Zemědělský funk Animal
Quebečtí sympatičtí vousáči Cirque Alfonse přivezli na třetí návštěvu Letní Letné svou farmářskou show. Téma není náhodné, tato rodinná company pochází z farmy ve vesnici Saint-Alphonse-Rodriguez, kde ve stodole probíhaly prvopočátky jejich snažení. Animal nenabízí bombastické efekty, širokou variabilitu prvků, a už vůbec ne hluboký (nebo nějaký) příběh. Zato přináší farmářský kabaret ve zběsilém tempu, doprovázený stylizovanou funky-folkovou kapelou. Kanaďané se cirkusem prostě baví, a kdo na jejich hru přistoupí, bude se bavit také.
V zásadě prostá scéna, kdy zadní plán tvořila stěna z vlnitého plechu s velkým větrákem, byla doplněna jen málo rekvizitami: velkými barely na mléko, ale třeba také gumovými zvířátky, vajíčky, traktůrkem či kravskými zvonci. Farmáře evokovaly i kostýmy z džínoviny, zvonové nohavice, flanelové košile. To vše stylizované a inspirované světem zvířecí říše. U postav mnohdy ani nevíme, kým jsou. Jde o hravé osazenstvo farmy? Anebo se jedná o zvířata? Motivy každodenní rutiny jsou v určitém kontrastu s jízdou, kterou akrobaté spolu s hudebníky rozjíždějí.
Z cirkusových disciplín předvedli Kanaďané vedle žonglování s vajíčky či vidlemi zejména silovou akrobacii s velkým důrazem na balanc, a to při pyramidách nebo i jízdě na obří pneumatice. Vrcholným číslem (jak kreativním zpracováním, tak i vybudovanou atmosférou, která měla za zvuku zvonců téměř posvátný charakter) bylo přehazování obřích kravských zvonců během stání na barelech a závěrečné pásmo drobných akrobatických výstupů na elektrickém býku, kterému se nevyhnul ani nejstarší člen souboru, jeho bezmála osmdesátiletý principál.
Naneštěstí celé představení bylo koncipováno frontálně, z bočních sektorů šapitó tak byl zážitek z jednotlivých artistických výstupů poněkud umenšen. O to intenzivněji akrobaté směřovali komunikaci směrem k této části publika. Akrobatické kousky však byly ze stran o poznání méně čitelné a stálo by za zvážení, zda v případě takto koncipovaného představení nezvolit jiný prostor.
Je Animal od Cirque Alfonse kusem, na který budu ještě za několik let vzpomínat a mít potřebu rozebírat s přáteli jeho jednotlivé detaily? S nejvyšší pravděpodobností ne. Zasáhl mě však svou jednoduchostí a komplexním dodržováním zvolené formy, která v danou chvíli odplavila veškeré jiné myšlenky a i starosti.
Sabotage bez dramaturgie
Zatímco Cirque Alfonse je rodinný cirkus vzniklý efektem sněhové koule, velšský soubor NoFit State je mezinárodní uskupení působící již 50 let. Jeho členové vytvořili specifický styl, který mohli návštěvníci Letní Letné vidět už před několika lety ve velkolepém představení Bianco.
Podobně jako tehdy, i v Sabotage sledujeme místo uceleného kusu pásmo jednotlivých akrobatických výstupů, proložených obvykle komickými výplněmi v době přestaveb. Soubor je nesmírně rozmanitý, jsou v něm artista s růstovou anomálií (avšak dechberoucí silou), drobní i svalnatí akrobaté, akrobatky vyšší než většina mužů i takové, které by i přes nesmírnou eleganci byly ve světě tance považovány za příliš korpulentní. Pestrost a rozmanitost je to, co činí cirkusový svět jedinečným. A právě to umožnilo tvůrcům zařadit do Sabotage velké množství akrobatických disciplín. Nejvíce je zastoupena vzdušná akrobacie. Můžeme vidět výstupy na několika typech hrazd, na šálách, rozličných konstrukcích, lanech, ale například také „hair hang“, závěs na vlasech. K vidění je ale také párová akrobacie, žonglování, velký ohlas v závěru show získalo i skvělé provazochodecké vystoupení.
Specifikum souboru je práce s jištěním a závažím při veškerých přestavbách, ale i vertikálním pohybu rekvizit či artistů. Pokud je potřeba aktéra dostat nahoru, musí jiný sešplhat po středové konstrukci dolů a naopak. Celé představení se díky tomu stává stále živým, komíhajícím se organismem, kdy nevíte, zda se díváte na technika, hudebníka, anebo akrobata. Celý tento princip dodává tvorbě NoFit State jedinečnou dynamiku.
Velšské seskupení má mezi sebou výjimečně zkušené akrobaty, kteří dokáží obsáhnout celou škálu aktivit, a tak mnozí z nich jen krátce po vlastním výstupu doplní živou kapelu zpěvem či hrou na hudební nástroje. Přesto jsem ale odcházela s rozpaky. Hlavním problémem Sabotage je totiž zcela evidentní absence dramaturga. Tvůrci se pokusili narvat do této show vše, co bylo možné, a tak jsem měla pocit, že se ocitám v trýznivých letech v meziválečné Evropě, znenáhla v newyorkském Studiu 54 a netuším, co se děje… Otřepané heslo praví, že čeho je moc, toho je příliš. Příliš mnoho převleků, příliš mnoho čísel, které postupně splývají, příliš mnoho závěrů.
Představení se dle dostupných informací i slov samotných aktérů obvykle hraje s přestávkou a vystoupení na letošním ročníku Letní Letné bylo prvním, kde se obě poloviny hrály v kuse. Domnívám se, že toto rozhodnutí celkovému vyznění příliš nepomohlo, což je škoda, neboť z akrobatického hlediska bylo Sabotage úchvatným představením.
Psáno z představení 18. a 19. srpna 2023 na Letní Letné v Praze.
Cirque Alfonse: Animal
Režie: Alain Francoeur
Umělecké vedení: Julie a Antoine Carabinier-Lépine
Původní hudba a písně: David Simard
Scénografie a světelný design: Nicolas Descôteaux
Kostýmy: Geneviève Beauchamps
Návrh akrobatických rekvizit: Sylvain Lafrenière
Zvukový technik: Katie Sweeney
Světla: Jean-François Piché
Akrobaté: Antoine Carabinier-Lépine, Julie Carabinier-Lépine, Alain Carabinier, Jonathan Casaubon, Jean-Philippe Cuerrier, Geneviève Morin
Hudebníci: Josianne Laporte, David Simard, Guillaume Turcotte
NoFit State: Sabotage
Autor a režie: Firenza Guidi
Hudba: David Murray
Kostýmy: Rhi Matthews
Konstrukce lanoví: Lyndall Merry, Lee Tinnion, Tom Rack
Světelný design: Sam Eccles, Firenza Guidi
Video design: Jon Street
Scénografie: Lauren Dix
Pomocný producent: Dann Carroll
Umělecký ředitel a produkce: Tom Rack
Účinkující: Lee Tinnion, Wout Deneyer, Lisa Savini, Toby Mottershead, Simon Wall, Aurora Morano, Besmir Sula, Bruno Toso, Gracie Marshall, Manu Melani, Renata Flores, Ruby Gaskell, Teddy Helemaryam, Trystan Chambers, Riccardo Saggese
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace