Akram Khan na pouti z Bangladéše do Londýna

Oceňovaná inscenace DESH britského choreografa Akrama Khana se po několikaleté odmlce vrátila do repertoáru jeho souboru, který s ní opět cestuje po světě. Jestliže v roce 2013 se objevila v rámci festivalu TANEC PRAHA ve Státní opeře, její obnovená verze s názvem Chotto Desh se tentokrát odehrála v prostoru ARCHA+.

Chotto Desh. Foto: Camilla Greenwell

Chotto Desh. Foto: Camilla Greenwell

Na obsahu díla se nic nezměnilo, ale jeho zhutnění a režijní vklad Sue Buckmaster, umělecké šéfky londýnského divadla Theatre-Rites, zaměřeného na divadelní tvorbu pro děti, inscenaci prospěly, stejně jako menší hrací plocha, na níž se uvádí (možná i proto se změnil název na Chotto Desh čili „malou vlast“). Díky zredukovanému obsahu, a především komornímu prostoru vynikly i ty nejjemnější fazety příběhu, ve kterém se Khan vrací do své minulosti.

Ale čas rychle běží, a dnes ještě devětačtyřicetiletý umělec, který záhy (29. července) vstoupí do páté životní dekády, v Chotto Desh už netančí. Má za sebou úctyhodnou kariéru, kromě jeho vedení a tvorby pro Akram Khan Company vzbudila velký ohlas jeho Giselle vytvořená v roce 2016 pro English National Ballet

U nás se Akram Khan prvně představil na TANCI PRAHA v roce 2011 s Vertical Road, nedávno jeho soubor vystoupil na festivalu Divadelní svět Brno s inscenací Jungle Book reimagined a rýsuje se jeho spolupráce se souborem Cirk La Putyka. Ale vraťme se k Chotto Desh. Viděla jsem původní verzi projektu s tančícím Khanem v roce 2013 na TANCI PRAHA, byla jsem tak zvědavá, jak moc se dílo „recyklovalo“.

Chotto Desh. Foto: Camilla Greenwell.

Stále zůstává návratem do vzpomínek na dětství, na otce, matku, babičku, rozpálené ulice bangladéšského velkoměsta, kam Khan jezdil v létě na prázdniny. Z Bangladéše pocházel jeho otec, kuchař, který chtěl, aby jeho syn pokračoval v jeho šlépějích. Ale Akram byl už rodilý Brit, výlety do otcovy domoviny ho příliš netěšily a vlastně nudily. Svého otce nechápal. Ten zase nechápal svého syna, jeho zájem o tanec, který se stal nakonec Akramovou profesí.

Khan nechává v Chotto Desh před zraky diváků ožívat své vzpomínky, reálné události prolíná s včelím příběhem, který mu babička vypráví. Mluvené slovo dokresluje choreografii nabitou energií a nespočetným množstvím změn s odkazem na indický kathak, jenž se plynule přelévá do originální taneční textury, do níž se propisují Khanovy znalosti o fungování pohybu od klasického tance po contemporary dance

Tanec je součástí divadelní formy závislé na úzkém propojení černobílé animace a jevištní akce s pečlivě namixovaným hudebně zvukovým doprovodem, jenž umocňuje atmosféru rušného města, snových výjevů a přispívá k magičnosti inscenace, v níž Akram Khan odkrývá rovněž své duchovní hodnoty – citlivost k dění kolem sebe, k přírodě, respekt ke světu, který nabízí mnoho kultur a výkladů.

Chotto Desh. Foto: Camilla Greenwell

Na scéně ARCHY+ jako by se téměř na hodinu zastavil čas a vaši pozornost vstřebává vynikající Jasper Narvaez  s filipínskými kořeny. Na počátku je nervózně pobíhajícím mladíkem, který se dohaduje s operátorkou po mobilu, ztrácí signál a obratem se navrací do dětských let. Je neposedným chlapcem, rozmařilým puberťákem filosofujícím na obrovské bílé židli. Stává se i kverulantským starcem – jde o nezapomenutelný výjev, kdy si tanečník na holé temeno namaluje oči, ústa, nos a s předkloněnou hlavou lamentuje stejně jako v původní verzi.

Každý detail scénické výpravy, hudba, gesta, mimický výraz, taneční víření od poklidného po bouřlivé do sebe přesně zapadají jako barevné puzzle a dramaturgický oblouk se jasně klene ke konci.  Jasper Narvaez (v roli Akrama) si vzpomene na nepostradatelný údaj a nadšeně sděluje operátorce v jihoasijském Čitágáonu: „Mám heslo Bonbibi.“ Bonbibi, bohyně lesa, jedna z postav pohádky, kterou babička Akramovi vyprávěla… Vzdor odchází a přichází pochopení toho, kým je, kam došel díky své houževnatosti, s plným uvědoměním toho, co a kdo jeho životní cestu a identitu v Británii utvářel – otec s kořeny v Bangladéši a matka z Filipín.

Psáno z představení 20. června 2024, ARCHA+.

Chotto Desh
Umělecké vedení, původní choreografie DESH: Akram Khan