky píše v programu) než opravdu ucelenou inscenací. Náznak komplexního příběhu v začátku choreografie nechává diváka, aby se těšil. V jednom okamžiku evokuje párové točení tanec se smrtí, je napovězen přirozený konec, vzápětí však přebit zkoušením „co je ještě možné“. Nelze upírat nápaditost scénických akcí, například symboliku výstřelů, tanec s loutkou, naznačeně nekonkretizovaný vztah mezi oběma interprety. Přesto jakoby chyběla ta lineární nit příběhu, který odůvodní některé chvíle a slova, jiným pak dá smysl. Snad by tím zastřešením mohla být „lynchovsky“ pojatá scénografie podobající se tajemným komnatám seriálu Městečko Twin Peaks. Tam je opravdové místo, kde neživí potkávají nemrtvé. S celou svou nelogičností neživého bytí.
Druhá část večera prezentovala práci Lenky Vágnerové. Proposition, příznaky moci, která nemíní diskutovat. Někdo touží ji mít, někdo chce být ovládán, ale o to více pak po ní prahne. Dostali jsme se do uzavřené společnosti, která zkouší propůjčit svým členům moc jednomu po druhém, a důsledky nese sama v sobě. V různých podobách se ukazují negativní stránky člověka, ve kterých touží ovládat jiné, ale neovládá sám sebe. Bezohlednost, chtivost, zlo, které plodí zlo v dalších svých podobách. Autorka vlastní námět sleduje pouze jedním úhlem pohledu. Je však moc jen zlá? Inscenaci chybí vyvážení energií. I když pohybová stránka, silně ovlivněná prací s posledními hostujícími tvůrci souboru, dává v Lence Vágnerové tušit zajímavý choreografický potenciál s vlastním názorem. Všichni interpreti (Andrea Lamešová, Lenka Vágnerová, Pavel Mašek a Vojtěch Fülep) dokonale prožívají své role, až z toho běhá mráz po zádech. Zvlášť poslednímu jmenovanému role dobře sedí. Mění se s jistotou slizkého hada a úlisností malého skřeta. Chybí však odstup autora, který sleduje svou práci. Lenka Vágnerová je uvnitř svého díla a ne zcela vnímá jeho důsledky ven. Večer dvou nových choreografií je bezpochyby dalším zajímavým počinem souboru DOT 504 a nezbývá jen doufat, že nezůstane při jednom. Možná jen by bylo lépe v dramaturgické linii přejít do pozitivních vln. Tolik skličujících témat pospolu nechává diváka, přes všechny kvality celého večera, odcházet s pocitem stísněnosti až vyčerpanosti. Nebo je to záměr?
Psáno z premiéry 13. ledna 2008.
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?