Panelová diskuse #4: Pracovat pomalu
V rámci festivalu Oktoberdans 2022 proběhla 21. října 2022 v Hordaland kunstsenter panelová diskuse na téma Pomalá práce v umělecké kritice jako stěžejní praxe. Diskusi moderovaly norské kritičky Anette Therese Pettersen a Hild Borchgrevink, které vyzvaly ke sdílení názorů, strategií a praxí české kolegyně Lucii Hayashi a Petru Dotlačilovou. Z britského magazínu přijala pozvání kritička a producenta Lydia Wharf a její maďarská kolegyně Lena Megyeri. Setkání proběhlo ve spolupráci Tanečních aktualit a norské organizace Performing Arts Hub Norway jako poslední aktivita dvouletého projektu Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě podpořeného z Fondů EHP 2014-2021. Diskusi přihlíženo více než padesát posluchačů z řad kritiků, umělců a kulturních manažerů. Další den na ni plynule navázal kulatý stůl More than one hat, kde si dvacítka kritiků z celé Evropy vzájemně sdílela zkušenosti a strategie, jak efektivně a udržitelně zvládat zastávat více profesní rolí, které finanční situace tanečního publicisty vyžaduje.
Reportáž z diskuse k přečtení zde.
Záznam z diskuse ke zhlédnutí zde:
Moderátoři a hosté diskuse:
Hild Borchgrevink (NO) je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Dříve studovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, stále spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Lydia Wharf (UK) je nezávislá publicistka a producentka působící v současném tanečním divadle, která se specializuje na postupy péče, přístupu a začlenění. Podporuje umělce v celé řadě mezinárodních/národně významných iniciativ, v současnosti spolupracuje s Julie Cunningham & Company (New Wave Artist v Sadler's Wells), Stuartem Watersem, Rhiannon Faith Company a Dance Art Journal.
Lena Megyeri (HU) je taneční publicistka a kulturní manažerka působící v Budapešti a ve Vídni. Více než deset let publikovala recenze, eseje a články o tanci v několika maďarských publikacích a také v Springback Magazine, iniciativě Aerowaves. Posledních šest let spravovala svůj vlastní divadelní prostor v Budapešti a v současnosti pracuje jako kulturní manažerka na volné noze.
Lucie Hayashi (CZ) je taneční kritičkou, projektovou manažerkou a zabývá se výzkumem v oblasti umění. Vystudovala magisterský a doktorský program v oboru Taneční věda na Akademii múzických umění v Praze a rovněž získala magisterský titul v oboru Japanistika na Karlově univerzitě v Praze. Je spoluzakladatelkou a redaktorkou online magazínu Taneční aktuality, kde pravidelně publikuje. Vyučuje taneční management a působí jako vedoucí Katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Je také členkou rady profesních organizací a dotačních komisí pro tanec a pohybové divadlo v České republice.
Petra Dotlačilová (CZ) je taneční publicistka a badatelka, pravidelně publikuje na webu Tanečních aktualit, kde je zároveň vedoucím projektu Speciální vydání. Vystudovala italianistiku na Univerzitě Karlově (BA), taneční vědu na Akademii múzických umění v Praze (MgA. a PhD) a získala doktorát z divadelní vědy na Stockholm University.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace