Když leknín tančí
Představuji si Clauda Moneta v jeho okrasné zahradě v Giverny, jak štětcem zachycuje okolní rostliny nebo jak se prochází dekorativní zelení a vede debaty se svými přáteli výtvarníky či literáty. Ačkoli jsem francouzskou obec Giverny a konkrétně Monetovu zahradu nenavštívila, prostřednictvím jeho maleb se můžeme do prostředí zahrady alespoň v mysli přenést. S touto vidinou přicházím na premiéru Být tak v Giverny a říkám si, že už pouhý název sám o sobě evokuje a posiluje mou představu o díle.
Taneční sólo v podání Ley Švejdové koresponduje s úvaděnou anotací: „Být tak plujícím leknínem, vyvstat ze tmy… Smířit se s opadajícími okvětními lístky, vadnout, ztrácet krásu, chytat se kořenů a zase věřit v jaro…“ Tanečnice předvádí životní cyklus leknínu a lotosu, jednoho z mnoha, který je vytrvalou rostlinou žijící ve stojatých vodách, kořenící v bahně se schopností prodrat se vzhůru a poté nad vodní hladinou překrásně rozkvést. Do performance se promítá symbolika věčnosti a znovuzrození, ale také života jako takového, což jsou významy v různých kulturách s leknínem i lotosem spojené.
Švejdová se postupně ukazuje v podobě zmíněné květiny ve své kráse, smyslnosti i křehkosti, zdůrazněné ladnými a jemnými motivy, nejprve coby leknín s uzavřenou korunou tvořenou z růžových okvětních lístků. Kromě elegantních táhlých pohybů, v nichž tanečnice připomíná květinu plující po vodní hladině, mě zaujal moment, při kterém se Švejdová přiblíží k publiku, odhalí korzet a na několik okamžiků pózuje jako tanečnice stylu vogue. „Narušuje“ tím křehkost a nahradí ji smyslností. Leknín bývá totiž považován za afrodiziakum, přičemž i jeho latinský název – tedy nymphaea – je odvozen od řeckých nymf, často považovaných za symbol svůdnosti. Po tomto zastavení se performerka opět navrací k formě něžného tanečního projevu, zejména pak podtrženého závěrem, v němž tanečnice předvádí leknín vracející se na začátek, do prvotního uzavření květů. Zde bych chtěla vyzdvihnout práci návrhářky Nory Sopkové, protože kostým, zhotovený Šárkou Slavíkovou a studiem Artes Design, perfektně vystihuje tuto vodní rostlinu.
Výsledná performance je tak více lyrickou impresí než dějově pojatým představením. Z Být tak v Giverny si odnáším silný dojem, že věřit v krásu má smysl, a to i přes zdánlivou pomíjivost. Představení na jednu stranu vzbuzuje smutek připomenutím konečnosti, na druhou ale též naději, že ne každý konec je definitivní. Například východní filozofie považuje leknín a lotos za symbol nekonečného koloběhu smrti a zrození. Pokud si odmyslíme možný duchovní rozměr, stále zbývá zmíněná krása. V tomto smyslu performance připomíná její křehkost a důležitost, která se ukrývá na nečekaných místech mnohdy ošklivé každodennosti. Leknín i lotos jsou půvabné rostliny známé mimo jiné tím, že koření v bahně, což je často připomínáno právě jako symbol krásy pramenící v ošklivosti.
Uvítala bych však, kdyby lekníny představovalo vícero tanečníků, což by lépe vystihovalo název Být tak v Giverny, který odkazuje právě k lekníny zaplněnému zahradnímu jezírku. Bohužel jsem postrádala i dramaturgickou návaznost následného koncertu. Hudební uskupení Fahrzavö, tvořené netypickým dechovým triem s cimbalistkou, bylo samo o sobě originálním zážitkem, při němž hudebníci kombinovali tolik nástrojů a zvuků, že divák jen s údivem naslouchal a nechával se unášet tóny dálek. Ovšem mezi těmito dvěma zmiňovanými produkcemi mi chyběla jakákoli zjevná spojitost.
Stres mezi regály
Taneční premiéra Pnutí se nesla v úplně odlišném duchu. Nikola Němcová s Barborou Ptáčkovou utvořily choreografii, jež má poukázat na dnešní konzumní společnost, na materiální způsob života ovlivněný reklamou a marketingovým nátlakem. Nakolik jsme manipulováni vnějšími vlivy a co je pouze naší vnitřní potřebou, nechávají choreografky na úvaze publika.
Pnutí začíná v nehybných pozicích, Němcová a Ptáčková jsou obklopeny nákupními taškami. Pohyb postupně graduje a zrychluje, jakmile přenášejí papírové tašky s oblečením z místa na místo. Jeviště jako by se transformovalo v boxerský ring, v ohraničenou arénu, kterou nelze opustit ani se v ní zastavit. Scéna se tak mění v hektický obraz nákupního centra. Vyobrazený shon zrcadlí naši každodenní realitu, stačí se jen rozhlédnout v nákupním středisku (obzvlášť před Vánoci).
Jiný úryvek peformance se odehrává v okamžicích, v nichž si zákazník užívá chvilku povrchní radosti z nakoupeného zboží, jenže to mu nestačí, chce stále další a další produkty, které s největší pravděpodobností využije jednou, anebo vůbec. Kritici nezřízeného materialismu i fanoušci popularizátorky minimalistického stylu života Marie Kondo si tu rozhodně přijdou na své.
Nelze se však ubránit pocitu, že představení něco chybí. Při debatě s publikem po skončení premiéry ostatně tanečnice přiznávají neúplnost a nedokonalosti choreografie, přičemž v dotazech žádají diváky o zpětnou vazbu. Většina publika souhlasí s působením stresu a nepříjemných až úzkostných dojmů při nakupování v obchoďácích, což vskutku není nic překvapivého. Možná proto v inscenaci postrádám neobvyklý úhel pohledu na konzumerismus. Ačkoli rozumím záměru tvůrkyň, a oceňuji jejich reflexi aktuálního tématu i celkové zpracování, potenciál nečekaného pojetí tu zůstává nevyužitý.
Psáno z premiér ve dnech 21. a 22. října 2022, Divadlo 29, Pardubice.
Být tak v Giverny
Choreografie a interpretace: Lea Švejdová
Fahrzavö: Kristyna Farag, Michal Hrubý, Zdeněk Závodný, Jana Vöröšová
Umělecká spolupráce: Radka Denemarková, Honza Malík, Tereza Krčálová, Nora Sopková
Hudba: Jana Vöröšová
Kostýmy: Nora Sopková
Light design: František Fabián
Realizace kostýmu: Šárka Slavíková a studio Artes Design
Kurátor, realizace a produkce projektu: Honza Malík & Pulsar z.s.
Pnutí
Choreografie, interpretace a kostýmy: Barbora Ptáčková, Nikola Němcová
Hudba: Mika Vainio, Ryoji Ikeda, Alva Noto
Light design: Jakub Štrba
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?