Zcela nově vzniklým modelem byl také Laterna fest, jehož záměrem bylo představit různou práci s jevištními technologiemi. Přivedl do Prahy mnoho zajímavých umělců a kromě inscenací představil také řadu instalací nebo workshopů. Jedním z hitů bylo také představení maďarského uskupení Bandart, určené dětem již od čtyř let, které uzavřelo celý festival.
Příběh androidky Aničky je prostý: zrodí se zpod rukou vynálezce, který přijde o dceru, a protože je částečně vyrobena z lásky, postupně objevuje ve svém světě lidskost – laskavost, touhu po svobodě, přátelství a lásce. Forma zpracování je vlastně také prostá, opírá se o nonverbální divadlo a pomáhá si technologiemi, které nám nejsou neznámé: videoprojekce, dálkově ovládané rekvizity, využití LED osvětlení přímo na kostýmu. Jenže to do sebe skvěle zapadá. Nápady jsou funkční i efektní, dramaturgická linie jednoduše kopíruje známé vzorce, výtvarná stránka je zcela přizpůsobena cílovému publiku – rodinám s dětmi.
Inscenace velmi dobře pracuje s divadelní iluzí – menší děti věří, že dívka je opravdu robotkou, která ožije, starší už některé divadelní triky prokouknou, ale nechají se pohltit poetikou divadla. Interpreti s diváky komunikují, vtahují je do svého příběhu, jako praví komedianti. Jejich jevištní bytí připomíná pantomimická čísla našich mistrů, která jsem sledovala v dětství. Umění, při jehož sledování se stírá věkový rozdíl mezi diváky. Také přítomnost robotických hraček i dronů na scéně baví i dospělé, zvlášť, když performeři připouští, že někdy dokonale neposlouchají a jako každá technika se rády porouchají.
Velmi brzy všichni v sále přistoupí na tuto hru a opravdu se spolu s Aničkou vydají na cestu za dobrodružstvím, která se odehrává víceméně na plátně za ní. S videoprojekcí nás ale propojuje dokonale načasovaná jevištní akce, jakou známe z laterny magiky dobře, blikající LED kostým měnící barvy i drobné rekvizity. Její cesta je strukturována jako jednoduchá počítačová hra, se získáváním bodů, životů a postupem do další úrovně. Nechybí humor a vtip, Anička za laskavost získává opravdové srdce, místo kolečkových bruslí jí narostou lidské nohy, robotické paže se změní v dívčí, až se vrátí do náruče svého stvořitele, aby se díky jeho lásce proměnila v reálnou ženu.
Téměř hodinové představení neunudí ani nejmenší diváky. I když je příběh vrstevnatý a některé symboly pochopí spíše školáci, je forma natolik zábavná, že příběh sledují všichni jedním dechem. Přitom nelze mluvit o podbízivosti nebo útěku k technologiím pro popularizaci divadla. Jedná se o komplexní scénický tvar, který povzbuzuje kreativní vnímání, propojení fyzického a virtuálního umění, tak jak je dnešní dorůstající generace zažívá.
Při sledování jsem měla pocit, jako bych zase seděla v té legendární Laterně magice a zažívala krásné divadlo, moderní umění, které si hraje s iluzí a ohýbáním reality. Po Kouzelném cirkusu, který brzy čeká jeho derniéra, bylo toto představení opravdovým balzámem na duši. Je důkazem toho, že lze i dnes dovedně pracovat s jednoduchými principy laterny magiky a uchvacovat současné diváky, aniž bychom museli držet uměle při životě dávno odumřelou slávu.
Psáno z představení 26. června 2022, Nová scéna ND Praha.
Ann-droid / Androidka Anička
Koncept, scénář, režie: BANDART
Choreografie, dramaturgie: Katalin Lengyel
Animace, programing: Szabolcs Tóth-Zs.
Kostýmy: Anna Weszelovszky
Design a výroba LED kostýmu: Réka Harsányi
Robotické chodítko: Szabolcs Tóth-Zs., Róbert Haáb, Viktor Vicsek
Hudba: Balázs Alpár
Zvukový design: Zoltán Vadon
Asistent animace: Balázs Klárik
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?