Díky zápisu prvního a druhého jednání Monicou Parker z roku 1971 v Benešově notaci spolu s archivním filmovým záznamem finálního aktu je Anastasia uváděna s velkou přesností a stále ještě uzavřená The Royal Opera uveřejnila její poslední nastudování na svém webu.
Duševně nemocná žena
MacMillana přivedl k vytvoření baletu případ Anny Anderson, která se v Berlíně ve dvacátých letech minulého století pokusila o sebevraždu skokem z mostu. Byla přesvědčená, že je ruská velkovévodkyně Anastasia Nikolajevna Romanova, jedna z dcer posledního ruského cara Mikuláše II., jenž byl s rodinou po bolševické revoluci v roce 1918 v uralském Jekatěrinburgu zastřelen. Její osud inspiroval později i Youriho Vàmose, jehož Spící krasavici s podtitulem Poslední dcera cara převzal v roce 2010 soubor Státní opery Praha.
MacMillan se prvně v Berlíně věnoval pouze zachycení psychického pomatení Anny Anderson, oprostil se od čistě klasické materie a vytvořil akt evokující v plné přesvědčivosti tápání mladé ženy, jejíž mysl snad zakaluje schizofrenie či posttraumatický šok. MacMillan zde vyzdvihl expresivní tělesný výraz, kdy zoufalství vyvěrá zevnitř ven a beznadějnou situaci vystihuje naléhavě i Martinů hudba (Symfonické fantazie se staly podle hodnocení newyorských kritiků nejlepší orchestrální skladbou roku 1955). Toto, aktuálně závěrečné, dějství se zásadně odlišuje od dvou předchozích, v nichž je Anastasia skutečnou historickou postavou a zobrazovaná idyla života carské rodiny konvenuje s Čajkovského prvními dvěma symfoniemi, jejichž libozvučnost ladí s neoklasickým tvarováním, k němuž se MacMillan upnul, v některých momentech zjevně inspirován vazbami známých z děl Johna Cranka. Rovněž se držel struktury řazení jednotlivých čísel, tradované z Petipových baletů, a tak se v prvním a druhém jednání střídají pánská, dámská tria, kvartety, sóla, duety, sborová polonéza. Sóla vyžadují pohotovost a dokonalé provedení, z klasického tanečního kánonu zásadněji vybočují variace Anastasie, náročné v rychlých výměnách a zajímavé prací paží a originálními vazbami. Kombinace velkých skoků v pánských triích zaskočily i jinak vynikající Luca Acriho, Tristana Dyera a Marcelina Sambého, kteří nebyli zcela přesní v provedení prvků a zakončení pozic.
Příběh Anastasie je zachycen na pozadí skutečných událostí. Ukazuje v úvodním obraze cara s jeho manželkou, čtyřmi dcerami a synem na společenském setkání na lodi v předvečer vypuknutí války v roce 1914. Po palubě defilují námořní důstojníci v bílých uniformách, přítomni jsou i další hosté včetně Rasputina, jehož vlivu carevna Alexandra Fjodorovna stále více podléhá – není divu, když dostává jejího malého syna z kolapsu a staví ho na nohy.
Dotek emocí
Anastasia přijíždí na kolečkových bruslích, bezstarostná, rozpustilá, oblečená do stejných šatů, které měla tato mladičká aristokratka na archivních fotografiích promítaných během představení (autorem scény a kostýmů je Bob Crowley). Poklidnou atmosféru setkání odehrávajícím se na lodi (v původním libretu se píše o pikniku v březovém háji) naruší zpráva o vypuknutí válečného konfliktu. Přesto se car nevzdává honosné oslavy šestnáctin své dcery Anastasie vyobrazené v druhém jednání.
