Charismatický vypravěč a průvodce Justin Svoboda diváky seznámí s místem, jehož historie je spjata s pověstmi. Ty v průběhu hodinového představení ožívají v nejrůznějších podobách na jevišti i v zákoutích divadla. Návštěvníci nevstupují hlavním vchodem, ale po důkladném upozornění, že se ocitnou na vlastní nebezpečí ve světě legend starého Braníka, vchází z nové kavárny bočním vstupem přímo do chodby divadla a do hlavního sálu. Představení je vhodně koncipováno pro přibližně čtyřicet diváků, vyšší počet by pro zachování komorní atmosféry, pohybu v zákulisí a na jevišti ani nebyl možný.
Prvně se setkáváte s dušemi utopených, neboť život, ale často i smrt byla v této pražské čtvrti spojena s řekou. Světýlka zemřelých vás odvádí až do hlediště tajemně zahaleného jakýmsi baldachýnem. Ten se posléze při veselém vyprávění prvního příběhu z branického mlýna stane plátnem pro stínohru.
Další, poněkud tajemná a ponurá legenda o nestárnoucí zpěvačce Pislucké je dokreslena sugestivním živým obrazem v zákulisí divadla. Následuje pozvání na jeviště k sledování zrození víly, která se vznáší pomocí závěsné akrobacie na šále nad ležícími diváky. Když se opona zvedne, v hledišti se pohybují bludičky, přízraky, které v tehdejších bažinách sváděly kolemjdoucí. Posléze sledujete z blízka dívku, která prochází bažinou po cestičce, tvořené těly artistů, přičemž si takovou cestu můžete vyzkoušet při sestupování z jeviště zpět do hlediště. Následně se objeví na balkoně ona nestárnoucí pěvkyně v podání půvabné Sáry Milfajtové a nádherným hlasem zazpívá tesknou píseň o své lásce k muzikantovi.
Poslední kus připomíná filmový interaktivní projekt Kinoautomat, diváci totiž mají možnost rozhodnout o povaze postavy dívky milostného páru i o vývoji vztahu, což je ztvárněno tancem s akrobatickými prvky. Takové hlasování publikum baví. Přijde mi však nedostatečně využité, nenadchne, stejně tak jako choreografie milostného duetu. Nestálá a divoká partnerka má se svým protějškem prožít vášnivou lásku plnou zvratů. V krátké etudě však nepřekvapí žádné výrazné taneční ani akrobatické prvky. Dvojice se ohnivě sbližuje a ještě divočeji zase rozchází, podoba sestavy však poněkud připomíná neoriginální a klišovitá pohybová řešení. Jinak zvolená kombinace charakterů by byla možná zapamatovatelnější. V závěru jsou diváci pozváni do foyer na žabí hlen nebo polibek upíra, mají na výběr, oboje je doprovázené jak jinak než utopencem.
Některé příběhy byly podány podmanivě i humorně (jako například již výše zmíněná první pověst o mlynářovi), jiné působily povrchně a nepříliš propracovaně. Docházelo také k menším prostojům i k technickým zaváháním, která však vypravěč dokázal improvizací humorně využít k prospěchu představení, doprovázeného výborným kytaristou, autorem hudby Kirillem Yakovlevem.
V Branických pověstech byla patrná snaha o navození tajemné atmosféry, v některých okamžicích na vás opravdu dýchlo něco kouzelného, někdy jste se mohli cítit trochu diskomfortně. Z hlediska provedení byli účinkující umělci Losers Cirque Company jako vždy bezchybní a přesvědčiví. Jejich potenciál, stejně jako potenciál námětu však zůstal nevyužitý.
Psáno z premiéry 21. dubna 2023 v 19 hodin, Divadlo BRAVO!
Branické pověsti
Losers Cirque Company
Scénář: Justin Svoboda, Petr Horníček, Tomáš Pražák
Režie: Petr Horníček, Justin Svoboda
Choreografie: Tomáš Pražák
Hudba: Kirill Yakovlev, Sára Milfajtová
Kostýmy: Lucie Červíková
Light design: Michael Bláha
Zvuk: Karel Mařík
Produkce: United Arts
Účinkující:
Vypravěč a průvodce: Justin Svoboda
Hudebník: Kirill Yakovlev
Zpěv Sára Milfajtová, Kateřina Herčíková
Oživlé branické postavy: Sára Stoulilová, Ester Josefína Vandasová, Adam Rameš, Petr Dvořák, Tomáš Pražák, Marek Petráček, Lukáš Borik
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero