Dance Context Journal 2024 - Call for papers

Dance Context Journal je periodikum vydávané organizací Taneční aktuality, o. p. s., navazující na předešlou publikaci nazvanou Speciální vydání. Věnuje se analyticky aktuálním tématům a vývoji tance, nonverbálního divadla i nového cirkusu. Publikace je vydávána jednou ročně dvojjazyčně, v češtině a angličtině. V rámci Dance Context Journal je možné publikovat také odborné studie z oboru tance a pohybového divadla, které projdou recenzním řízením.
 

Téma: Tanec ve veřejném prostoru

Tanec již dávno není – a vlastně nikdy nebyl – pouze ohraničen zdmi divadla. První taneční projevy ve společnosti se odehrávaly nejspíše v otevřeném prostoru, kde se daná komunita setkávala. Choreografický prvek se objevoval v církevním kontextu, na venkovských zábavách i dvorských slavnostech a později během 20. století se v rámci postmoderního tance objevil koncept site-specific, který přivedl taneční a pohybovou choreografii do nedivadelních, pro hraní netypických a venkovních prostor, s nimiž mohla komunikovat. Zároveň pohyb a tanec bytostně souvisí s vyjadřováním se k dění ve veřejném prostoru – umělci komentují společenské a politické záležitosti, nastolují témata k diskuzi, vyslovují názor.

Téma „Tanec ve veřejném prostoru“ tak nabízí platformu široké škále pohledů na taneční a pohybové umění, z choreologického, sociologického i antropologického hlediska. Veřejný prostor může být interpretován doslova jako místo, ale také metaforicky jako koncept a téma.

Vítáme články, které se věnují například následujícím tématům a přístupům (ale nejenom jim):

  • vztah tance a veřejného prostoru z hlediska divadelního (uměleckého) i společenského (antropologického), současného i historického;
  • site-specific projekty a obecně „tanec venku“ z pohledu umělce i diváka/kolemjdoucího;
  • proměna díla při přesunu z divadelního do nedivadelního/venkovního prostoru a obráceně;
  • politicky a společensky laděné projekty vyjadřující se k aktuálním tématům;
  • kombinace předchozího: site-specific s politickým poselstvím (např. environmentalismus, postkolonialismus, otázky rovnosti, feminismus, rasismus, LGBT+ tematika);
  • tanec na veřejných festivalech a přehlídkách (folklórní festivaly, sokolské slety atd.);
  • pohyb davu ve veřejném prostoru – např. fenomén flash mobu;
  • prezentace tance ve veřejném prostoru (inzerce, propagace).

 

Publikace obsahuje tři hlavní části s různými typy obsahu:

  • Úvodní sekce, která se nevztahuje k tématu čísla, přinášející tři shrnutí uplynulé divadelní sezóny v oborech baletu, současného tance a nonverbálního divadla / nového cirkusu (na tuto sekci se nevztahuje call for papers).
  • První tematická sekce, v níž jsou publikovány články populárně-naučného charakteru, eseje kritiků, teoretiků, umělců atd. Tyto články mají rozsah od 5 400 do 18 000 znaků.
  • Druhá tematická sekce, v níž jsou publikovány odborné studie, které projdou recenzním řízením. Tyto články musí splňovat standardy vědeckých článků z hlediska teorie, metodologie, citace zdrojů a jejich rozsah se pohybuje od 18 000 do 36 000 znaků.

Abstrakty s náměty článků o délce 150 až 300 slov a krátký životopis (100 slov) zasílejte do 15. listopadu 2023 prostřednictvím tohoto formuláře. Při zasílání abstraktů prosím specifikujte, zda je článek zamýšlený do první tematické sekce (populárně-naučné texty), nebo druhé tematické sekce (odborné články).

Vybraní autoři budou osloveni do 15. prosince 2023. Termín odevzdání je pak 31. ledna 2024 v případě nerecenzovaných článků, 15. února 2024 v případě recenzovaných článků.

 

Editorky Dance Context Journal 2024: 

MgA. Petra Dotlačilová, Ph.D. et Ph.D.

MgA. Zuzana Rafajová, Ph.D.

Redakční rada 2024: 

MgA. Mgr. Josef Bartoš, Ph.D., choreolog, absolvent konzervatoře Duncan Center a oboru Psychologie na FFUK, šéfredaktor internetového magazínu Taneční aktuality.cz.

Mgr. MgA. Lucie Hayashi, Ph.D., choreoložka, vedoucí katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze, spoluzakladatelka Tanečních aktualit.

Mgr. Jan Jiřík, Ph.D., divadelní vědec, vedoucí katedry teorie a kritiky na Divadelní fakultě Akademických umění.

Mgr. art. Ivica Liszkayová, Ph.D., choreoložka a pedagožka, vedoucí centra výzkumu Hudební a taneční faktuly na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě.

Mgr. Jitka Pavlišová, Ph.D., divadelní a taneční vědkyně, odborná asistentka na Katedře divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci a Katedře teorie a kritiky na DAMU.

Katja Vaghi, Ph.D., choreoložka a choreografka, pedagožka na Rambert School for Ballet and Contemporary Dance a na University of applied Sciences and Arts in Coburg.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE