Vlastní performanci předchází jakési intro v zadní části prostoru. Diváci ve stoje zhlédnou černobílou videoprojekci seriózně přednášejícího muže. Vypráví, o čem následná performance bude a o čem nebude. Celý výjev působí humorně, v zásadě jde o satiru, neboť anglickou přednášku živě překládá do češtiny performerka cíleně intelektuálními, ale významově vágně zvolenými termíny a hyperbolicky staví jednu floskuli za druhou. Během ‚přednášky‘ se zúčastnění mohou pohybovat po prostoru, který je naaranžován jako pseudo-výstava: na zdech jsou zavěšené queer citáty, pohlednice a fotografie, na stolech rozmístěné knihy jako Toyenina Snící rebelka, Love letters od Virginie Woolf, Glitch Feminism od Legacy Russella, Queer Sex od Juna Rocheho, Nonbinary: Memoirs of gender and identity od Micaha Rajunova nebo Life isn't binary (Alex Iantaffi, Meg-John Barker). Tyto a další naučné knihy o genderu a identitě obklopují, ba dokonce zavalují diváka.
Po tomto asi desetiminutovém úvodu se diváci usazují v přední části, kde se odehrává vlastní inscenace ve formě performance-lecture, tedy jakési fúze divadla a přednášky. Na hranici osobního a politického se nám Becka McFadden snaží rozšířit hranice toho, jak přemýšlíme o naší identitě.
Osobním prvkem v inscenaci se stává samotný černý oděv. Performerka si dle svých slov kvůli představení žádné nové šaty nekupovala, tedy všechny, které v inscenaci využívá, už měla ve svém šatníku předtím. Na jevišti se odehrává hybridní módní přehlídka doprovázená tancem spolu s myšlenkově koherentním teoretickým výkladem. Aktérka na sebe obléká jedny šaty za druhými, představuje divákům jejich příběh a vypráví o příležitostech a lepších i horších zkušenostech, jež má s nimi spojené. Například jedny šaty měla na sobě na jisté společenské události, kde známá na její účet podotkla, že ji těhotenství sluší. Becka přitom těhotná nebyla (a zároveň – podle svých slov – nikdy do tohoto stavu přijít nechce). Šaty si poté do společnosti nikdy nevzala. O jiných šatech performerka zase prohlašuje, že je nosí, jen pokud jsou v přítomnosti lidé, kteří ji iritují. Svá slova přitom doplňuje dráždivými, trhavými, afektovanými pohyby – takže šaty na jejím těle vystupují jako samostatný animovaný kus. Symboliku dalších kusů též demonstruje prostřednictvím tanečních sól, přičemž pokaždé využívá jiného druhu a způsobu pohybu adekvátního povaze probíraného tématu – rotaci, jógové pozice, valivý a smykový pohyb, balanční prvky, piruety, pomalu předváděné baletní pózy kombinované s prvky contemporary. Vše provádí s elegancí, noblesou a sebejistotou oděvní přehlídce vlastní. Prezentaci doplňuje hudebním podkresem – populárními písněmi, ambientní hudbou i soundtracky – a instagramovými příspěvky promítanými ve videoprojekcích. Politické názory prezentuje prostřednictvím citací z odborných článků a queer teorií výše zmíněných erudovaných autorů.
Inscenace se nesnaží o divadelní iluzi. Performerka drží sama pevně v rukou veškeré dění na scéně – tanec, akci, mluvené i promítané slovo včetně technické stránky. V zábavně-poučné formě hybridní přednášky se ovlivňují jazyky choreografie, textu, vizuálního i zvukového materiálu. Tato intermediální kombinace je tu proto, aby do popředí postavila a argumentačně podpořila téma osvobození identity ze zajetí oděvu.
Černá barva představuje univerzál i barvu neznáma. Ve svém citátu to podtrhuje historička umění Anna Hollander: „Barevně se oblékají ti, kdo oceňují třeskuté zdraví, živou společnost a jednoduché názory. Černá sluší těm, kdo zpochybňují všechny banality, drží se v ústraní, hodně dumají a zdají se nebezpeční, i když nic nedělají.“ Černé šaty zdůrazňují, formují i přetvářejí tělo. Kladou zároveň i větší důraz na koncentraci. Oděv, který by se na první pohled zdál adekvátní pro jednu společenskou příležitost a jedno pohlaví, najednou zpochybňuje zavedené představy o tom, jak naplňovat a číst gender. Černé šaty fungují multifunkčně a díky narativu, který ve spolupráci s pohybem rozvíjí, divák objevuje nové možnosti, jak přemýšlet o složitosti a mnohotvárnosti identit. Black Dress odhaluje, že zevnějšek nebinárních lidí se nemusí měnit, aby byli rozpoznatelní, ale že oděv může fungovat jako samostatný prvek nezávislý na člověku a pohlaví.
Po esteticky-taneční stránce je performance vybalancovaná a demonstruje baletní i contemporary prvky na technicky virtuózní úrovni. Akusticky profesionálně provedený je i fyzicky a myšlenkově náročný mluvený projev. Inscenace se vymyká nástrahám teatrálnosti a pokušení býti čistě tanečním vystoupením. Teoretické poznatky aktérka předvádí prakticky, neklade důraz na iluzi, uměřenost a uhlazenost. Dovoluje si naprosto se uvolnit a přijmout komplexitu svého těla, hlasu a celostního fyzického projevu. Performance je dojemná, vtipná i rebelská. Diváka rozesměje, donutí přemýšlet o tom, do jaké míry (ne)musí dodržovat určitý vzhled a soubor chování, aby byl čitelný v rámci své identity. V závěru měli diváci napsat na malé lístečky vlastní vnímání černých šatů. Většina z nich toho využila, následně se rozmístila po prostoru a ještě dalších dvacet minut živě diskutovala. Z performance Black Dress jsem odcházela s pocity potěšení, radosti a nově nabité inspirace.
Psáno z 1. reprízy 22. září 2022 v divadle Venuše ve Švehlovce
Black Dress
Koncept, performance: Becka McFadden
Dramaturgie, choreografie: Daniel Somerville
Asistent režie: Markéta Pščolková
Video / Video art: Mariia Reshetova
Překlad: Eva Ullrichová
Foto: Svetlana Lopato, Paul Wade
Technická spolupráce: Filip Obermajer
Produkce: Kateřina Kubíková, Michaela Kessler, Adriána Spišaková
Premiéra: 2. 5. 2022 v rámci festivalu Venušiny dny 2022
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 10x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?