Z naivní dívenky se stává žena, jež nepobíhá s rozpuštěnými vlasy a ofinkou, ale má elegantní krajkové šaty a čelenku, kterými se honosí i návštěvnice významné události, jejíž uvolněnost prozatím nenarušují ani zobrazené nepokoje v ulicích. Na narozeninách vystupuje i carova favoritka, tehdejší hvězda Mariinského divadla Matilda Kšešinská v okouzlujícím provedení Marianely Nuñez. Máme už rok 1917 a aristokratickou seanci brutálně ukončí vpád povstalců – starým časům odzvonilo, když revoluce v Petrohradě vítězí. Dramatičnost a autentičnost výjevům dodávají ukázky z filmu Od cara po Stalina.
I ve finální kapitole téměř dvouhodinového baletu se promítají dobové záběry na zadní plán scény zprvu za doprovodu elektronické mixáže, kdy se Anna Anderson, věřící, že je carovou dcerou Anastasií, nachází v berlínské léčebně, s krátkými rozcuchanými vlasy, v šedých šatech – sedí na bílé posteli, neschopna se pohnout. Je duševně nemocná nebo ji pronásledují traumatizujícími zážitky? (V době vzniku baletu nebyla skutečná identita Anny Anderson objasněná.)
Pacientka sedí na židli spolu s ošetřovatelkami zády k divákům, promítané dokumentární útržky jí mají pomoci oživit události, jimiž údajně prošla – hrdinka je na scéně postupně prožívá, vrací se do minulosti a minulé hrůzy ožívají. Vypjaté emoce, pocity a afekty prostupují celým tělem Natalie Osipové (prvně obsazená do role v roce 2016), ta tam je elegance a radost, jež si prožila coby Anastasia. Teď stojí před námi zlomená, zoufalá a pomatená Anna, neví, čemu a komu může věřit. Svým během po obvodu jeviště vyjadřuje drásavě bolestné utrpení.
Osipova se stoprocentně ztotožňuje s citovým rozrušením postavy (hledáček kamery ukazuje výraz v její tváři i v momentu, kdy sedí zády k publiku, což běžně divák nevidí), rozháranost mysli pojímá každým pórem těla budícího soucit a ztraceného v nehostinném, tmavém prostoru, s třemi dveřmi po straně. Mlhavé vzpomínky se mísí s realitou. Osipova coby Anastasia tančí se svými sourozenci, rodiči, s Rasputinem, jehož pro jeho fanatickou nábožnost nenáviděla a který je v baletu šedou eminencí tahající za důležité nitky, aniž by se ukázal v jediné variaci. Coby Anna se setkává s manželem, drží v náručí dítě v zavinovačce. I přes fyzickou vzdálenost zpřítomněnou skrze obrazovku lze pocítít emoce, blízkost šílenství, které Osipova prožívá.
S posledními takty Martinů Symfonických fantazií přichází úleva, Anastasia/Anna klečí vzpřímeně na popojíždějící posteli, vypadá jako by plula na lodi a vracela se na začátek idylického dýchánku. Žije nadále s přesvědčením, že je dcerou cara. Tragédií zůstává, že tomu věří jen ona… Až testy DNA provedené po roce 1990 potvrdily, že Anna Anderson k carské dynastii Romanovců skutečně nepatřila.
Psáno ze záznamu, dostupném na Youtube zde: #OurHouseToYourHouse
Anastasia
Choreografie: Kenneth MacMillan
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij (Symfonie č. 1 a č. 2), Bohuslav Martinů (Symfonické fantazie)
Elektronická hudba: Fritz Winckel, Rüdiger Rüfer
Scéna, kostýmy: Bob Crowley
Světelný design: John B. Read
Obsazení:
Car Mikuláš II.: Christopher Saunders
Carevna Alexandra Fjodorovna: Christina Arestis
Velkovévodkyně Anastasia / Anna Anderson: Natalia Osipova
Rasputin: Thiago Soares
Matilda Kšešinská: Marianela Nuñez
Kšešinské partner: Federico Bonelli
Manžel: Edward Watson
Premiéra: 25. 6. 1967 (jeden akt); 22. 6. 1971 (tři akty)
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?